Jump to content

Tanker om langhold.


KnuteriK

Recommended Posts

Sitter og tenker mye på langholdskyting nå om dagen, da jeg skyter mye nå når jeg fikk tilbake go børsa. Har skutt endel på 600-850 og 1000 meter.

 

Det jeg tenker mye på er; hvor langt er nok, når begynner det å bli bortkastet?

Kaliberet mitt klarer 13-1500 meter, avhengig av kule og utgangshastighet. Å skyte på blink på 1000 meter ala F klasse skyting, fenger kanskje litt, men er usikker. Å skyte på stål er enklere, da blinken gir beskjed om treff. Men de av dere som driver på, og som har holdt på en stund, hvor langt gidder dere å tøye strikken? Hvor mange skudd går i myra og ikke i stålet når holdet blir over 1000 meter? Jeg synes selv jeg skyter relativt bra, utstyret er ok, men jeg merker at når jeg skyter på 1200 meter, så varierer treff veldig grunnet vær og vind. På 1000 meter er det litt enklere og under 1000, så treffer man stort sett på hvert skudd. Hvor bør man sette grensen for distanse, og heller konse om å takle været og treffe under ulike forhold? Altså ett max max hold for å si det sånn. Dette med tanke på skyting med normal kaliber.

 

En venn av meg i USA skyter med Barrett og Cheytac 408. Han sier at feks Cheytac'n treffer like enkelt mål på 1500 meter, som 308'n hans gjør på 600. Så kaliber er jo en faktor. Jeg reiser til USA i morgen, og skal skyte endel der, bla med 408 Cheytac, om det klaffer. Det blir meget spennende.

 

Så hva mener den gemene hop? Er ikke ute etter hva som er praktisk mulig, men mer hva som er fornuftig, og som kan beherskes med en mengde trening?

Skyter forøvrig med 6.5x65RWS, som er identisk og gjerne litt argere enn 6.5-284. Om dette er "normal" kaliber, skal jeg ikke påstå, men mange her på berget skyter med 264 kaliber i forskjellige varianter.

Link to comment
Share on other sites

Man skyter vel fordi man synes det er moro?

 

Jeg skyter i tillegg for at det er spennende å strekke strikken, og se Hvor god man kan bli, eventuelt på hvor langt hold man klarer å treffe skiva noenlunde hver gang, og får kula inn i ballen..

 

For min del innebærer det at jeg skal prøve .338en helt ut til 2k en dag. Tanken fenger, og jeg tror det kan bli veldig gøy!

 

USA og .408 Cheytac sier du? :o

 

Bilder og tråd mann!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du er jo inne på noe av det jeg spurte om i innlegget over, hvor langt, og i tillegg treffe med høy frekvens. Jeg ser iallefall at ut til 850 meter, har jeg stor treff prosent, over 1000 meter, dabber det av, klarer sjelden 3 på rad. Med min kikkert klarer jeg maks 1350 meter, da er det slutt på kneppa. Tilter jeg mer da, må jeg skyte inn børsa på 300 meter, og da er den ikke lenger aktuell til jakt på normal hold. Børsa går nå midt i på 150 meter, og da er det 12 knepp (0.5cm) til siktet er i bånn. Har tilta picatinny skinna 1mm i bakkant. Vel, får se hvordan det utvikler seg eetrhvert som jeg finner god ladningen og rette kula. 140 gra Berger VLD er på vei, regner med at sannheten kommer for en dag da. Ser at lapua Scenar har ei kule i 143/144 grs klassa som også har høy BC, men den er endel dyrere i innkjøp.

 

Kanskje vi etterhvert kan legg ut hvor langt det lengste vi skyter er, gøy å følge med på sånt. :)

 

Tråd om tur til USA kan hende jeg lager, skal uansett ta masse bilder :)

Link to comment
Share on other sites

De platene jeg har nå, er 60x40cm. Hvor stor blinken skal være, er jeg ikke sikker på, klart om det er en låve vegg jeg skal skyte på, så treffer jeg den, men 40x40 på 1200 meter, vet jeg ikke om jeg klarer.

