Jump to content

Sprukket stokk. Hva gjør man så?


Rino Hals

Recommended Posts

Som enkelte av dere har fått med dere så skaffet jeg meg for en tid tilbake ei ny rifle med tanke på backup og bøffeljakt i Afrika, samt storvilt her hjemme. Da jeg i noen år har brukt min Ruger RSM i 375 H&H til større afrikavilt, og etter å ha blitt utrolig fortrolig og fornøyd med den ville jeg gjerne ha maken i et grøvere kaliber.

Etter å ha lett i lang tid kom jeg over en Ruger RSM i kaliber 458 Lott hos en forhandler i Sverige, og siden stokken var over middels av utseende slo jeg til.

phpDzF9UYAM.jpg

 

Alt vel så langt.

Tanken var å ta den med til Afrika i februar og mars, men tiden til å bli kjent med rifla ble for kort og den ble stående hjemme. Etter jeg kom hjem i slutten av mars har jeg brukt all ledig tid til å skyte med rifla da jeg vil ha den med på jakt, samt å backe opp kunder på neste tur i løpet av ettersommeren.

Jeg mener det er smart å skyte mye for å gjøre seg kjent med alle sider av våpenet, samt bli fortrolig med rekylen som er betydelig.

 

Men for noen dager siden oppdager jeg til min store forskrekkelse at stokken viser tegn til å sprekke rett bak tangen.

Etter å ha tenkt litt på hva jeg skulle gjøre skrev jeg med hjelp av en venn den 15 april følgende brev. (Brevet ble sendt pr e-mail til Ruger):

..................................................

Attn: Customer Service

Dear Sir.

 

I am a Norwegian citizen and an avid fan of your rifles, I own and have own several Ruger rifles. I regularly work and hunt on Driefontein Game Ranch in South Africa, and have extensively used my .375 H&H Ruger Magnum rifle with great success down there. However, I wanted something with a bit more punch, and after a long search I managed to track down and buy a .458 Lott Ruger Magnum rifle with a beautiful stock in Sweden. This rifle gives me some concern and is the reason for this letter. A chip of the stock came off just aft of the action tongue in recoil. Luckily the chip was recovered and glued back on, but recently I have noticed a vertical crack in the same area and suspect that this crack will develop. It is a bit of a dilemma, the crack is not big enough at present to get glue into it, but if I continue shooting it might as well split the pistol grip beyond possibilities of a reasonable repair.

 

Could you please advice what I shall do?

 

Please contact me on email: #########

Yours sincerely

 

Alf Rino Hals.

..............................................

Den 16 April fikk jeg følgende svar fra Ruger:

 

Please contact our distributor in Norway for assistance:

Vapen Soilen A. S.

Finnegardsgaten 6

N – 5003 Bergen

NORWAY

Tel: 5-5314936 5-5314936 Fax: 5-5323352

If you need further information, please visit our website at http://www.ruger.com or contact us at: Revolvers, shotguns, rifles, 10/22 Charger Pistol: (603) 865-2442 (603) 865-2442 Pistols: (928) 778-6555 (928) 778-6555

Serial Number History Information: (603) 865-2424 (603) 865-2424

 

Sincerely,

Ruger Firearms

 

 

Rugers svar samt mitt brev til Ruger ble umiddelbart sendt til Våpen-Søylen i Bergen.

Jeg har pr i dag IKKE fått noe svar.

 

Har andre vært ute for noe lignende? Og i så fall, hvordan ble saken behandlet av importøren? Og hvor lang tid tok det før noe skjedde i saken?

Link to comment
Share on other sites

Oooops, leit å høre Rino.

Søylen er etter min erfaring, ikke akkurat verdensmester i å svare på mail.

Ville nok tatt en telefon og snakket med daglig leder.

Jeg har handlet mye hos dem og har alltid fått grei service.

Men det spørs hvordan de stiller seg når rifla ikke er kjøpt der?

 

Håper dette går greit og at du holder oss oppdatert

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp en meget hyggelig telefon fra Våpen-Søylen i Bergen, der de gjerne ville ha våpennummeret på rifla mi.

 

De tar kontakt med Ruger i USA, så får vel Ruger avgjøre hva som skjer videre i saken.

 

Det at rifla er kjøpt i Sverige hadde ingen betydning.

 

Så langt må jeg si at maken til service skal man lete etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...