Jump to content

Lær meg om metallsiluettgrenen...


Flashman

Recommended Posts

Enkelt og greit - er det noen av utøverne som kan redgjøre for metallsiluettforbundet og grenen(e) i korte trekk ?? Luft/Rifle og håndvåpen, avstander, stillinger etcetera... :D

 

Jasså er du på gli :D

er brukbar infor på forbundets hjemmeside

 

http://www.metallsilhuett.no/

 

Men det er vel sånn røffly

Håndpang

Luft ut til 25m

.22 ut til 100m

større ut til 200m

to håndfuller med forskjellige klasser, kategorier og jeg vet ikke hva.

 

Rifle

Grov = stående på 500m (!)

.22 er vel ut til 100m

og luft ut til 50...

 

Men jeg har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit - er det noen av utøverne som kan redgjøre for metallsiluettforbundet og grenen(e) i korte trekk ?? Luft/Rifle og håndvåpen, avstander, stillinger etcetera... :D

 

I korte trekk vil kanskje by på en utfordring for meg, men jeg ser Hassel har klart å fatte seg i korthet.

 

Men det er vel sånn røffly

Håndpang

Luft ut til 25m

.22 ut til 100m

større ut til 200m

to håndfuller med forskjellige klasser, kategorier og jeg vet ikke hva.

 

Rifle

Grov = stående på 500m (!)

.22 er vel ut til 100m

og luft ut til 50...

 

Men jeg har tatt feil før.

 

Vil føye til litt.

Håndvåpen:

Luft ut til 20m

Field ut til 100m (hylselengde kortere enn 22Hornet eller 35,64mm)

større ut til 200m

 

I NMF har man en del forskjellige øvelser, som er ordnet i kategorier. Klassene i NMF er ferdighetsklassene B, A og INT (Internasjonal) for pistol øvelsene og B, A, MAS (master) og INT (Internasjonal) for rifle øvelsene.

 

Det gleder mitt metallsilhuetthjerte at Hassel har fått såpass god oversikt over denne typen skyting :mrgreen:

 

 

En oversikt over avstander:

Luftpistol: 5, 10, 15 og 20m

Luftrifle: 20, 30, 38,5 og 50m

Fin pistol: 25, 50, 75 og 100m

Fin rifle: 40, 60, 77 og 100m

Field pistol: 25, 50, 75 og 100m

Grov pistol: 50, 100, 150 og 200m

Grov rifle: 200, 300, 385 og 500m

Nasjonale øvelser Grov rifle(300m): 120, 180, 235 og 300m

 

 

En oversikt over Øvelsene og kategoriene

 

Nasjonale øvelser Luftpistol: Fri, stående, junior og rekrutt

Nasjonale øvelser Luftrifle: Silhuett, fri og junior

Fin pistol: Produksjon, revolver, fri 2 og stående = kategorien fin pistol

Fin rifle: Silhuett og produksjon = kategorien fin rifle

Field pistol: Produksjon og produksjon alle sikter = kategorien field pistol

Grov pistol: Produksjon, revolver, fri 2 og stående = kategorien grov pistol

Grov rifle: Silhuett og produksjon = kategorien grov rifle

Nasjonale øvelser Grov rifle(500m): Fri

Nasjonale øvelser Grov rifle(300m): Åpne sikter og optiske sikter

Nasjonale øvelser Fin pistol: Konvensjonell

Nasjonale øvelser Field pistol: Revolver

Nasjonale øvelser Grov pistol: Konvensjonell, fri 1 og fri 2 1/2size

 

 

Det ble ikke så kort, men jeg håper det kan være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oversikt over skytestillinger:

 

 

Stående skytestilling innen metallsilhuett:

For rifleskyting er det tillatt med "kort" arm.

For pistol er tohåndsgrep tillatt, og man kan bruke "kort" arm så lenge man ikke støtter overarmer/albuer inntill kroppen.

