Jump to content

Jakt, fiske og friluftsliv i Bodøtraktene?


Perpålsa

Recommended Posts

Hallo :) Jeg befinner meg nå i den heldige situasjon av å være stasjonert som hundefører på Bodø hovedflystasjon, og her skal jeg etter planen tilbringe mesteparten av min tid de åtte kommende måneder. Vel og bra det, men i og med at jeg (som så mange andre her på Kammeret.no), er genuint interessert i jakt og generelt friluftsliv vil jeg gjerne dyrke dette i størst mulig grad selv om jeg er 120 mil hjemmefra.

 

Spørsmålet mitt er naturligvis om noen her har noen kreative ideer til hvordan jeg kan bruke noen helger her i området? Jeg har i utgangspunktet ikke tilgang på bil, og sjeldent mer enn helger og muligens kvelder til disposisjon, så aktiviteten bør ikke være altfor langt herifra, evt. lett tilgjengelig med kollektivtransport. Jeg vet at mulighetene er veldig mange, men hverdagen her er såpass hektisk at det kan være vanskelig å prioritere tid til noen særlig research. Alle innspill mottas med stor takk :D

 

Kan jo også nevne at jeg har eller snart kommer til å få tilgang på hagle, rifle(6,5x55) kajakk og haspelutstyr for bruk i både salt og ferskvann. Telt, sekk, primus+++ får jeg låne av leiren.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Gokk!

 

Det finnes faktisk en del kartmateriale som kan være til hjelp: Kart over Bodømarka, Saltfjell-kartet, og et jakt- og fiske-kart over Salten. Disse kartene har en del tekst angående friluftsliv etc.

 

Det ser ut til å bli sein vår i år - så det blir muligheter til å gå på ski i fjellet ei stund framover. Bodø & Omegn Turistforening og Sulitjelma Turistforening har flere hytter, noen av disse ligger ikke så langt fra vei (er litt usikker på bussruter). Tar en bussen til Beiarn, kan en gå av før tunnellen ved Gåsvatna, og da har en hele Saltfjellet tilgjengelig!

 

Det er flere J&FF-er omkring Bodø, noen her inne er sikkert medlemmer der. JFF-foreningene har også flere hytter.

 

Du har kanskje allerede stiftet bekjentskap med Bestemorenga, neste års LS-arena?

Link to comment
Share on other sites

Du har sykkelavstand til sjø ørret og laksefiske men husker ikke hvor 8)

Bestemorenga skytebane er også innenfor rekkevidde. Sjekk Bodø Jeger og Fisk http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/lokallag/bodo

Toget går til Lønsdal stasjon på Saltfjellet som er et godt utgangspunkt for en fjell tur med gode fiskevann.

 

Lykke til og skitt jakt og fiske :D

Link to comment
Share on other sites

Heihei, velkommen til salten :D

 

Det enkleste du kan gjøre er å dra på sjøørretfiske ved det gamle fergeleiet på Våganhttp://kart.gulesider.no/m/p5miP. Mange fine plasser å fiske fra land her. Gode bussforbindelser her.

Ellers er det nevnt Saltfjellet. Toget til Lønsdal, enklere blir det ikke. Fiske i sommer og jakt der til høsten

Du kan sikkert bli med langholdsgjengen på Kjerringøy også, når de skyter.

Kajakk og 6,5, det kan det bli seljakt av, selv om det naturligvis er en fordel med båt og en ekstra mann i båten.

Det er sikkert busser til Saltstraumen også, her kan du prøve deg etter storsei.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for flere innspirerende svar :) Det blir nok ihverfall noen turer etter sjøøretten og definitivt prøve seg på saltfjellet etterhvert. Ellers er jo seljakt fristende, selvom dette er en jakt jeg har null kunnskap om eller erfaring fra (bortsett fra det jeg har fått med meg igjennom sporadisk lesing på Kammeret). Om jeg ser det blir aktuellt kliner jeg vel til med en søknad så fort skyteprøven er overstått.

 

Kikka litt på noen av de militære karta i dag, og jammen så det ut til å være mange fine områder her =)

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje allerede stiftet bekjentskap med Bestemorenga, neste års LS-arena?

 

Ikke annet enn å ha hørt om stedet nei, men det tenkte jeg å få gjort noe med veldig snart. Viser seg nemlig at velferden her leier leirduebanen nesten ukentlig, så da er det bare å slenge seg på :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i elgbaneutvalget i BJFF og vi satser på å åpne elgbanen onsdag 19 mai. Da er det skyting hver mandag og onsdag fra 18 til 21 bortsett fra i fellesferien. Har du lyst å dra oppover å skyte, men problemer med å komme deg oppover så send meg en PM, jeg blir nok å ha vakt på banen hver mandag :) Vi har 4-5 elektroniske reinfigurer og 3-4 elektroniske elgfigurer (alt etter hvordan behovet er) i tillegg til løpende elg og to elektroniske innskytingsskiver. I tiden fram til september er det best å dra på skytebanen for da er det ganske rolig, men når september kommer og 30-skudd-i-året-skytterne kommer da bruker det å bli trangt, så jeg anbefaler å trene fram til september for da får man som regel stå i fred :wink:

Link to comment
Share on other sites

Saltfjellet er definitivt et sikker-stikk, og når du ankommer stasjonen på Lønsdal så er du så å si på fjellet, derfra har du rundt halvtimen-timen til nærmeste vann alt etter hvor raskt du går.

 

Hvis du drar til Beiarn, så klarer du sikkert å få bussen til å slippe deg av på fjellet der hvis du spør, da er du midt i jaktterreng.

 

I Sulis går det vei helt opp til balvatnet som er regulert, da er du godt inn i fjellet.. Problemet her blir vel transport opp til vannet, jeg vet heller ikke hvor ofte det går buss til Sulis..

 

I Salten er det generelt mye statsgrunn, så det er ingen problem med jaktkort, på Saltfjellet er det dog ganske høyt jakttrykk i sesongen, og med mindre du er villig til å gå et stykke så kommer du ikke unna andre jegere..

 

Har du har lyst å prøve deg på stor røye så kan du være heldig i Bjøllåvann (Saltfjellet), det er dog et stykke å gå.

 

Liker du elvefiske etter laks og sjøørret så har du jo både Beiarelva og Saltdalselva som gode alternativer.

Link to comment
Share on other sites

LeivVidar---> Det høres veldig bra ut! Jeg henter rifla mi hjemme om tre uker, så da skal jeg nok avlegge banen deres noen besøk framover! Mulig du hører fra meg først, ellers sees vi sikkert på banen uansett :)

 

Dimex---> Takk for gode tips! Jakter du noe der i området selv eller, og veit du om det er greit å få tak i helgekort for småvilt på litt kort varsel?

Link to comment
Share on other sites

sesongkortet koster 735kr for hele Salten.

til sammenligning kostet dagskort 150kr og 3-dagerskort 450kr, riktignok for nesten hele fylket.

men jeg går utifra at Salten har nok areal i første omgang.

 

det lønner seg nok å kjøpe sesongkortet først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...