Jump to content

Dempervalg: Dildo, CTM 4 eller CMM 4??


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en BR-Reflex på rifla nå, men ønsker å kunne bytte til en lettere demper for bevegelig jakt.

 

Jeg tenker å få laget en brystning som fyller opp det glatte gjengestykket og tillater skruing av andre dempere rett på. Jeg tenker derfor også å fortsette å bruke min reflex demper på banen pga slitestyrke.

 

Er det noen som har erfaring med bruk av A-Tec CMM 4 demper i .30 kaliber? Jeg vurderer denne opp mot CTM 4 for om mulig å minimere vekten på rifla. Dildoen fra Danmark er selvfølgelig også til vurdering, men den veier jo nesten 200 gram mer enn CMM 4 i alle fall.

 

Dildo, CTM 4 eller CMM 4? Noen tanker?

 

Mvh Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har en CTM-4 på 30-06'en min, det fungerer utmerket :D

Kappet pipa til 52cm, for å bedre balansen i børsa.

Har den "gamle" TMM-5 på en T3 SS Light i 222Rem med 50cm pipe, funker som snus det og :wink:

Syntes jeg måtte kappe børsene for å få rette balansen!

Jeg har også en Tikka 695 Master Pro med BR-reflex T8, den er alt for fremtung.

Men den er i 6,5 så den vil jeg helst ikke kappe pipa på.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har en CTM-4 på 30-06'en min, det fungerer utmerket :D

Kappet pipa til 52cm, for å bedre balansen i børsa.

Har den "gamle" TMM-5 på en T3 SS Light i 222Rem med 50cm pipe, funker som snus det og :wink:

Syntes jeg måtte kappe børsene for å få rette balansen!

Jeg har også en Tikka 695 Master Pro med BR-reflex T8, den er alt for fremtung.

Men den er i 6,5 så den vil jeg helst ikke kappe pipa på.

 

Mvh.

Griffon

 

hvorfor ikke kappe 6,5 pipa? jeg har tenkt og ha lyddemper på min rifle(6,5x55) etterhvert og har vært forbredt på og kappe ned pipa endel, er ikke dette og anbefale eller?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 mister veldig mye hastighet når pipa kappes, mye mer enn 3006 og 308 som i større grad er bedre kaliber for korte piper.

Akkurat slik jeg tenker! Får heller bytte demper eller kaliber :D

Tikka'n har ganske kort pipe til å være 6,5 i utgangspunktet (57 cm).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hva veier en modul?............to moduler veier 45g

Hvor mye demping mistes med en eller to moduler mindre enn standard?......jeg har tatt av to moduler på min tmd45 til 6,5en, har ikke målt forskjellen men klarer ikke høre forskjell når jeg skyter :wink:

Link to comment
Share on other sites

FMD45 er 325g, det er med hvor mange moduler? 10moduler

Hva veier en modul?ca 24gram

Hvor mye demping mistes med en eller to moduler mindre enn standard? ca 1,5db pr modul omkring de 10 moduler (forskel mellem fmd45 med 10 og 16 moduler var ca 8-9db på en 6,5x55, hvis man på en demper med 10 moduler krympede hullet til 0.6mm over kuglediametern, i stedet for det for precicion og forudsigelighed anbefalede 1-1,5mm, kunne man opnå 2db extra dempning,dette dog på bekostning af træfpunktsusikkerhed, som andre også har måtte erkende :wink: )

Dere må huske på at med moduldempere, kan man skru av en modul eller to. For å bytte litt demping mot vekt og balanse (lengde) Dette gælder vel for begge fabrikater, dog har det ene fabrikat 4 i stedet for 10 moduler, hvorfor justeringsmuligheden må blive tilsvarende grovere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nej den er ikke ny, men 95% af dem som sælges er TMD. Fmd lagerføres hos norske handlere kun i begrænset mængde, og primært til dem som enten har vældig tykke piper >21mm, eller ønsker at beholde åbne sigter.

Typisk vejer FMD 50 gram mindre end TMD, og demper 3-5db mindre, specielt på kalibrer med stort krudtindhold.

Link to comment
Share on other sites

cmm4 220gram ----fmd45 325 gram(1500) ----ny mini fmd35 200gram(1200)

ctm4 280 gram,tmm4-- 408gram-----tmd45 375gram(1500)-----ny mini tmd35 240gram(1200)

 

Takk for informasjon. Er tall i parentes prisen? Kan du fortelle meg hvem som lagerfører fmd45/35 /tmd35 i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...