Jump to content

Samme treffpunkt-forskjellige kuler??


Arne Vegar

Recommended Posts

Nå som kombien er i hus, har tiden kommet for å finne presise ladninger til børsa. Har lenge spekulert på hvilken kule jeg kan bruke til alt, men har slått meg til ro med at den kula neppe finnes, ihvertfall ikke som ivaretar alle hensyn.

Jeg vil ha en hulspisskule som funker på rev o.l., og kanskje en butt helmantel til matnyttig vilt.

Poenget her er at jeg vil at begge skal ha samme treffpunkt, så jeg slipper å skyte inn eller holde rede på antall klikk hver gang jeg bytter ammo. Dette vil også være det ideelle i forhold til de faste siktene, når jeg har forsket frem ladninger som går bra kan jeg justere inn de faste og slåmeg til ro med at det funker.

 

Er det vanskelig å justere ladninger for to forskjellige kuler slik at de går likt??

Noen med tips om kuletyper som er greie å oppnå dette med??

Og for all del, har du tips om allround-kule mottas det med stor takk :D

Kaliberet er 7x57R...

Link to comment
Share on other sites

Huff her spør du vanskelig.

 

Men hvis du velger kuler med samme kulevekt og mest mulig lik hastighet er du godt igang. Eller du kan prøve deg fram med sammehastighet i ei letterkule som med den tunge hvis det går bedre siden du vil ha en hullspiss som går likt med helmantled kule i 7mm.

 

Vet ikke om kombier er like stabile som boltrifler der det er ganske lett og få 2/3 ladninger til å gå likt.

 

Men jeg vil tro det er noen med kombi erfaring her som kan svare bedre på dette en meg....Men du har jo fått noen tips om hva du kan prøve.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg jobber med det samme sjøl, i Merkel drillingen min.

Når jeg leser hullspiss, så lurer jeg på om du tenker på en slags lett varmint i høy hastighet.

Da tror jeg du kommer til å slite litt, med å få denne til å gå likt med feks norma sin FMJ, som jeg har tenkt å bruke på smått matvilt.

Jeg har ladet Norma sin 150gr FMJ og en Hornady 150 gr interlock, til ca 700 m/s (redusert, husker ikke ladningen), og disse går så likt som jeg kan forlange. Dette blir min medisin på alt vilt som drillingen skal brukes på, dvs rådyr og nedover :lol:

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat denne problemstillinga som var mitt viktigste argument for å begynne å lade. For min del da ei kule til Rådyr og lignende, og ei til Fugl.

 

Jeg vil ha en hulspisskule som funker på rev o.l., og kanskje en butt helmantel til matnyttig vilt.

Betyr det at du bare skal jakte rev og fugl? Det er mye matnyttig vilt vi ikke bruker helmantel til..

 

Først vil jeg si at hvis du er ute etter lett kule i høy hastighet til rev, og kuler til annet vilt som går helt likt med denne tror jeg det blir svært vanskelig

Høy hastighet er generelt ikke det optimale mht treffpunktsendring ved flere skudd hvis du har lodda piper, i alle fall ikke i min.

Det er vel også slik at mange Kombier i 7x57r er regulert for, og fungerer bedre med tyngre en lettere kuler.

Blyspisskuler finnes det masse bra og velge i, men helmantel er det verre med.

 

100gr sierra Varminter går grisebra i mange våpen. Den var lett å få til å samle i min kombi. Veg å senke hastigheta ned til rundt 880 ms fikk jeg denne til å gå ”rett over” samme hølet som de andre, men om det er hastighet nok for denne kula veit jeg ikke. Jeg har ikke skutt noe med denne løsninga.

 

De fleste mener at det er helmantel som er tingen til fugl. Nå er det dessverre slik at det vel bare er tre helmantelkuler å få tak i. (det var i alle fall det sist jeg sjekka)

Norma, Partizan, og Sellier&Bellot.

Jeg har jobba mye med Norma kula, og gitt den opp. Jeg veit det er noen som får den til, men det er mange som mener at det er noe av det dårligere Norma produserer. Den kan være vanskelig å få til å samle godt. Partizankula fikk jeg til å samle greit, men et helt annet sted en absolutt alt annet. S&B helmantel har jeg forsøkt for lenge siden i ferdigammo, men jeg tror ikke det var den samme kula som den de lager nå. Jeg ville forsøk den først, hvis jeg måtte ha en helmantel.

 

Blyspisskuler er det et hav å velge i.

