Jump to content

Haresadel med svartpeppersaus


Sako 30-06

Recommended Posts

Mer enn en smule inspirert av Taikos Klassisk pepperstekt haresadel bestemte jeg meg for å tømme fryseren for harepus nå i påska. Det ble til

 

Haresadel med svartpeppersaus

Man tager:

2-3 haresadler

Litt kraftkjøtt av hare (slagsider, ribbe, nakke)

Smør

2-3ts hel svart pepper

Gulrot, kålrot, stangselleri, sjalottløk

Mandelpoteter

 

Først brunet jeg kraftkjøttet godt, helte over vann, kokte opp og skummet godt. Det hele fikk koke en times tid. Så silte jeg av krafta og skuret ut av jerngryta. Jeg tok omtrent 3ts hel svartpepper som jeg knuste grovt i en morter og brente av/ristet i godt varm tørr jerngryte til det begynte å stikke i øynene. Slo over krafta, lot koke inn til ca. 3 dl og smakte til med salt.

 

Potetene ble satt på kok. Så skar jeg haresadlene ned langs ryggen, men lot filetene sitte på ryggene. Saltet og pepret, brunet godt i jernpanna. Sadlene ble lagt i en ildfast form og fikk stå i steikeovnen på 200-225 grader i 15 min. Panna ble kokt ut, og sjyen ble tømt oppi sausekrafta. Den ble jevnet lett med litt maizena rørt ut i vann, og fargen ble justért med litt sukkerkulør.

 

Mens sadlene sto i stekeovnen, skrelte jeg to gulrøtter som ble skåret i 2-3mm store terninger. Det samme med 3-4 selleristilker, 3-4 sjalottløk og litt kålrot. Det hele ble surret pent i smør i panna, så la jeg på lokk og lot det stå på svak varme i ca. 10 minutter. Sadlene ble tatt ut av ovnen og fikk hvile en stund. Nå var potetene ferdigkokt, så jeg skrelte dem og la dem i en passende skål.

 

Så skar jeg filetene av ryggene (de var pent rosa i midten, litt flaks må man ha!), skar dem opp litt og la dem på en seng av grønnsakpyttipannen. Sausen ble montert¹ med ca. 100g smør i små terninger. Sausen hadde en liten snert av pepper, men den var nokså diskrét. Hvis man liker det sterkt kan man gjerne øke pepperdosen med 50-100%.

 

¹ "Montere med smør" betyr at man tar sausen av plata, lemper oppi smørterningene og pisker kraftig mens smøret smelter. Må for all del ikke koke, da sprekker sausen med et brak

 

Til dette drakk vi en syditaliener (fra Puglia), #14716 Giordano Primitivo di Manduria 2007. Den hadde en tøtsj skall- og stilkbitterhet som balanserte det litt søtlige i grønnsakene, samt litt alkoholsødme som gikk godt til det ørlille stinget av pepperskarphet i sausen. Passet faktisk helt utmerket. Ikke var den så vanvittig dyr heller, bare 140 kroner på Polet.

 

 

Bilder? Ikke denne gangen, jeg hadde nok med å fintenke rundt oppskifta som ble til mens jeg laget mat. Dere får bruke fantasien ;)

 

Bordvers for dagen er skrevet av Alf Prøysen:

 

Helene Harefrøken glad og lett

og søt og vimsete og sommerkledt,

hun har tatt den hvite vinterkåpen av

og sommerdrakten har hun første gang i dag,

Brun over, og grå under

og lyse-lyserød på snuten.

 

Helene Harefrøken glad og lett

og søt og vimsete og sommerkledt -

haremamma ser på hareungen sin,

Å, nei, å nei, å nei, ånei, hvor du er fin!

Brun over, og grå under

og lyse-lyserød på snuten.

 

Helene Harefrøken brisker seg,

og tripper lett og glad på skolevei.

Jeger Bom-Bom kommer, børse har han med,

Helene blir så redd, hun hopper fort avsted,

Brun over, og grå under

og lyse-lyserød på snuten.

 

Helene Harefrøken hopper lett,

men om en stund blir hun så veldig trett,

Orker ikke mere, hun må hvile her,

legger seg i mose, kjerringris og bær,

Brun over, og grå under

og lyse-lyserød på snuten.

 

Så kommer Jeger Bom-Bom, hei og hi!

Han kommer, ja - men han flyr rett forbi.

Ris og bær og mose, rødt og brunt og grått,

det er alt han ser, da koser hun seg godt.

Brun over, og grå under

og lyse-lyserød på snuten

 

 

EDIT: Endre arbeidsbeskrivelsen en liten smule, forhåpentligvis til det bedre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bilder? Ikke denne gangen, jeg hadde nok med å fintenke rundt oppskifta som ble til mens jeg laget mat. Dere får bruke fantasien ;)

Nei jasså du, har alderen innhenta godeste Sako, multitasking begynner å bli så smått problematisk ? :mrgreen:

 

Vel eg har tatt litt bilder av mat i påska, men eg har ikkje laga noko ekstraordinært som eg ikkje har posta tidligere, så tatt i betraktning av at slutten på påska endte i ein møkkaforkjølelse, så har eg heller ikkje orka å lage tråd om dette.

 

Men takk for ein flott tråd uansett, alltid kjekt med andres oppskrifter og personlig "touch" på viltrettene. :)

Link to comment
Share on other sites

Sako tredve-lang; Har du gått lei av bilder etter å ha katalogisert og arkivert 10.000+- bilder i vinter?? :mrgreen:

 

- Takk for en flott oppskrift, den skal jeg jaggu benytte meg av! :D OG: Det skytes da noen harer innimellom, de mosjoneres ikke hele tiden! :lol: Vi ser jo an haren der den løper, vurderer størrelse, alder, potensialet på rygg og lår, og skyter eller forkaster haren som middagsmat mens den ennå løper i skogen! 8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har alderen innhenta godeste Sako, multitasking begynner å bli så smått problematisk ? :mrgreen:
Multitasking er det kvinnfolk som kan, ekte mannfolk er ikke i stand til slikt. Jeg skal være godt fornøyd hvis jeg klarer å fortsette å tygge på tyggisen mens jeg går ned trappa, jeg 8)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...