Jump to content

Den store fluebinde tråden?


jakobsen84

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd med fluebinding.

Siden mer eller mindre all jakt er forbudt nå, å enda ei stund til jeg kan bynne å fiske hær nordpå.

Tanken var å poste noen laksefluer og fremgangsmåte å matrialer, kan selfølgelig lage noen ørretfluer å viss det er intresse får det...

Vet at dette kanskje ikke er det rette forumet å bidra i. Men jeg bruker så mye tid på lese her at jeg gidder ikke bynne å rote i et annet forum :)

Får prøve å bidra med det jeg kan i detta forumet...

 

En liten smaksprøve....

 

vpf3mw.jpg16iv41h.jpg2dif0w4.jpg

 

Må bare finne trådholderen min, så er jeg klar til å produsere noen nye fluer...... :wink:

 

P.S. trådholderen på bildet er fra i fjor, vis noen smartinger skulle komentere det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Uuups...

 

2cypji9.jpg

 

Der var den ja... i fiskebagen som har stått i garasjen siden august... :D

 

Da er det bare å produsere!

Kommer til å starte med en litt grundig gjennomgang av selve bindingen så blir jeg å oppdatere etterhvert som jeg lager nye mønster.

Link to comment
Share on other sites

Flotte fluer og flott initiativ!

 

Selv ble jeg lei av fluebinding etter mange år som produktiv binder. Bandt på bestilling for folk og gleden forsvant gradvis. Med rundt 1500-2000 laksefluer i året(mange tuber av den typen du har lagt ut bilde av) så ble det for mye. Jeg fisker nå bare med en flue gjennom hele sesongen og da har jeg nok fluer for de neste 2-3 sesongene også.

 

Men kommer til å følge med her når det skjer noe!

Link to comment
Share on other sites

Flott initiativ og ikke minst fine fluer, selv fisker jeg mest sjøørret så fluebindinga består lite av fansy laksefluer men mer av rene imitasjoner, men her er et par sjøørret fluer som ble bundet tidligere i år

 

2h6t4k7.jpg

30m35ok.jpg

 

Og av og til blir det litt laksefiske, dette bilde av undertegnede er tatt under åpninga i stjørdals elva i fjor.

 

34o31xh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Selv ble jeg lei av fluebinding etter mange år som produktiv binder. Bandt på bestilling for folk og gleden forsvant gradvis. Med rundt 1500-2000 laksefluer i året

 

Fint dere setter pris på innslaget mit.

Har opplevd akurat det samme selv, nå lager jeg kun til meg og mine nermeste...

 

Her kommer introduksjonen:

Fluen jeg skal lage er en egen variant som brukes tilig på våren når vannet er veldig grumsete.

 

Utstyr.

142ae6a.jpg

Bindestikke,tubenål,tråd å trådholder,sakser,tandbørste m/borrelås(for å rufse opp dubbingen) hackel klemme,lakknål,lynlim,lighter,skallpell å div. beroligende midler.

 

Trinn 1.

2emq45g.jpg

Lime sammen inner å yttertuben, skråskjerer den tykeste tuben for en finere overgang til den tynne.

 

Trinn 2.

rkufb9.jpg

Surre sammen tubene for at de skal sitte bedre.

 

Trinn 3.

xfoxtv.jpg

inbwp5.jpg

Begynner med gulltag helt bakerst, deretter rød floss til tip å rød tail,denne binder jeg dobbelt for at den skal sitte bedre.

 

Trinn 4.

2j44oef.jpg

Bindet inn en svart but av strutse herl.

 

Trinn 5.

aln4o2.jpg

Nå begynner kropsarbeidet,binder inn gullribbingen til kroppen å det flate kobberbandet som skal bli bakkroppen.

 

Trinn 6.

28aonbc.jpg

34edz5k.jpg

Bakkroppen er bundet,nå over til framkroppen som skal dubbes av kobberdubbing.tvinn dubbingen rundt bindetråden i små porsjoner å kryss legg rundt framkroppen.

 

Trinn 7.

29w0bvm.jpg

34isqb4.jpg

Binder inn et orange kroppshackle fremme å surrer den bakover med hackel tanga,nå skal kropsribbingen som henger igjen sures motsatt vei fremover inn i mellom haclet for å låse det av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Trinn 3.

 

Begynner med gullribbing helt bakerst, deretter rød floss å rød tail,denne binder jeg dobbelt for at den skal sitte bedre.

