Jump to content

Starthagle: Remington 870 Super Magnum


Helgis

Recommended Posts

Eg har to 870 og liker dei. Men det er ikkje dei eg tar med på fjellet etter rypa.

 

Fordelar: solid hagle som tåler mykje, billeg så ein treng ikkje vere redd for den under jakt

 

Ulemper: tung, må trene ein del for å få eit raskt andreskot (eg får ikkje til det...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en remington 870. Kjempehagle :)

 

Rimelig, driftsikker og spiser alt av ammunisjon. Er også utskiftbare choker på denne. Eneste ulempen jeg har med den er at den er tung å gå på rypejakt med. Men bruker den på all annen jakt jeg driver med. Får til raske 2. skudd med den, synes ikke pumping er en ulempe i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Fordelar og ulemper med denne er vel i utgangspunktet som med pumper generelt:

 

Fordelar:

- Solide, robuste, tåler ein trøkk

- Som regel billege

- Magasinkapasitet (ikkje lov å utnytte på jakt)

- Tøffe?

- for 870 sin del er det dungevis med meir eller mindre fancy ekstrautstyr.

- relativt enkelt oppbygd ( i alle fall samanlikna med halvauto)

- 870 er eit av verdens mest brukte og mest gjennomprøvde våpen

 

Ulemper:

- Laaaangt våpen. Særleg ulempe om du er kort i armane. Og litt upraktisk til tider. Om du er ein lang person med lange armar, er det kanskje ein fordel.

- Meir delar og bevegelsar, meir "komplisert" enn eit brekkvåpen.

- Må pumpe før oppfølgingsskot

- Berre ei trangboring i slengen

- Kan ikkje brekke våpenet når du treffer folk, på skytebane etc

 

Lista kan vel skrivast mykje lenger, og vil variere frå person til person.

Skulle eg fått meg ei hagle til, hadde vel det sannsynligvis blitt ei 870, forresten... :)

Link to comment
Share on other sites

Drit i pumpe, kjøp deg dobbeltøper

 

Det finnes Ingen reele fordeler med en pumpe fremfor en brukbar sideligger i samme prisklasser.

(med untak av at pumpe lager tøffere lyd og ser barskt ut i speielt.

 

(og ja, Kjøpte pumpe som første hagle når jeg var 16 og har en rem 870 nå, får også til forholdsis raske andre skudd. Bruker halvauto (like teit) eller star O/U på føggel)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det var ikkje deg eg svarte Goatboy. Eg svarte på åpningsinnlegget.

 

 

76 vs 89 kammer stiller eg meg ganske likegyldig til heilt personleg. Eg ville aldri betalt ei einaste krone ekstra for 89 kammer, men eg ville heller ikkje betalt ei einaste krone ekstra for å sleppe 89 kammer :wink:

 

Edit: Eg lånte ei 870 av ein kjenning ei stund. Jakta litt ender og kråker, og skaut litt leirduer for morro. Traff i alle fall ikkje dårlegare enn med noko anna hagle, snarare tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en 870 12/89. Pålitelig, enkel å demontere for puss og vedlikehold, og det er en svært robust hagle. Det finnes som nevnt massevis av mer eller mindre nyttig tilbehør. Det eneste negative jeg kommer på, er at når hagla er ny, kan enkelte billige lerduepatroner kile seg fast i kammeret. Trolig fordi de billigste patronene har lite messing i bunnen av hylsa,så den ekspanderer. På min har dette gått seg til, andre har polert kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at leirdueammoen fusker litt er at kragen i bunnen er litt mindre enn på andre hagler.

 

Har en 870 supermag selv som jeg er kjempefornøyd med. Men hvis jeg skulle hatt en hagle til hovedsakelig rype, hare og skogsfugljakt så hadde jeg kjøpt meg en toløper istedet. Min blir brukt til rådyr, rev gås osv. Syns det er greit å kunne pakke inn to remington wingmaster 12/89 på gaupe og rådyrjakta.. Kanskje trengs det ikke, men føles ihvertfall mer kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Har både pumpehagle og O/U, hvert til sitt bruk.

Det blir liksom litt feil å dra med pumpehagla i skogen og på fjellet så da brukes O/U. En lettvektsutgave gjør det enda mer behagelig å forflytte seg med våpen.

 

På sjøfugljakta og morroskytinga brukes pumpehagla. Da er muligheten for 12/89 kammer og driftsikkerheten til pumpe veldig fint å ha.

Vurdere selv å kjøpe en 870 til sjøfugljakt med kajakk. Har en Benelli Nova, men en liten Remington 870 frister til dette bruket. Til prisen så er det jo egentlig ikke så mye å tenke over...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

870 er ei god og robust hagle, kanskje best egna til jakt hvor man ikke skal gå så langt

da den er ganske tung. En anen fordel er at den har høy tryktesting, av ulemper er

det som nevnt tyngden og at børsa er ganske lang noe som kanskje ikke passer en ung

førstegansjeger, det er generelt mye klik klak lyder og skranglete deler på pumpehagler.

Personlig liker jeg ikke pumpe hagler pga av skramle lydene, jeg har en o/u til rype og

skogsfugeljakt og en halvauto til gåse og andejakt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...