Jump to content

Kveldshjort.


seawolf

Recommended Posts

Besøk av hjort bare 50 meter fra husveggen, tok bildene i åttetida nå i kveld.

Kun hunndyr og fjorskalver.

De ser ut til å være i brukbar form, og flere av kollene er tydelig med kalv.

Artig besøk i alle fall, og de lusker rundt i nabolaget her hver kveld.

 

ReddeerinApril002.jpg

 

ReddeerinApril005.jpg

 

ReddeerinApril008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter en laaaang snørik vinter uten å ha sett ei eneste klauv, så har hjorten begynt å vise seg nede på bøene igjen. Seinest i går kveld da jeg runda hushjørnet for å la bikkjene få kveldstisseturen så stod det 4 koller og så på meg fra 40 m. De kikka lenge og vel på meg før de bestemte seg for å stikke av.

 

Et godt syn :)

Link to comment
Share on other sites

Var også meget spennt etter værste vinteren i manns minne...

Men no når bøane er blitt grøne har alle dyra dukka opp igjen.

Fra hvor??

Dei må ha stått inni plantefelta og i dei delane av bygda som ligg heilt nede mot sjøen uten bebyggelse.

Rekordtelling her i ytre deler av kommunen :)

Link to comment
Share on other sites

Idag så jeg 2 hjorter på andre siden av vannet ved jakt terrenget mitt ute på et beite,midt på lyse dagen igjennom kikkerten. Par kilometers avstand, tror det var to unge bukker pga at dem var mørke oppe på ryggen. En kveld tidligere så jeg en flokk på ca 10 dyr utenfor huset mitt, men der ute ved havet har hjorten klart seg bra virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en artig opplevelse nå i uka. Var på skytebanen og skjøt litt på 600 meter. Etter å ha skutt en stund, ble jeg plutselig var en bevegelse 20 meter unna blinken. Trodde først det var en fugl som var inni et einer kratt, men neida, det var en hjort som stod der og beita. En fjor kalv, og etter litt mer kikking, så jeg 3 koller som også stod og beita ca 50 meter fra gongen. De løfta ikke på hodet engang da jeg skjøt neste skudd. De beita seg etterhvert lenger vekk. Hadde det vært i jakta hadde de vel vært over alle hauger ved første smell i gongen.

 

Talte forøvrig over 80 dyr i valdet natt til i dag, noe som var overraskende mye, med tanke på at vi har hatt over 90 døgn med over 50 cm snø og kuldegrader her på kysten. Har gått endel turer i terrenget med bikkja nå når snøen dro, men har ikke funnet et eneste kadaver, og i nabo kommunene på andre sida av fjorden har de funnet langt over 100 døde dyr. Hm.

Link to comment
Share on other sites

Hei hei Arild!

 

Takk for sist :) fint syn å våkne til det der om morran! Så bildene dine på AR også. Bare å vente på høsten nå hvis ikke du har utenlandsplaner før den tid da;)

 

Hei igjen Geir.

Ja flottere kvelds og tidlig morgenunderholdning skal en lete lenge etter :)

Ingen reiseplaner i år, det blir hjortejakt i Aure, spennende nok det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...