Jeg skyter oppover en dal, der vinden blåser på tvers av dalen, og den varierer hele tiden. Det er få dager hittil i år at det har vært helt dødt. Da regner det som regel. Så det er ikke sikkert at det er den beste plassen å skyte på lange hold.

 

Målet mitt på lang sikt, er vel å bli så god at jeg kan møte opp, måle avstand til blink, som gjerne er en spylerveske kanne fyllt med vann, hengt opp av kompis på ukjent avstand, og så bruke kunnskaper lært fra timer med skyting og testing, og treffe denne kanna på første skudd kaldt løp. Det er fremdeles lang vei dit, for meg, men det er viktig å sette seg et mål. Når jeg da klarer å gjennomføre sånne skudd, gang etter gang, da er jeg klar for langholds jakt. Gjerne på New Zealand, der har jeg prøvd på det før.

 

Så, etterhvert vil jeg veldig gjerne reise på langholds treff rundt om, og lære mest mulig, samt å bli kjent med folk og skyte masse :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hva ser dere som et akseptabelt hold med GOD trening og hvis vi ser bort fra annslagsenergi på lange hold? om man treffer ei stålplate på 1500 meter som er 40x40 så godt som hver gang kan man da med avstandsmåler og div annet utstyr ta sjansen på å ta skuddet på en elg på denne avstanden? har selv ikke testet hold på mere en 300 meter med rifla, men håper på å prøve litt langhold når muligheten byr seg. og jeg sier det igjen dette er kun teoretisk! i praksis bør man ikke skyte på lengre hold en det man klarer å sette 5 skudd innenfor en snusboks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel egentlig ikke kvalifisert til å svare her, men en ting er sikkert. Skal snusboxen din være malen for hvor langt jeg kan skyte (5 skudd), så begrenser det seg til 300 meter, på en vindstille dag. Ser at de som skyter bra her til lands, på 500 meter samler innenfor 70mm og oppover. Da har du vel snusboxen din :)

 

Jeg skal ikke begi meg ut på hvor langt hold man kan skyte en elg på, men da jeg var i Zimbawe i 2001, fikk jeg se kraniet fra en elefant som en x-navy seal hadde skutt året før. Han hadde skutt denne elefanten i hodet på en avstand av 1 Mile. Dette er vel over 1600 meter. Han hadde skutt den med et 50 kaliber, uskikker på hvilket.

Kula hadde gått tvers igjennom. Så med den rette treningen, det rette utstyret og den rette dagen, så er ganske mye mulig.

 

Man finner filmer på Youtube der folk får en ny børse i hendene, drar på langholdsjakt og stiller siktet etter guidens anbefalinger, og treffer på første skudd. Så utstyret gjør at man kommer langt.

Selv lærer jeg noe hver gang jeg er på skytebanen, og det er nesten hver dag, og det er små filleting som gjør at jeg ikke treffer der jeg skal, når jeg forventer det mest. Jeg sliter med store variasjoner i hastighet, dette kommer av at jeg skyter med gamle hylser som ikke er sorterte, og som har hatt forskjellige ladninger. På 850 meter har jeg funnet ut at en variasjon på 15m/sek utgjør total bom på 60x40 stålplate. I tillegg kommer vinden, som jeg aldri klarer å få rett på første skudd. Men det kommer seg. Seinest idag var jeg en runde og skjøt sammen med LongRange her på forumet, og vinden lurte meg på 600 meter. Høyden var perfekt, men vinden dreia 180 grader mens eg justerte siktet og siktet meg inn, jeg glemte å sjekke vegetasjonen, og skuddet traff 50 cm for langt til venstre.

 

Så jeg driver og leter etter ett akseptabelt hold, men det tar tid å finne det, samtidig som jeg kjenner at jeg vil strekke det lengst mulig. Det blir vel en sykdom. :)

Link to comment
Share on other sites

det er bom elle et stk død fugl da

Jeg er nok redd for at det ikke riktig, det er fullt mulig å skadeskyte kråke, måke, skarv, ærfugl..., det etiske opp det legger jeg meg ikke opp i.

