Jump to content

Ladedata 9.3x62 Accubond 250 gr


Leonidas

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har fornuftige ladedata for 250 grains Nosler Accubond i kaliber 9.3x62 med Norma 202 eller evt 203B krutt?

Det ligger 3 ladninger på robsoft.nu, som alle er oppgitt med ~60 grains 202-krutt. Disse er oppgitt med friske hastigheter (770-807 m/s), så disse ladningene er sikkert maks, hvis ikke over.

Tenkte derfor å verifisere med andre som har ladet denne kula i 9,3x62.

 

Med utgangspunkt i maksladningene i robsoft-databasen, tenkte jeg å starte på rundt 56 grains 202. Synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er det noen som har fornuftige ladedata for 250 grains Nosler Accubond i kaliber 9.3x62 med Norma 202 eller evt 203B krutt?

Med utgangspunkt i maksladningene i robsoft-databasen, tenkte jeg å starte på rundt 56 grains 202. Synspunkter på dette?

 

Jeg lader denne kula med N-140 som en "billig" treningsladning. Jeg har ikke ladeloggen min tilgjengelig, og hukommelsen min er ikke noe å stole på, men jeg tror det var 56-58 gr et sted. Opprinnelig brukte jeg 250 gr Ballistic Tip, men den lages dessverre (?) ikke lenger. Det er ikke så forferdelig mange skuddene jeg skyter med 9,3 uansett, så prisen er ikke så viktig. Like greit å ha ei lodda kule som kan brukes til jakt også. Ikke det at Bal.tip ikke kunne brukes til jakt heller da, den var jo ei storviltkule og ikke varmint. Men jeg tror Accubond er tryggere. 56 gr 202 høres ikke så ille ut, jeg bruker 4-6 gr mer bak 250 gr Woodleigh. Men så var det den hukommelsen da :?

Link to comment
Share on other sites

Har lada denne kula med Norma 202. Trur jeg brukte 58,5 grain (litt over 770 m/s), men jeg har ikke notatene mine fremfor meg så ta forbehold om feil.

 

Ellers så jeg nylig at det var kommet med data for denne kula i den nye Whitavouri Reloading guide som liggerpå nett(lapua.com). På Nosler sine hjemmesider finnes det også ladedata med Whitavouri-krutt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet ulike ladninger (fra 56 til 60 grains 202) i helga .

Federal 210 tennhetter og 59 grains 202 ga 753 m/s i snitt og god samling i 48 cm Blaserløp. Trur det blir ladninga jeg satser på.

Blir spennende å prøve denne på jakt til høsten. I 9.3x62 har jeg kun erfaring med 286 grains Oryx fra før av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader denne kula med N-140 som en "billig" treningsladning. Jeg har ikke ladeloggen min tilgjengelig, og hukommelsen min er ikke noe å stole på, men jeg tror det var 56-58 gr et sted.

 

Sjekka loggen i helga. 58 gr N-140 har jeg brukt. Det ser ut til å være 1 grain over maks fra Vihtavuori. Fin ladning og kule, men start lavere. Jeg vurderer å redusere noen grain til et jaktfeltstevne jeg skal på. 20-30 skudd med 9,3x62 er litt slitsomt for skuldra mi... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøvde en slapp ladning i helga. 50 gr N-140. Det ga 630 m/s. Rakk kun å prøve 4 skudd over kronografen. Hylsene så greie ut. Ingen unormal soting eller andre unoter. Behagelig rekyl, subjektivt ca. .308W-nivå. Hvis det fungerer ok på papp, så kommer jeg til å bruke ladningen på et stevne i nærmeste framtid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...