Jump to content

BC Norma Elektron/Fågel 6,5x55?


stalks

Recommended Posts

Norma Elektron/Fågel (jaktmatch) 7,8g/120grs

820m/s

 

Har forstått at produsentenes egne oppsett av BC som regel er noe oppskrytt, så da må jeg spørre hva som er riktig BC på denne?

 

Sitter og skal skrive inn på PCB før denne skal testes, så lage klikktabell.

 

Mvh

 

Stalks

Link to comment
Share on other sites

@bbdg: Er fristet til å spørre hvorfor du spør... :wink:

 

Jeg skjønner det ikke i den forstand, "it's a figure of speech". Mener å ha fått dette påpekt av andre tidligere på pm.

Har spurt om andre patroner tidligere, også i andre forum, og fått til svar at det ikke er alltid BC-data er så høy som produsenten sier/skriver.

 

Fant én av "mine" tidligere tråder her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=27613&p=305150&hilit=ballistisk+koefficient#p305150

 

Takker Høggern! Tenkte bare jeg skulle høre om BC og erfaringer med patronen. Hatt etpar sprengninger med Scenar, og vil nå skifte til en mer matviltvennlig patron. Blir testing så snart jeg kommer meg på banen.

 

Får taste inn de data en har da :)

Link to comment
Share on other sites

Det er sant at oppgitt BC ikke nødvendigvis stemmer i virkeligheta. Men det som i de fleste tilfeller er viktigere enn om BC er 100% riktig er den faktiske hastigheten kula har ut av din pipe. Erfaringsmessig kan det være 50 msek mindre enn oppgitt i 6,5X55, dette gir virkelig betydning for klikktabellen. Så å måle faktisk hastighet er nok viktigere enn å finjustere BC.

 

På normas sider er BC .428 oppgitt for den kula.

På skuddpakken er det oppgitt 820 msek v0, 751msek v100, 685 msek v200, 623 msek v300. Om jeg plotter dette inn i PCB blir BC oppgitt til .449-451. Dvs høyere enn oppgitt BC.

 

 

Edit: æøå

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som Høggern tildels er inne på her, tror kanskje du blander med hastighet. For den er oftest oppgitt vel optimistisk, da de måler i lengre løp enn de fleste av oss gidder å drasse på.

BCen varerer også utifra hastighet, så det er heller ikke sikkert den er "feil" oppgitt, selv om man måler seg til noe annet. Går du inn i eks PCB, finner du BC oppgitt for en rekke kuler, i forskjellige hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er enkelte kuleprodusenter som oppgir en "noe optimistisk" BC for sine produkter. Et eksempel er vel lapua scenar 139 grs som hadde oppgitt BC på .660 da den kom for snart 20 år siden, nå har produsenten moderert seg til .615. (noe som kansje tilogmed er noe optimistisk det og)

Men det finnes også kuler med "for lav" BC. Feks den gode gamle NM60 kula (raufoss 7,62 NATO kula) som har oppgitt .325 fra forsvaret, men jeg har målt kula til BC på omtrent .410

 

Men ja, hastighet er også noe som produsenten ofte har optimistiske tall på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...