Jump to content

Holder 500 sw kravet


Rango

Recommended Posts

Jabb. Lurer på ka du lader med etter som du får 4000J på 100 meter i en 500 s&w magnum. klart du kan lade de selv til i overkant av kravet, men når en ferdigrulla 500grainer ligger på 1930 J på 100 meter så er jo det et stykke unna 4000J som nevnt ovenfor. lader du da ei 700 grain kule får du 2300J også dette et stykke unna 4000J

 

Svaret til trådstiller er ja. det går godt an å lade en 500 s&w til over storviltkravet

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det jeg også, men når det er eksportforbud på alle komponeter i .50 fra storebror, så er det litt slitsomt å stase på det kaliberet... men tøft. Har skutt med en HR1871 i .500. Funka det. (Men ikke noe speeilt mer en samma børsa i 45-70... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jabb. Lurer på ka du lader med etter som du får 4000J på 100 meter i en 500 s&w magnum. klart du kan lade de selv til i overkant av kravet, men når en ferdigrulla 500grainer ligger på 1930 J på 100 meter så er jo det et stykke unna 4000J som nevnt ovenfor. lader du da ei 700 grain kule får du 2300J også dette et stykke unna 4000J

 

Dette er Cor Bon's egne tall:

 

350 gr JHP 1,975 ft/s 3,031 ft·lbf (4,109 J)

 

Skyter du 500 S&W, så lader du selv.

 

460 S&W har forøvrig større energipotensiale enn 500 S&W og er egentlig en greiere patron, og enklere å skaffe komponenter til, og kan skyte 45LC og 454 Casull ammunisjon også.

 

Vet hva jeg ville valgt av disse to :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet du at "disse kalibrene" lades svakt. Da jeg for mange år siden snakket med Cor Bon på Shot Show, var infoen deres rundt et spes kaliber og våpen, alt annet enn å kunne betegnes som at det var svakt ladet (until primer falls out).

Trykk dataene som ble utviklet for 500S&W kom via Cor Bon og lå med 440 grs kule og H110 på max tillatt SAAMI trykk.Jeg ladet opp til samme ladning og fikk samme hastighet, som dem med akkurat samme komponenter. Friskt synes nå jeg, men du har sikkert mer erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Dette er Cor Bon's egne tall:

 

350 gr JHP 1,975 ft/s 3,031 ft·lbf (4,109 J)

 

Skyter du 500 S&W, så lader du selv.

 

460 XVR har forøvrig større energipotensiale enn 500 S&W og er egentlig en greiere patron, og enklere å skaffe komponenter til, og kan skyte 45LC og 454 Casull ammunisjon også.

 

Vet hva jeg ville valgt av disse to :D

er enig med anslagsenergien til cor bon... men det er ved munningen, iflg sniperprogrammet æ har på mobilen med identisk kule i den farta du angir som offisielle tall får du da en anslagsenergi pr 100 meter på 2248J akkurat over kravet for storvilt :P

Link to comment
Share on other sites

460 XVR har forøvrig større energipotensiale enn 500 S&W og er egentlig en greiere patron, og enklere å skaffe komponenter til, og kan skyte 45LC og 454 Casull ammunisjon også.

 

Vet hva jeg ville valgt av disse to :D

 

Korleis har du resonnert deg fram til at .460 har større energipotenisale enn .500? Eg kan ikkje seie at det er mykje forskjel for ein heimeladar om ein skyt .460 eller .500, bortsett frå litt høgare kostnadar ved .500.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mitt eget resonnement. Forskjellene er marginale. Blant annet har dette vært diskutert på Biggamehunt.net http://www.biggamehunt.net/forums/viewtopic.php?t=20281

 

Har vurdert 460S&W selv, og sjekket derfor en del rundt dette. Poenget er vel at 460S&W vil være det mest fornuftige av disse ufornuftige kaliberne for de aller aller fleste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er enig med anslagsenergien til cor bon... men det er ved munningen, iflg sniperprogrammet æ har på mobilen med identisk kule i den farta du angir som offisielle tall får du da en anslagsenergi pr 100 meter på 2248J akkurat over kravet for storvilt :P

 

Sorry, min feil. Svarte litt for kjapt før jeg fikk tatt med tallene på 100 meter. Sikkert derfor det ble så store differanser i energien fra de forskjellige postene.

Link to comment
Share on other sites

Der er nok av slike samanlikningar mellom heimelada ammunisjon til det eine kaliberet, og fabrikkammunisjon til det andre. For å hente mest mulig ft/lbs eller kva ein no vil måle energi i ut av eit kaliber, så er ein som regel betre tent med ei lettare kule i forhold til diameter i høg fart. Det er dette .460 er laga for, men ikkje .500. Eg er sikker på ein kommersiell ammunisjonsfabrikant kunne laga .500-ammunisjon med ei 300 grains kule i 2300 fps med godt over 3000 ft/lbs energi ved munningen. Men kvifor? Formålet med eit .50-kaliber er å lobbe ei tung kule i meir moderat fart for meir penetrasjon og dybdevirkning og kva ein no måtte trenge. .500-hylsa har større volum enn .460, det er berre å rekne på det. .500-hylsa er i tillegg kortare enn .460-hylsa, som gjer at ein kan lade desto tyngre kuler med lik ladning, eller lettare kuler med større ladning. Ved maks utnytta nase-til-krymp-lengde vil ein ikkje gå på bekostning av hylsevolumet før ein kjem opp på latterlig tunge kuler, eg vil tippe mellom 500 og 600 grains ein plass. Då snakkar ein potensiale i desse ft/lbs som folk er så opptekne av. Til det tiltenkte bruksområdet for .500 gjer ein ein betre jobb med ei 500 grains kule i 1500 fps enn ei 300 grains kule i 2000 fps, sjølv om energien til den sistnemnde ladninga er høgare.

 

.460 er nok for mange meir praktisk pga. at ein kan skyte fleire typar ammunisjon som for mange er hyllevare. Men er ein på utkikk etter rå kraft, er nok .500 førstevalget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du skal bruke denne til eller hvilket våpen du ønsker, men selv drev jeg med spesialbygd bukebørse for et par år siden. Begge overnevnte kalibre ble viet lengre studier før jeg skulle falle ned på endelig valg.

Børse ble bygd og kaliberet ble 458 socom.

Valget begrunnet jeg med tilgang på billig komponenter som igjen stimulerte til mye bruk.

Børsa har jeg ennå og brukes om dagen til beverjakt med stort hell. Mitt valg av 460 og 500 ville utvilsomt blitt 460, men dette skyldes stor glede på både skytebanen og ved ladebenken. Det jeg er mindre glad i er trang tilgang på dyre komponenter.

 

Er du ute etter håndvåpen ville jeg også valgt 460 av sammen begrunnelser-

 

Lykke til med søken, spennende tider :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...