 

Et kjent triks er imidlertid å være så nær at en treffer på oppfølgingsskuddet, dvs. så nær at en burde ha truffet på førsteskuddet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva er langhold?

 

Mitt forhold til langhold er militært. Jeg var ”skarpskytter” i HV flere steder, bla på Fornebu. Under den kalde krigen gikk forberedelsene på at man skulle operere i et okkupert land. Som skarpskytter fikk man da en rekke forutsetninger:

 

-Ammo: NM60, 7,62NATO fra Raufoss som var tilgjengelig overalt.

-Rifla må være innskutt for ”cold shot”

-Riflesystemet må være helt stabilt under alle forhold.

-Man kan ikke velge selv når man skal skyte inn rifla

 

Med disse forutsetningene forsøkte jeg å skaffe meg ei rifle med følgende funksjonalitet:

Rifle skulle kunne sette 5 skudd innenfor 10cm på 300m. Hvert skudd skulle være et ”cold shot”, det vil si at det gikk minst 30min og puss mellom hvert skudd. I tillegg skulle rifla ha to innskutte kikkerter i qd-montasjer som ble skiftet mellom hvert skudd. I 5 skudds samlingen ble altså skudd 1, 3 og 5 skutt med den ene kikkerten og skudd 2 og 4 med den andre. I tillegg til dette skulle det være stillingsendring mellom hvert skudd for å sikre at totalpakka var komplett med teknisk 1. skuddstreff innenfor 10cm på 300m.

 

I tillegg til dette skal rifla være mobil for skipatruljer med 30kg pakning i tillegg. Alle former for ”matchgeværer” ala TRG/AI/STR er dermed eliminert. ”Stjernekikkerter” var heller ikke aktuelle og kikkertsiktene ble oppbevart i ”skuddsikkert” kogger under forflytning.

 

Den eneste fabrikkrifla som oppfylte kravet teknisk var Steyr SSG med 2 kikkerter. SSG’en falt imidlertid igjennom pga manglende robusthet i skjeftet og at magasinene fungerte dårlig med Raufoss NATO i -20C.

 

En ”helt ny” KV59F1 med kikkert jeg hadde utlevert fungerte også glimrende selv om den bare hadde en kikkert. 4x32 H&R ble byttet ut med S&B 6x42 sniper

 

Børsa jeg bygde selv som oppfylte kravet besto av Tikka M55 låskasse, Kongsberg kaldhamret pipe, laminatskjefte og to S&B kikkerter. En 6x42 og en 10x42 med zero stopp og kulefallskompensator for 7,62NATO fra 100 – 800m. Montasjer var Tikka DeLux 26mm orginale ”SSG”-montasjer.

 

Realistisk 1. skudds treff under alle forhold på halvfigur var/er med disse riflene ca 600m.

 

Tikkaen jeg bygde hadde mål og vekt som gjorde den lovlig til metallsiluett med maks vekt på 4,6kg. Denne rifla brukte jeg i mange år til konkurranse og jakt. Til og med på lange jaktturer på Hardangervidda etter rein. Etter at den 3. pipa var utskutt var ekstraksjonskammen i låskassa utslitt og Tikkaen ble kassert. Den er nå erstattet med en Sako 75 VLSS. Den oppfyller alle krav unntatt på kikkermontasjer. Picrail kan være picrail. Jeg foretrekker rette spor og skyvemontasjer ala SSG/Tikka.

 

For øvrig var kaldhamrede løp med trangboring en forutsetning for å oppnå presisjonskravet. Alle forsøk med rustfrie matchløp med uniform innvendige mål falt igjennom presisjonsmessig. I tillegg ble alle patronene testet for kulekast. Den enkleste formen for dette var å rulle patronene på ei glassplate hvor man faktisk kan se med blåtte øyet at kulespissen ikke er sentrert.

 

Jeg kunne også skrive mye om de riflene som ikke fungerte men jeg skal begrense meg til å si at Rem700SA og Win70 klikker med Raufoss NATO-ammo i kulde med orginalfjærer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...