 

Stående skytestilling

Nasjonale øvelser Luftpistol: Fri, stående, junior og rekrutt

Nasjonale øvelser Luftrifle: Silhuett, fri og junior

Fin pistol: Produksjon, revolver, fri 2 og stående

Fin rifle: Silhuett og produksjon

Field pistol: Produksjon og produksjon alle sikter

Grov pistol: Produksjon, revolver, fri 2 og stående

Grov rifle: Silhuett og produksjon

Nasjonale øvelser Grov rifle(500m): Fri

Nasjonale øvelser Grov rifle(300m): Åpne sikter og optiske sikter

Nasjonale øvelser Fin pistol: Konvensjonell

Nasjonale øvelser Field pistol: Revolver

Nasjonale øvelser Grov pistol: Konvensjonell, fri 1 og fri 2 1/2size

 

Resten av øvelsene tillater fri skytestilling. Innen metallsilhuett så vil fri skytestilling si at du kan benytte enhver skytestilling som er sikker og hvor du ikke benytter kunstig støtte. Hovedkravet til sikker skytestilling er at ingen del av kroppen er innenfor 45 graders vinkel fra løpets kjernelinje fra løpets munning i retning mot figurene.

Støtte til egen kropp er ikke kunstig støtte.

 

De mest vanlige skytestillingene er Creedmore, dead frog og diverse varianter av disse hvor man ligger på rygg og enten støtter våpenet til hofte/lår og legg eller legger våpenet på eget kne for å oppnå best mulig støtte.

 

Tillegg/unntak:

Rekrutt øvelsen i luftpistol tillater å støtte våpenet i underlaget, denne øvelsen er kun for skyttere under 13år.

 

Junior øvelsen i luftrifle tillater bruk av støtte, denne øvelsen er kun for skyttere under 18år.

 

Field revolver, Fri 1 og Fri 2 1/2size: For skyttere som velger å ligge på mage å skyte Field revolver, Fri 1 og/eller Fri 2 1/2size er det også tillatt å støtte våpenet i underlaget.

 

I andre øvelser hvor fri skytestilling tillates er det ikke tillatt å støtte våpenet i underlaget, men hvis man velger en skytestilling hvor man ligger på magen så er det tillatt å legge en hånd på underlaget og støtte våpenet på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Oversikt over skytestillinger:(...)Støtte til egen kropp er ikke kunstig støtte.

 

De mest vanlige skytestillingene er Creedmore, dead frog og diverse varianter av disse hvor man ligger på rygg og enten støtter våpenet til hofte/lår og legg eller legger våpenet på eget kne for å oppnå best mulig støtte. (...)

 

Vil dette seie at ein kan støtte løpet mot leggen når ein skyt Creedmore?

Link to comment
Share on other sites

Av ein eller anna grunn innbillte eg meg at kun arm/hand kunne ha kontakt med leggen, men eg er jo ingen metallsiluettskytter so eg skjemmes ikkje over å ha tatt feil. ;)

 

Kva dag trenar de på Fredø? Eg har ferie fram til august, so du skal ikkje sjå vekk frå at eg tek meg ein tur. Det ha vore kjempeartig å prøve metallsiluett "på rett" :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du være minnimalist så klarer du deg med 2stk revolvere. 1 i 22lr og 1 i 357mag.

Men mange bruker TC Contendere med egnede løp for 22lr og grov.

Revolvere trenger du uansett da det er egne revolver øvelser.

Men for å hevde seg i toppen, er det jo som med alle sporter, spesialisering som må til. Og da snakker vi Loppo, Jalonen, Remington xp100 , Anschutz Exemplar og Fredom Arms + mange flere.

Mye fine våpen å velge i :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen krav til avtrekkvekt i metallsiluett?

Kan man f,eks skyte i klassen for .22 med en fripistol med bare noen få grams avtrekksvekt?

