Jump to content

Treslag til børsestokk


Recommended Posts

Hei!

jeg har lyst til å prøve meg på å lage ny stokk til noen våpen, da trenger jeg jo tre, som egner seg, og er så billig som mulig, siden jeg ikke har gjort det før osv, vet du noen norske treslag f.eks så er jo det genialt!

bare spytt ut de treslagene som egner seg, og gjerne hvor jeg får tak i, om det er noen som selger det billig osv:D

norske treslag er jo genialt siden det sikkert er lettere og få tak i, men kom med både nårsk og utenlandsk:D

Link to comment
Share on other sites

Bjørk.. Du kan tilogmed være heldig å komme over ei planke i flammebjørk. Bjørkesjefter ble brukt i Kongsbergs produksjon og, så vidt jeg husker.

 

Beste sjanser har du på gårdssager, men også forhandlere av sløydmaterialer har ofte fine planker. Materialene bør dog ha noen års stabilisering og tørk bak seg, og bør være tørka ned til 8-10% fuktighet..

Link to comment
Share on other sites

eller få noen til og laminer et skjefte til deg av flame finer,må vært fall stripse stokk emne for og få det stabilt strips den i 3 deler og ende snu den miderste eller 5 dela:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja... Tyristibben lager skjefter i svartor, og den vokser i skogen! Star Baikal er noe av det billigste som er å oppdrive, og de bruker både bøk og bjørk, så de burde også gå an å bruke. Bjørkeplank kan nok være å få tak i hos en trelastforhandler med litt utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Raudnakke her. Selvhogd virke trenger så lang tørketid at et ferdig emne blir verdt prisen.

Har fått ferdig tørket 2" og 3" ukantet bjørk i ~5m lengder fra Oslo finèrfabrikk, og rotenden til de grøvste av disse (altså slike som har hatt knortebark i rotenden) er fint flammet og med passe swung til stokk. Man får sikkert ferdige laminerte grovemner også..? Fint å trene på før man kjøper seg et valnøttemne

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe amerikansk valnøtt fra "Track of the wolf" i USA ? Blanks i grade1 koster ca 70us (+moms og transp selvsagt) Grade 4 koster 160us. Kjøpte en grade 1 for et par år siden, helt ok treverk. Virket godt tørket.

- Dette er for halvskjefter. For helskjefter er prisen litt høyere.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Eg er ringporet, ligesom ask og elm, hvilket vil sige at de vandførende porer ligger i en ring i modsætning til bøg, birk, løn og valnød som er strøporede. Teknisk set er de ringporede arter glimrende, men de vil kræve væsentligt mere arbejde med porefyldning end de strøporede arter. Mit bud vil være løn, hvor der er masser af billige planker i god kvalitet på fx Ebay.com. Se et eksempel her på forum på tråden viewtopic.php?f=38&t=32485

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...