Lite tips...det du kaller gullribbing helt bakerst heter tag :wink:

 

Pene fluer du binder :D

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert litt.

 

Her kommer fortsetelsen.

 

Trinn 8.

317k6dy.jpg

rr719y.jpg

20tgjew.jpg

Har bundet inn lagvis med orange hår av en spesiell type som er lit omdiskutert i miljøet :roll:

Hårene børster jeg får å få ut "underulla" dette gjør at vingen blir mere svømmedyktig å ikke trekker så mye vann,

legger også lit flash i div.farger mellom lagene disse bindes også dobelt for at det skal bli sterkt (samme metode som på halen)

Så legger jeg et svart fronthackle inn som jeg binder ned på undersiden av kroppen, avslutter med noen lag med hår i pathagorva brun med lit flash.

 

Trinn 9.

11gpvk2.jpg

Har nå toppet det hele med noen lag svart hår å to like jungle c##k :lol:

 

Trinn 10.

e7glu0.jpg

Nå er hodet limt med lynlim av vannfast kvalitet, så litt fin kutting med skalpell får at conen skal passe fint.

 

Trinn 11.

2dv3bpe.jpg

15cddeh.jpg

Kapper av til det er ca. 1-1.5mm i gjenn av innerrøret å brenner en avrunding på tuben (bruker en dråpe lynlim bak conen)

 

Slutt :mrgreen:

68h7hi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flotte fluer folkens :D Nesten så jeg fikk lyst til å begynne igjen :idea:

I likhet med Erikr over her, ble min binding litt for mye av det profesjonelle slaget

for noen år siden, bandt til egen butikk og på bestilling.

Et tips, ikke gjør om den hobbyen til yrke :wink:

Link to comment
Share on other sites

skulle nok tatt frem utstyret jeg også, er nesten like gøy som jakt 8) fluestengene, vaderne og fluebindeutstyret har nesten ikke vært rørt de siste 4 årene pga jakt :/ før solgte jeg fluer til en sportsbutikk på hjemplassen min, satt på villmarksmesser og solgte fluer og ikke minst lagde jeg fluer til meg selv :D hele våren, sommeren gikk med til fiske, når høsten kom ble det kun jakt. nå har jakten tatt over for hele året :shock:

flytter tilbake til hjemplassen min i sommer, da skal jeg få bedre tid til fluefiske igjen :D

noen som klarer og kombinere fluefiske med jakta? ;)

kanskje til og med noen som binner fluer av vilt de selv har skutt? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har bundet fluer i 15 år nå å kjenner at det er tungt å motivere seg til å lage de fluene man trenger i løpet av en sesong :(

Jakter fra 15 juli å til 15 mars, resten går med til andre aktiviteter....

Håper jo på at denne tråden skal hjelpe både meg selv å andre til å lage litt fluer :lol:

Pøs på med bilder!!

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg laget en oliven grønn variant, la oss kalle den olive fantom... sikkert ei anna flua som hete det også :roll:

Men navnet er egentlig ikke så viktig for meg, så lenge den svømmer pent å fisker! :mrgreen:

 

166nr78.jpg

Flua består av:

Tag: medium oval sølvtinsel

Tip: grønn mini flatbraid

Bakkropp:sølv mini flatbraid

Fremkropp: oliven holo dubbing

Ribbing: large oval sølvtinsel

kropshackle: oliven grizzly

Fronthackle: hvit grizzly

Undervinge: oliven hår

Overvinge:grå/hvit hår

Cone: sølv

Stasj: jongle cook å flash

 

Her er de to nye medlemene av boksen i lag.

10qdqhh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tempelhund er et utrolig flott materiale som gir flotte og meget godtsvømmende fluer. Generelt kan man si at hårmengden på rev må reduseres med ca 30% kontra tempelhund, da rev ikke trekker så mye vann og lett blir overdresset kontra tempelhund.

 

Jeg vil driste meg til å komme med et par tips til dine fluer jakobsen.

 

1. Du bør velge et kroppshackel av bedre kvalitet. Det fortjener fluene dine! fx. en Metz av bra kvalitet eller Whitings herbert miner nakker er rimelige og mer enn gode nok. Kortere lengde på fibrene og flere fibre. Lærer du deg kunsten å farge fjær, blir det skikkelig billig og ikke minst meget bra. Får farger som ikke engang produsentene selger. Fluene holder lengre og det ser mye bedre ut (noe som jo er det absolutt viktigste for fiskeren;))

 

2. Når du smelter plast på tuben så vil jeg anbefale deg å smelte rundt 2-3 ganger mer plast, da dette gjør fluen langt sterke. Hullet til sena blir også større da.

