Jump to content

Hvilken SIngel Stage Presse?


tknutson

Recommended Posts

Det blir snart ei presse for aa begynne aa lade.

 

Men etter masse leting og lesing er jeg ikke sikker paa hvilke singel stage presse som skal kjoopes.

en O ramme er helt sikkert, men blir det LEE Classic Cast, LEE Brech lock (challenger) Eller en RCBS rock chucker. Kanskje en hornady.

 

Er veldig usikker LEE er populaer i USA og har et greit kit til aluminiums pressa disin for under 100 dolar.

 

Noen tanker fra dere rfarne folk.

 

Takk

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Lee Breech Lock pressa. Grei nok......men......jeg

lurer stadig vekk på når noe skal dette sundt, og så sitter man

der med en haug med desse Lee bushinger som ikke kan brukes til

noe annet en en ny Breech lock presse som kanskje skal dette sund igjen.

(smart trekk av Lee for at man skjøpe en ny presse igjen av samme type om

man ikke vil kaste dem bushingene)

 

Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg tatt den Lee Classic Cast pressa og

skulle jeg hatt hurtigskifting av dier så kunne man utstyrt den

med Lock N Load settet til Hornady. Da tror jeg man har presse for resten av livet til markedets beste pris.

 

Alt Lee utstyret funker jo, så man kan ikke si at det ikke er verdt pengene heller,

men det er desse småtingene som man oppdager etterhvert som man

ser i etterkant. Det er jo derfor det er billigt også..........men kan bli dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hvilken man bør kjøpe vet jeg ikke, men hvilke jeg kan anbefale, vet jeg.

 

Jeg har to presser i hus, og har erfaring med en tredje. Og av disse er en singel stage.

 

Jeg har en Lee classic cast, som jeg har utstyrt med Hornady's Lock 'n Load system. Og kombinasjonen kan virklig anbefales, pressa er bunnsolid (nærmest skuddsikker, tåler alt, og man kan til og med lade 50BMG amo på den. Sa jeg den er sterk?). Og når en setter på Lock 'n load systemet, er den også nesten så lettbrukt som en singelstage presse kan bli.

 

Kjøper en inn lock n' load hylser til alle dier man har, kan man bytte dier på sekundet. Og man får ferdig innstilt die på kjøpet, om man ikke driver å stiller dia om hele tiden.

 

Jeg har også en Hornady AP presse, og jeg flytter dier frem og tilbake mellom pressene på ett par sekunder.

 

Jeg kan nesten ikke få lovprist lock n' load systemet høyt nok.

 

Lee sin classic cast presse, har kun en sak som irriterer meg. Og det er tennhette isettingen, eller rettere isetting av tennhette i pressa fra magasinet. Den er nemlig manuell (noe jeg tror de fleste singel stage presser er, muligens med untak av Hornady sin. Som jeg kunne ha tenkt meg å også ha). Opplading av hette fra magasin til presse, kan være noe kranglete. Men min fikset jeg ved å shimse magasin festet en smule opp, så nå er den også grei (men jeg liker automatikk best).

 

Lee classic cast pressa kommer jeg aldri til å selge, for den er nok den beste pressa man kan få i forhold til pris. Og er sansynligvis en av de bedre en kan kjøpe for penger.

 

Men som nevnt, jeg hadde også ville ha sett på Hornady sin presse (p.g.a. lock n' loadsystem, og muligens en bedre tennhette løsning). Men prisen burde skremme deg rett tilbake til Classic cast'n. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvilken enstasjons?

Jeg har hatt disse i bruk: Lee challenger, hornady 007, RCBS RC, RCBS partner,redding boss, lyman crusher (alle er O-preser), Lee reloader press, og en RCBS jeg ikke husker navnet på (som begge er C-presser) og Bonanza CO-AX.

 

Hvilken av disse jeg ville valgt?

Om pris er en faktor ville jeg sikkert kjøpt lee classic cast (som jeg ikke har erfaring med men som de fleste sier er god), eller noen av de andre O-pressene. Hvilken blir litt smak og behag(hvilken farge man liker bla).

Om ikke pris er en faktor ville jeg kjøpt CO-AX (så lenge man ikke skal bruke RCBS eller forsters kuleuttrekkerdie med "skrustramming", man kan derimot bruke forsters superfast kuleuttrekkerdie eller hornadys camlock kuleuttrekkerdie i co-ax)

Hvorfor coax? Det er rett og slett en god presse å arbeide med. God utveksning, stabil, enkelt å bytte dier, ingen justering etter at diene først er justert inn, selvsentrerende universal hylseholder som gjør at patronene styres av dien å ikke blir skjeve, åpen foran (like lett å jobbe med som en C presse, ikkenoe i veien foran), og ikke minst: følelsen av at pressa er god.......

 

Co-ax har stått på ladebenken min i mange år. nærmer seg 20 snart. andre presser har fått stå ved siden av den men ingen av de har fått stå så veldig lenge........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...