Jump to content

Hvordan få ut en hylse som har satt seg fast i kammeret ?


Nagant 762

Recommended Posts

Mange hjemmeladere ( og sikkert andre også) har sikkert opplevd det samme som meg. En hylse som i utgangspunktet er litt trang, sitter dønn fast i kammeret etter avfyring.

En måte å få den ut på, som jeg selv har brukt, er pussestokken fra munningen og inn, for så å dunke forsiktig til hele skiten detter fra hverandre (pussestokken altså) før hylsa etter mye banning kommer ut. Synd å ødelegge en god pussestokk på den måten, men man må¨jo bruke det som er tilgjengelig.

Så tanken slo meg at det må da være mulig å lage seg eget verktøy som tåler en støyt, og som samtidig er skånsom mot børsa.

Etter å ha rotet rundt på jobben, i garasjen og overalt ellers hvor det kunne tenkes å befinne seg egnede materialer, kom jeg fram til følgende løsning.

Man tager 1 stk lengde rundstål, type rustfri ( gjerne syrefast også). Og 1 lengde krympestrømpe, litt lenger enn stålet. Slip ene enden på stålet, så du får en fin og rund tupp. Brekk kanten på den andre enden. Da er det ingen skarpe kanter tilbake. La strømpa stikke utenfor på begge sider, og sett så igang varmluftspistolen. Varm opp ca 10 cm om gangen, og pass på å varme hele veien rundt, så strømpa krymper jevnt.

Når du er kommet helt ut på begge ender, kan man kutte bort det som er for mye med strømpe. Jeg har bare latt tuppen på stanga være uten.

En i utgangspunktet 5 mm stang, blir etter denne behandlingen ca 5,5 mm. Jeg regner med at den på 6 mm blir ca 6,5 mm.

Da har man en veldig solid stang, med en diameter som gjør det lett å få den på plass og en overflate som ikke kan skade løpet.

Jøss, det var jo tre ting på en gang det. Rene kinder-egget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

hadde samme problemet i natt når jeg satt på revejakt,og etter at reven var skutt,var det bare å dra hjem,for jeg har selvfølgelig ikke pussestokken med meg på jakt....irriterende,men men nok om det,hva er grunnen til at utdrageren ikke greier å dra ut hylsa?er det slyttstykket som er dårlig,eller er det hylsa som er slitt?har bare opplevd dette en gang før,og spekulerer på hva grunnen er????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...