 

Ellers har du flotte vinger og fronthackel.

 

Når det gjelder fronthackel så har jeg gått over til å kun bruke hegre. Fant 2 døde ifjor langs elva og jeg ribbet dem, avfettet de og farget de i alskens farger. Dette har gitt hackelene en ny dimensjon for meg.

 

Lykke til med årets fiske. Og legg for all del ut enda flere fluer. Inspirasjon for mange...!

Link to comment
Share on other sites

Tempelhund er et utrolig flott materiale som gir flotte og meget godtsvømmende fluer. Generelt kan man si at hårmengden på rev må reduseres med ca 30% kontra tempelhund, da rev ikke trekker så mye vann og lett blir overdresset kontra tempelhund.

 

Jeg vil driste meg til å komme med et par tips til dine fluer jakobsen.

 

Helt greit med tips :D Er selvlært med det meste jeg driver med så noen elementere feil blir det....

har egentilig verget meg mot å bruke ordet tempelhund, pga. mange hundeførere og dyrevenner som ikke liker dette, har faktisk hørt at hårene skal/er forbudt i norge...uten at kildene mine er sikker, men nokk om det.

 

Legger med et lite stemnings bilde fra august....

124dkiv.jpg

Alta.

Link to comment
Share on other sites

Her er det en video:

http://www.youtube.com/watch?v=eE_B8zDXVu8

 

Er ofte lettere me en video, suns vertfal jeg :mrgreen:

 

Her er det en video til en enkel sjøøretflue. Fekk en svidde i fjor på 2,2 på den flua.

Enkel flue får dei som ikke er så gode og er veldig god på sjøøret.

 

Desverre stengte de elva i år, sjøøret var helt vekke i fjor nesten :shock:

Veldig kjedeli får det var min første sesong som fluefisker i elva, men det va farli dødt i elva.

 

Møsta en stor laks(sena sleit :oops: ) på sluk. 2 sjøørret og ei svidde på 2,2 det var alt i fjorårets sesong, fiska ikke så mye det va så dødt i elva :(

Forhold til året før 2 laks, 7,8 og 3,3 og rundt 20 ørreter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ypperlig tråd Jakobsen 84 :D

Har selv bundet fluer siden tidlig på 70tallet.

Bandt også for salg en periode, som andre har sagt er det lett å gå "mett" på den måten :wink:

Jeg binder også mest laksefluer. Ikke så mye tuber, men ettervert mer og mer på enkeltkrok!

Noe av det artigste syntes jeg er å binde klassiske laksefluer, både med fjær og varianter med hårvinge.

Er så vidt kommet i gang i år :oops: Får se om jeg ikke kan få tatt noen bilder mens jeg driver på :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye koster det å starte opp med fluebinding sånn ca?

 

 

Alt etter som, her er det ett sett får laks/sjøøret. Ser ut til å vere det meste der til å binde en del fluer :mrgreen: (føller med dvd, grunnleggende fluebinding)

 

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefaul ... ctId=42328

 

Men vis du ska ha vanli ørret fluer ville jeg valgt ett annet, fire sett du kan velge på aktivfiske, men du må nåk alltid kjøpe noe sepperert. Alltid noen få ting som mangler i de sattene, men det er en start 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært mye tull med kammeret i det siste, så det har vært dårlig med oppdateringer hær...

Har laget noen små tørrfluer å men kameraet mit klarte ikke fokusere på så små fluer. Dritt kamra!! :twisted:

 

mikkeliblue

(mikael frödin)

25tkabl.jpg

Sikkert ikke helt sån den skall være men.

 

Tag: medium oval sølvtinsel

Tip: rød floss

Tail: rød fluorfiber

butt: strutseherl

Bakkropp: holografisk sølv

1.undervinge: svart isbjørn (dobbeldekker)

Fremkropp: electicblue dubbing

Ribbing: medium oval sølvtinsel

kropshacel: svart

Fronthacel: svart

Undervinger og overvinger: svart tempelhund

Stasj: dobbel joungle cook, div.flash og noen fasan herl

Hode: tråd med svart lakk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...