Jump to content

7.62 x 39 .308, .310 eller .311 kuler?


Jaffa

Recommended Posts

Eller spiser den alt og det er fint?

 

Skal lade til nypangen og er litt forvirret. Jeg har dier som presser halsen i alle nevnte dim.

Ladedata for kaliberet i følge vihta's tabell skal jeg bruke 120 krutt og 123 grs FMJ fra lapua.

Her blir jeg forvirra for lapua lager ikke 123 grs FMJ i 310/311 kun i .308.

 

Noen som kan dele erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke rifle er det snakk om?

Det er en cz 527 carabin.

 

Jeg har allerede bestilt noe ferdigladet fra landrø for å ha noe som referanse, syns det er greit å ha noe ferdigladet jeg kan sammenligne med.

 

Dersom .308 går like greit i denne rifla, så er jo utvalget (og sikkert prisen) på kuler mye hyggeligere, om ikke så er den jo kjøpt inn for å brukes med helmantel et par ganger i året :D Og det gir meg mulighet til å lade litt nå før jeg evt bestiller .311 kulene.

 

Blir presisjonen og stabiliteten på kulene veldig ulik i de forskjellige dimmene?

Link to comment
Share on other sites

Lapua lager .311 kule med kulevekt 123 grs. Den har betegnelsen S405. Landrø kan sikkert bestille den til deg hvis du må bruke .311 kuler. Hvilke rifle er det snakk om?

ja en Spitzer S405, men FMJ på 123 finner jeg kun i .308

 

7.62 mm (.311)

(7.87 mm / .310) FMJ Boat Tail D166 FMJBT 13.00g 200grain

(7.91 mm / .311) Spitzer S405 FMJ 8.00g 123 grain

 

7.62 mm (.308)

(7.83 mm / .308) FMJ Cutting Edge S495 FMJCE 8.00g 123grain

 

noe som samsvarer med vhitas ladetabell for 7.62x39.

8,0g 123grain FMJ Lapua 55,7 2.193 N120 1,60 24.7 663 2175 1,77 27.3 728 2361

 

 

jaja... jeg får prøve og se... noen som melder seg som prøveskytter?

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du begynner på max-ladninger er det ikke noe problem/fare i å skyte 311-kuler i et 308-løp. Men siden det enkle ofte er det beste, ring importøren og spør hvilken diamter løpet har (nokså sikker på at de svarer .310)

 

Er du fremdeles litt bekymret får du få tak i en blykule og dunke denne gjennom (det godt smurte) løpet og måle.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule og hvilken pris? Og JA, er interessert i resultater fra testing :wink:

 

Mener det var s405 FMJ 123 grs i .311, prisen har vi ikke blitt enige om enda. Har du lyst på 500 så kan jeg prute på en kasse med 1k? de kommer om 3 uker eller no.

 

Skal forsøke å snike med meg kamera på banen til helgen. Må skyte inn siktet også så jeg vet ikke om jeg får kjørt den store presisjonstesten.

 

har to forskjellige ladninger jeg tenkte å teste ut på pappen :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk helt grei presisjon på 100m samlet innen en snusboks. Virker som om 123 grs FMJ i .308 ikke liker hastigheter mot max, men trives bedre i det nedre sjiktet. Skal forsøke å lade litt ned til neste gang jeg skal på banen. Blir mye vanlig jobbing fremover så det blir nok ikke før om 14 dagers tid.

 

Jeg har fått kjøpt endel ferdiglada FMJ (Lapua 405), som jeg bruker til referanse. Kan ikke skryte på meg at disse samlet så utrolig bra heller. Tror nok formelen til gode samlinger her ligger på ladebenken :)

 

Har noen kuler i posten, så det blir veldig spennende tider fremover :) :)

 

Om noen andre lader i dette kaliberet så hadde det vært kos om resultater ble postet i denne tråden, evt på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

Har testet litt 308-kuler i minien min. Aller helst vil jeg få 155grs scenar til å gå godt pga BC'en. Ladet meg opp til 28 grs n530 som ga koselige 650ms i mitt løp. Etter en runde på banen har jeg trua 8)

Første tre skudda va så å si en trekløver, neste tre var dårligere og de siste tre va helt forjævlig.

 

Skal prøve på nytt i morgen med kald pipe. Jeg tror det har mye å si når man bruker 308-kuler.

 

Med den kula sier PCB at jeg burde ha nogenlunde lik vindavdrift som 223'en min med 75grs kule i 840ms(innenfor de avstandene jeg skyter på) :D

Jeg bruker avstandsmåler hele tiden som kikkert så kulebanen er ikke så viktig for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei zastava i 7,62*39,lader den med 123 lapua fmj med norma 200,presisjonen er som regel 3 skudd på 1-2 cm,så jeg går ut fra at jeg har vært heldig med armerings jærnet mitt :mrgreen: .

Har skutt noen federal blyspiss i våpenet,da låg samlinga runt 5 cm,ikke bra nok til toppfugel jakt med andre ord. :?

Men med presisjonen jeg får med lapua fmj er det ingen problem med storugel jakta og blyspissen går jo godt nokk til all rådyrjakt innenfor kalibrets begrensinger.

Det er jo ei fin lita børse/ patron da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har også ei Zastava i 7,62x39 med 311 pipe. Har prøvd alt fra 100 grn til 145 grn kuler fortrinsvis i 30 kaliber og noe ferdigrulla 311. uten den helt store presisjonen.

Har gått til anskaffelse av noen 310 Hornadykuler 125grn som står for tur for testing med N-110 og N-120 krutt. Får i allefall ikke testet de før ut i uka.

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring med østeuropeisk armeringsjern,- sjekk bedding og juster/optimaliser avtrekk. Vanskelig å skyte presisjon med lette våpen som mangler de ovenfornevnte faktorer...

Dette er bare et tips fra en som har finspekulert på ladninger før, og kommet hjem skuffet mange ganger :oops:

Link to comment
Share on other sites

Joda samlingene er på 2-3 cm brukanes det men det første skuddet sitter lavt og ca 5 cm til høyere med de kulene også (samme som med 308 kuler) :?: Avtrekket er justert til ca 700g og børsa bedda.

 

Kommer antakelig til og bygge på hytta snart så kansj børsa kommer til og få en fast plass i grunnmuren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...