Jump to content

Grågåspatron i 6,5 x 55


Stihl Crazy

Recommended Posts

Hei er på utkikk etter en god kule til å jakte gås med i 6,5 x 55. ( ingen ulempe om den kan brukes på annet småvilt også, har alltid hørt at 6,5 er så annvendelig mye derfor jeg kjøpte ei børse i det kaliberet, ei cz 550 american) Jeg lader ikke selv så det må være kjøpeammo, kriteriene er at kula ikke skyter sund fuglen mer enn nødvendig pga at den skal spises. Jeg er ikke så dyktig at jeg kan sette skuddet der og der i fuglen, i praksis sikter jeg rett i fuglen. Har fått ett tips om noe jeg tror heter elektron (helmantel som selges på xxl) med 50 skot i eska, takknemlig for tips, enten det er om denne eller andre kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jaktet gås de siste fire årene, de to første årene med 6.5 x 55 skytterlagsammunisjon (Norma) og Sauer (!).

Noen av fuglene ble truffet plask i brystet, men kjøttsvinnet ved utgangshullet var likevel svært lavt - kaliberet tatt i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vert ikkje feil med Norma sin Elektron/Fågel. Går ogso greitt med holspiss om ein ikkje treff bein, men då vert det oftast lite att av baksida. Eit anna godt alternativ er Lapua Trainer. Den har og heilmantel. Brukar den, i same børse, og er fornøgd. Upåklagelig presisjon, -som med Norma E/F. Men for å nevne det, Selleier & Bellot sin 9,1 g helmantel skyter veldig presist i min rifle. Har og heilmantel, men er kanskje litt dyrare enn kva du kan få rekruttammo for om det er mulig. Er vel gjerne tilgang som bestemmer valg i mange tilfeller men kaliberet er så greitt med at der er alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Spiss helmantel anbefales ikke, sånt har en tendens til å svuppe rett gjennom fuglen uten å gi god nok skuddvirkning (hvis du ikke treffer midt i maskinrommet). Selv ei halvbutt helmantelkule i mellomkaliber (6.5, .30) kan gi dårlig skuddvirkning hvis du treffer litt utenfor midten av maskinrommet (been there, done that).

 

Du har fått tips om butt eller halvbutt helmantel, og det er gode tips. Men hvis du vil ha litt større sikkerhetsmargin ift. marginale treff kan du prøve en lodda blyspiss i moderat fart. Eks. Norma Oryx, Federal Fusion el.l. Eventuelt ei homogen ekspanderende kule. Selv bruker jeg .223Rem på gåsa, og der har jeg gode erfaringer med hjemmeladd Rhino Solid Shank (halvhomogen) eller 75gr Swift Scirocco (lodda, moderat fart). Det gir bra skuddvirkning uten alt for mye søl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...