Hva med skytetider, hvor lang tid kan man bruke på 40 skudd?

Det er kun i de internasjonale rifleøvelsene Hunter og light (produksjon på Norsk) det er satt krav om minimum avtrekksvekt på 906gram. Hvis man lurer på hvorfor det er akkurat 906gram så har det noe med konvertering fra utenlandske måleenheter å gjøre :D

 

Man kan skyte fin pistol (.22Lr) øvelsene med en fri pistol med bare noen få grams avtrekksvekt. Det som er kravet er at man på et oppspent våpen skal kunne dunke i bakkant av skjeftet uten at våpenets mekanisme går av.

Når det gjelder resten av fripistoeln så må den oppfylle kravene til poduksjonsvåpen.

Fulstendig oversikt over kravene finner du på metallsilhuett.no

De viktigste punktene du må se på i forhold til fripistolen:

-Skjeftet kan ikke omslutte hånden, og justerbare underhåndsstøtter må demonteres.

-Løpets kjernelinje må være høyere enn tommelens plassering

-Max vekt 1814gram

-Ingen kompensator (vet ikkke om det er tillatt på fripistol heller)

-Ingen modifikasjoner av skjefte (du kan ikke spikke på skjeftet eller legge på noe for å få det til å passe hånden din bedre)

 

Skytetid:

MS skytes i 5 skudds serier; man har 2min pr. 5skudd på pistol og 2,5min pr. 5skudd på rifle.

Før første skudd (i hver 5skuddserie) har man i tillegg 30sek til lading. I mellom 5skuddseriene pleier det å gå litt tid, noen ganger setter man opp igjen figurene etter 5 skudd , andre ganger etter 10skudd. Det avhenger av hvordan baneforholdene er og hvordan arrangøren legger det opp.

Det er med andre ord godt med tid.

Link to comment
Share on other sites

Var en himla mye grener her. Hva er standar oppsett på våpen for å skyte alle grener?
Skal du være minnimalist så klarer du deg med 2stk revolvere. 1 i 22lr og 1 i 357mag.

 

Skal man skyte alle øvelser med et minimum av våpen så trenger man strengt tatt 4 våpen.

1 revolver i kal 22Lr

1 revolver i "grovt" kaliber med max 8,5"løp (for at den også skal kunne brukes i Field revolver)

1 rifle (produksjon) i kal 22Lr minimum 906gram avtrekksvekt

1 rifle (produksjon) i kal minimum 6mm og minimum 906gram avtrekksvekt.

 

Hvorvidt man er konkuransedyktig med dette oppsettet er, som .30Herret nevner, en helt annen sak :mrgreen:

 

En plass skal man imidlertid starte, og man kan jo da velge om man vil skyte flest mulig øvelser med færrest mulig våpen eller om man ønsker å spesialisere seg innen hver enkelt øvelse. Jeg har hatt en lett blanding i alle år. Noen øvelser passer bra å bruke samme våpen i, andre passer egentlig utrolig dårlig å bruke samme våpen i. Hvilke øvelser og våpen som passer å kombinere kommer an på personlige preferanser som valg av skytestilling, sikter, kaliber, ladning, osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Enkelt og greit - er det noen av utøverne som kan redgjøre for metallsiluett...... stillinger etcetera... :D

 

Tenkte jeg kunne blåse ”støvet” av denne strengen.

Har funnet fram et par linker til bilder, som viser de vanligste stillingene man benytter i metallsilhuett, når man ligger på rygg og skyter med pistol vel og merke. :winke1:

 

På disse bildene fra VM 2004 i Sør-Afrika bruker de fleste "Creedmore" stillingen, men det er også en som benytter en variant av "Missouri Sidewinder".

 

På hjemmesiden til IMSSU kan man se en utøver som benytter "Dead Frog" stillingen, eller "Crippled Frog" som den også kalles.

 

Håper dette ga svar på noe av det du tenkte på.....

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...