Jump to content

Sako 85 Finnlight .308 - valg av dempar


bosnes

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg ei Sako 85 Finnlight i .308 og er på jakt etter ein dempar, men er noko usikker.

Vil ha ein liten og lett som passar til den lette Finnlighten. Nokon som har erfaring med ALM IMS Titan M1?

Andre framlegg?

 

Og sidan løpet på Finnlighten er tynt, er det noko problem med demparmonteringa?

Link to comment
Share on other sites

 

Og sidan løpet på Finnlighten er tynt, er det noko problem med demparmonteringa?

 

Nei.

 

Har Hausken med ekstra bak-kammer på to Finnlighter, og har aldri hatt problemer med de. Null trefpunkt forandring med/uten demper.

Mine er gjenget M14x1,5

 

Om du vil ha en liten/lett demper, foreslår jeg Hausken mini. Jeg prøvde en slik, og dempinga var god nok. Ikke lydløs, men god nok til å skyte uten hørselvern. Denne bygde 5cm forran løpet og ca 8cm bakover

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aboslutt ikke anbefalt å gjnge så grovt som 14x1,5 på ei så tynn pipe. Blir lite brysting og dype spor i pipa så det er ikke all verden gods igjen.

 

1/2x28Unf er det vi alltid bruker på lettvektspipene og det er jo som kjent fasiten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aboslutt ikke anbefalt å gjnge så grovt som 14x1,5 på ei så tynn pipe. Blir lite brysting og dype spor i pipa så det er ikke all verden gods igjen.

det blir jo mer gods jo større dim du har... men som du sier 1/2x28UNEF er sikkert bra... har 1/2x20UNF på min .30-06 abolt, den har 14.5mm løp der gjengene slutter

Link to comment
Share on other sites

Grattis med enda en nytt jern bosnes ;) der har du ei skikkeli gobørse! :)

 

Ingen problem å montere demper, men hvor lang er pipa di ? og har du vurdert å kappe den litt

mtp at du skal montere demper, .308'en er jo et "effektivt" kaliber selv med kort løpslengde og

kapper du pipa til f.eks 500 mm får du sikkert mulighet til å gjenge med f.eks M14x1 eller M15x1.

I tillegg til kraftigere gjenger så kommer jo bonusen med ei kort og hendig børse ;)

Link to comment
Share on other sites

Har fått gjenget xxx antall slike våpen nå med M14x1,5, og aldri hatt problemer med det. Gjengene lages strammere og strammere jo lengre inn men skrur demperen, slik at den aldri når brystningen, å da slipper man at gjengene slites ut og demperen ligger å banker mot brystningen. Da er det aldri noe problem med at demperen løsner heller.

Link to comment
Share on other sites

Gjengene lages strammere og strammere jo lengre inn men skrur demperen, slik at den aldri når brystningen, å da slipper man at gjengene slites ut og demperen ligger å banker mot brystningen. Da er det aldri noe problem med at demperen løsner heller.

Dette må være noe av det mest feilaktige jeg har lest ifbm montering av dempere, nesten sjokkerende at du har solgt slikt til folk i god tro.

Anleggsflaten vil aldri ligge å banke mot brystningen, den ligger an med press og står dønn i ro.

 

Å lage NPT (koniske) gjenger som gjør at demperen stopper på gjengene på pipa er i mine øyne så latterlig feil som det overhodet kan bli!

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem å montere demper, men hvor lang er pipa di ? og har du vurdert å kappe den litt

mtp at du skal montere demper, .308'en er jo et "effektivt" kaliber selv med kort løpslengde og

kapper du pipa til f.eks 500 mm får du sikkert mulighet til å gjenge med f.eks M14x1 eller M15x1.

I tillegg til kraftigere gjenger så kommer jo bonusen med ei kort og hendig børse ;)

 

 

Ja, kan absolutt tenke meg å kappe løpet. Løpslengda frå fabrikk er 57 cm. Om ein kappar 7 cm kjem ein ned på flutinga. Er dette noko problem for gjenginga/monteringa av demparen?

Link to comment
Share on other sites

Anleggsflaten vil aldri ligge å banke mot brystningen, den ligger an med press og står dønn i ro.

 

!

 

Hva skjer når gjengene blir slitt da??

For det første blir ikke gjengene betydelig slitt til at det skal ha noen praktisk betydning og for det andre så har du brystningen som likevel retter demperen.

Med en slik dempermontering som du beskriver vil du ha forskjellig plassering på demperen alt etter hvor hardt du teiter og tenkt på når gjengene blir slitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Todelt løpsmuffe er jeg ikke helt sikker på hva er, men man kan f.eks lage gjengepartiet 30 mm langt, la oss si M14x1.

Så lager vi en "skive/muffe" som er friborret mot gjengene (14.2mm hull) på pipa, denne lager vi 15 mm tykk og med samme utvendig diameter som toppen på flutene dine har,

vips, så har du et 15 mm langt sylindrisk parti mellom demper og brystning på pipa samt 15 mm utstikk med gjenger for å skrue demperen på :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Hausken Kompakt (her omtalt som mini) til min 308 A-bolt for litt siden.

Er det bare meg, eller smeller det fortsatt litt mer enn det som godt er fra slike "små" dempere? Jeg må innrømme at jeg skvatt litt,

og det vesle pipet jeg hadde i øra i 5 sek etterpå ga meg en litt dårlig smak i munnen. Har bare blitt det ene skuddet med demper men uten ekstra klokker så langt...

 

Jeg mener derfor du bør prøve flere størrelser, vekt bør ikke være det viktigste kriteriet hvis du først vil gå for demper. Jeg må teste litt mer, men

må innrømme at jeg er usikker på kjøpet mitt. (Det skal sies at jeg er litt ekstra pirkete på dette, en far med konstant øresus har gjort meg skeptisk...)

 

Edit: Vil understreke at dette ikke er en kritikk av Hausken spesielt, spørsmålsproblematikken vil nok gjelde alle dempere i denne størrelsen (små, lette spesielt laget til jaktbruk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...