Jump to content

Noen tanker rundt en gammel hagle. Bygge om?


73alfa

Recommended Posts

I skapet har jeg en gammel Stevens 12 cal. hanehagle (enkeltløp). Denne er litt mere enn moderat sliten. Løpet er kappet av, så det er nok ikke mer enn rundt drøye 50cm vil jeg tippe. Grunnen til kappingen antas å i sin tid være pga rust. Fatter'n tok børsa i pant for noen kroner som han låte bort på femtitallet, og slik kom børsa inn i familien (Ja, den er registrert).

Nå har det seg jo slik at denne børsa ikke blir brukt til noe som helst annet enn å samle støv (og ta opp plass inni skapet).

Jeg tenker derfor: Går det an å gjøre noe morsomt med den? Tenker da i retning av enkeltrifle, heldempet enkeltrifle eller lignende? Hva kan jeg gjøre uten at det skal koste det hvite ut av øyet og skjorta ut av vaskemaskinen?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke det mest spennende, men iallefall et av de billigste allternativene, hvor du kan gjøre all jobben selv:

 

Fa tak i et gammelt kragløp i kal.22 lr. (Det fine med disse er at kammeret er ute av senter i løpet, slik at det smeller fra sentertente låskasser). Har du tilgang på en dreiebenk og litt gjengeverktøy, bør du på en snau time sitte med et innstikksløp, ferdig gjenget for en lyddemper du selv kan bygge med all den tiden du sitter igjenn med. "Vips" så har du et enkeltskudds salongevær som han brukes til det meste alle andre salonggevær brukes til. Og du behøver iallefall ikke bekymre deg for farlig høyt kammertrykk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noe særlig lettere hagle skal man vel lete lenge etter.. det er vel noe form for lettmetall i låskassen også, er det ikke? Med nedkortet løp i tillegg høres det ut som ei genial hagle å ha bak sidelomma på sekken.

 

Mitt forslag er kun å gnage ned stokken til å bli tynnere og med engelsk stil.

Link to comment
Share on other sites

Min bror har ei sånn hagle, det var den første hagla jeg skaut med. Og den var min følgesvenn i skog og fjell i mange år helt til andre interesser for en stund overtok for jakt og fiske.

 

Du kan gjøre dette på to måter, enten lodde eller lime inn ei pipe i et eller annet kaliber som er greit å dempe. Du kan da bruke fremre del av haglepipa som ytterrør i demperen. Hagla blir da ei rein rifle og kan ikke brukes som hagle noe mere (prat med våpenkontoret ditt om søknadsprosess før du begyner).

Eller du kan kjøpe ei innstikkspipe i et tilsvarende kurrant kaliber som du så monterer demper på som enten passer inni haglepipa, eller som fungerer som en forlengelse av instikkspipa foran haglepipa. Du behøver her kun å søke på instikkspipa, og hagla kan fremdeles brukes som hagle.

Link to comment
Share on other sites

Innstikkspipe høres jo kanskje ut til å være den beste løsninga. Da vil jo børsa fremdeles kunne brukes som hagle hvis jeg skulle ønske det. Hvem lager eller forhandler egentlig innstikkspiper her på bjerget? Og hvilke kaliber er best egnet?

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hvem som lager sånt her på berget, men inbiller meg at du kommer rimeligere ut av det ved å hendte det i det sure utland.

 

Her: http://www.egun.de/market/item.php?id=2712898 har du ett, men kansje ikke det beste kaliberet å dempe?

Du kan finne innstikkspiper i fleng her: http://www.egun.de/market/list_items.php?cat=67 hvis du bare tar deg tid til å lete litt av og til, og sikkert flere andre plasser også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...