 

Etter å ha gitt opp helmantel fikk jeg høre at det ikke er uvanlig å bruke Lapua scenar på fugl i nabolandene øst. Denne finnes ikke i 7mm, men jeg forsøkte meg med 150gr sierra Machking. Jeg skal ikke være for skråsikker her siden jeg kun har skutt 6-5 ryper med den, men jeg bruker gjerne denne igjen til det er bevist at det ikke funker. Treffer man vinge knoken på en Tiur, kan det sikkert bli litt søl..

Denne kula har jo en tvilling. Sierra Gameking i samme vekt. Det er mange som mener at lodda superkuler er det eneste som dreper vilt, men jeg har inntrykk at en del folk er på vei tilbake til tradisjonelle kuler i patroner med moderate hastigheter. I alle fall til mindre vilt.

 

Sjøl har jeg lada opp 160gr Nosler accubond for øyeblikket. Kombi’n har vært reservebørse til Elgjakta. Jeg har også noen Sierra kuler i bakhånd til fugl, men de går ørlite grann høyere.

081120062107vjMjsr79MDa8v8QmAe.JPG

 

I forhold til kruttvalg har jeg ikke testa så mye, men etter hva jeg har erfart vil jeg anbefalle N-140, til 140gr og lettere. N-150 til 150gr. N-150, eller N-160 til 160gr. N160 eller MRP til 160gr og tyngre. Som et utgangspunkt..

Link to comment
Share on other sites

Ja det var vel egentlig rev og fugl jeg hadde hadde i tankene... En kule for å legge reven flat umiddelbart og ei for å skyte matvilt, deriblant rådyr, hvis det ordner seg...

Må innrømme at jeg er på tynn is på dette området, men jeg hadde sett for meg at en lett hulspiss med lavere fart kanskje lot seg gjøre å samskyte med helmantel/blyspiss...

Hadde håpet at jeg skulle greie meg med to ladninger til børsa, da jeg ser det sommest praktisk :D

Link to comment
Share on other sites

Finn lik kulevekt og form, og du bør klare dette. Sierra match- og gameking bør være bra. Du kan være heldig å få til likt treffpunkt på en gitt avstand med en lett og en tung kule, men kun på denne avstanden. Altså, om en tung blyspiss krysser likt med en lett varminter i høy hastighet på 100 meter for eksempel, er det sannsynlig at varminteren vil ha flatere kulebane enn blyspissen, slik at de har ulikt overslag på 50 meter, og helt forskjellig treffpunkt i høyde på 200. Løsningen er altså mest mulig lik vekt og kuleform

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips :) Tror jeg kommer til å kjøpe SGK og SMK og prøve med først, de så bra like ut og med samme vekta burde det vel la seg gjøre å få de til å gå likt. SMK oppfører seg vel som hulspisskuler flest antar jeg, men hvordan oppfører SGK seg ved treff?? Ekspanderer den fort?? Kjedelig viss det bare er reveåte igjen av orrhanen etter en fulltreffer :shock:

Noen andre som har fått til samskyting med andre kuler??

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tar opp denne igjen. Har handla inn Norma helmantel og Sierra GK, begge er 140 grs, har identisk bc. Disse burde vel la seg gjøre å få til å gå likt...

I ladeboka 6 oppgis ladningene for disse to kulene med N160, Og selvfølgelig var den lokale sjappa tom...

Kan jeg bruke N150 hvis jeg reduserer ladninga litt?

Link to comment
Share on other sites

Disse kulene er vel på 150 gr, ikke 140? Ivertfall helmantelkula? Jeg har etter mye testing, fått disse til å gå likt i drillingen. Jeg har også fått 140 gr nosler accubond til å gå likt med helmantelkula. ( må strengt tatt ta ett knepp sideveis) jeg husker ikke ladningen, men måtte ha forskjellig dose på de to ladningene. Jeg bruker Wit 140 krutt i drillingen siden det korte løpet liker raskt krutt best. Jeg kan sjekke vilken ladning jeg bruker om du vil..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite kruttproblem:

 

Var å lada sammen med pappa igår og han er nesten tom for N160, og sjappa er og selvfølgelig også lens...

N150 har jeg derimot god tilgang på men ingen ladedata for de kulene jeg har, Norma FMJ og SGK,begge 150 grs.

 

Hvor mye bør jeg redusere kruttvekta hvis jeg skal bruke N150 istedetfor N160?

I Ladeboka 6 står kun SGK 160 grs, mens jeg har SGK 150 grs, har noen av dere en startladning jeg kan bruke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...