Jump to content

Riflepakka mi


EirikVR

Recommended Posts

For tida vurderer jeg seriøst å gå til anskaffelse av rifle og kikkertsikte for bruk primært til toppjakt og muligens noe rådyr o.l. med tida. Lurer på om jeg kan få noen vurderinger på pakka jeg har satt opp?

 

Rifla jeg skal kjøpe tror jeg blir en Weatherby Vanguard Synthetic 30.06/.308.

 

Kikkertsiktet blir nok en Leupold 3-9x40. Den skal være i prisklassen rundt 2000-2500 kroner. Har fått høre fra flere hold at når det er snakk om så billige kikkerter så er Leupold helt klart å anbefale, spørsmålet mitt er derfor hvilken Leupold 3-9x40-kikkert jeg skal velge. Det er jo et helt av hav av dem, se her for eksempel: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004

Link to comment
Share on other sites

30.06 primært til toppjakt?

 

Jeg hadde tatt meg en tur på eBay og funnet meg et sikte der. Mye billig glass som koster tre ganger så mye i Norge, her er det penger å spare.

 

Skal du kjøpe en ferdig pakke, eller setter du sammen selv?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

30-06 duger det, men er vel ikke ideelt.

 

Hvis du er ute etter god verdi for pengene, ville jeg kjøpt Weatherby vanguarden i .308 de selger til 2990,- på xxl nå, toppet med en zeiss conquest 3-9x50 eller 40 hvis lyssterkhet ikke er utrolig viktig. Fra Sportsbutikken.no koster 40mm 3990, og 50mm til 4590,-, Jeg har 3-9x50 med tysk nr. 4, og den kikkerten er utrolig god! Stoort synsfelt, 10,5cm øyeavstand og veldig gode skumringsegenskaper.

 

Når det gjelder kaliber til ditt bruk, ville nok en 6,5x55 vært enda bedre, men .308 fungerer også veldig bra til formålet :wink:

Du må nok også opp endel i pris for å finne ny rifle i 6,5 tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, var litt billigere der :D Jeg har en slik på .222en, og vurderer faktisk å kjøpe en til 30-06en også, utrolig kompakt og lekkert sikte som passer godt på jaktrifler. Den Vanguarden har jeg lest er en veldig god rifle, men kanskje litt tung. Det er en Howa 1500 egentlig, bare solgt gjennom weatherby med strengere produksjonskrav.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Howa 1500 egentlig, bare solgt gjennom weatherby med strengere produksjonskrav.

Litt OT, men likevel: Er du sikker på dette (det med de strengere krav)?

 

Vanguard fås vel i litt forskjellige versjoner der primært stokken (slik jeg har oppfattet det) varierer. Stokken på den som selges billig på XXL er en ganske enkel type plast.

 

Noe annet er at de Vanguard jeg har sett på XXL har hatt to-punkts sikring, den siste tiden har riflene solgt under Howa's eget navn hatt tre-punkts sikring (noe jeg personlig synes er en fordel).

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på standen til winge på messa på en pakke med smith & wesson i-bolt og ett zeiss sikte på. Disse ble solgt til under 10000 komplett, men da KUN i 30-06..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...