Jump to content

Reiser på jakt, trenger et ekstra kikkert sikte.


One Shot

Recommended Posts

Hei,

Jeg reiser til Canada på bjørn/ulve jakt i mai/juni. Og trenger litt råd ifbm valg av kikkert nummer to.

 

Har valgt å ta med 375 H&H, med en swarowski (1-6)oppå. passer perfekt til bjørne jakta, da dette som oftest er på korte hold. Det kommer også til å bli jaktet litt ulv, og der har jeg en misstanke om at X6 blir litt lite da ulven er noe mer sky og hold på rundt 200 meter må beregnes.

 

 

Siden jeg har ett ekstra sett med 1" EAW ringer, så må det bli en kikkert i nettopp den tube diameteren. I og med at dette sikte skal fungere som back-up + "langholds jakt" sikte, så tenker jeg et sikte med minimum x10 forstørrelse. Og det trenger ikke være state of the art sikte heller da det for det meste kun vil være back-up sikte.

 

 

har sett litt på disse 3:

 

Sightron SI 3,5-10x50

 

Monarch III 5-20x44SF

 

Leupold VX-I Rifle Scope 4-12x 40mm

 

Noen som har noen gode argumenter for eller mot noen av disse?

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert alle tre selv, men klarte å ende opp med en Zeiss Conquest 3-9x40... Så får en håpe det er et minst like bra kjøp som Leupold VXII.

 

Leupold har i hvert fall et solid rykte. Nikon har nok best optikk, men det kan bli "overkill" med såpass forstørring, dessuten er minsteforstørringen på 5x ganske stor om holdet likevel skulle bli kort (har jeg blitt forklart). Sightron har jeg vel aldri hørt noe galt om egentlig. Tipper den er optisk på nivå med VXI. Hyggelig pris på Sightronen i hvert fall! Høres ut som mye for pengene.

 

Tittet gjennom en VXIII 4,5-14x40 her om dagen og fant ut at jeg ikke føler noe behov for større forstørring enn ca 9x til toppjakt selv. Målte avstanden til en tretopp til drøyt 200 meter, og syntes det var nok med 9x da, så Leupold 4-12x40 tror jeg jammen jeg hadde gått for. Den er også noe mindre, og mer hendig på rifla, enn Nikonen. Sightron hadde nok kommet på andre plass her. Ser ut som om du vil ha noe større enn 10x da du sier minimum. Da blir 10x kanskje litt marginalt?

Link to comment
Share on other sites

Kom på at et billig sikte trenger sin lysåpning for at du skal være tjent med høy forstørrelse. Hvor stor kikkert klarer ringene da?

Jeg holder også en knapp på Zeiss Conquest, klarer du deg med 9x forstørrelse får du dem til relativt grei pris både med 40 mm og 50 mm objektiv. Minste er på tilbud til fire lapper hos jakt og friluft...

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14201&prodid=4155

Link to comment
Share on other sites

Kom på at et billig sikte trenger sin lysåpning for at du skal være tjent med høy forstørrelse.
Jeg er ikke sikker på at jeg skjønte hva du mente med dette. Men det er ikke riktig at billige sikter er mer avhengig av stort objektiv.

 

Se på kameraobjektiver. de billige har større F-tall en de dyre. Lavt F-tall betyr stor linseåpning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte hva han mente.

Dårlig optikk er ofte mindre lyssterk og dette kan kanskje kompenseres mot med å velge litt større objektiv enn man hadde trengt hvis man kjøpte optikk av bedre kvalitet (Bedre lysgjennomgang).

Dette er akkurat tilfellet med kameraobjektiver også. Billig objektiv=liten blenderåpning (høyt F-tall) Bra objektiv=større blenderåpning (lavere F-tall).

 

Høy forstørrelse og dårlig lite lyssterk kikkert er jo ikke noe særlig på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Conquest med med forstørring utover 9x koster etter hvert noen kroner og, og da havner man fort opp i feks Leupold VX3, Zeiss Duralyt og Meopta også (de to sistnevnte har 30 mm rør). Om prisleiet, som du først nevnte, fremdeles er aktuelt, så tror jeg Leupold VXI 4-12x40 er et sikkert kjøp. Det holder for det meste skulle jeg tro. Evt kan du titte på Nikon Monarch 3-12x42SF hos XXL til 3 750,-. Tittet på en slik på XXL, Alnabru for en tid tilbake. Ser helt greit ut det. Litt dorull på høyeste forstørring, men ellers hendig og greit virket det som. Rart den er 550,- dyrere enn storebror, 5-20x44SF, for øvrig! Sistnevnte er definitivt "most bang for the buck", men den er jo nokså stor (1 tomme lenger og ca 70 gram tyngre enn lillebror). Sjekk ellers spesifikasjoner her: http://www.nikonhunting.com/riflescopes-monarch.html

 

Monarch tror jeg man for øvrig ikke sparer stort på å kjøpe i utlandet da XXL er veldig billige!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...