Jump to content

Nissan Patrol 2001mod


Hunter aja

Recommended Posts

Blir aldri feil med en Patrol, er i Qatar for tiden, og mye av fritiden går med til ørkenkjøring, her får bilene virkelig juling.

90% er LandCruiser, men den siste villeste 10% kjører Patrol. Jeg har både Patrol (98mod) og 2009 mod LandCruiser, men skal det hardkjøres tar jeg Patrolen(stiv framaksling) Så kjøp Patrol du :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å lese litt på forum som er laget for disse bilene. Patrol4x4 er et australsk forum med MYE info om alt du måtte lure på, Nissan4x4.no er og bra. 2001 modellene har de hatt en del tull med om det er 3literen (får den kanskje ikke med annet fra den tiden og frem til i fjor?). Mange som har gått varme og brent et stempel eller mer. Nissans hurtigfix ble kortere peilepinne så man hadde mer olje på motoren. De gamle med 2,8l motor hadde vifte under intercooleren. Det er det ikke på 3literen. Siden intercooleren er plassert under panseret og er tenkt at den skal få luft til kjøling gjennom scoopet så er det lurt å tenke litt på dette om det er en bil med bøyler og/ eller steinsprutbeskytter på panseret. Det gjør at den dårlige luft flowen blir enda dårligere. Mange km og dårlig kjøling av lufta, hmm da ville jeg tenkt meg om et par ganger. Det var vel de største svakhetene. Ellers er det som på alle japsebiler, rust... Den bruker litt fuel, men det er jo ikke rart med en bil på nesten 2,5tonn. Er i utgangspunktet bakhjulstrekk og man må koble inn firehjulstrekk med en vanlig spak. Litt gammeldags i 2010, men solid og ordentlig firehjulstrekk når du har den inne. Ikke anbefalt for kjøring på tørt føre. Mulig å koble fra stabilisatorstag bak med knapp i midtkonsollen. Ikke ofte en trenger, men sikkert bra om du vil ha mye flex og trenger det for å få feste i terreng. Vær obs på at denne kan tulle litt og kontrollboksen til denne under bilen tåler ikke for mye tull inni. Ikke ofte de tuller, men må prøves når man ser på bilen. Det er en stor og god bil. Kunne vært mindre panser på den og mer plass baki, men andre steder får man den med mer motor. Ingen luksus og en del støy, men dette er heller ingen SUV. Det er en bil laget for røff håndtering utenfor vei. Hater at folk kaller toyota lc og nissan patrol for SUV! Jeg har en 2006 mod jeg kjøpte for et år siden og er godt fornøyd. Kjørt 30000 siste året og hatt et verkstedbesøk. Var en føler som gikk. Denne ble byttet og noen andre betaler siden bilen er såpass ny og kjøpt fra forhandler. Da har man 2års "garanti". Men anbefaler deg å lese litt på patrol4x4 der får du vite alt du trenger.

Link to comment
Share on other sites

2001 mod Patrol skal i utgangs punktet være et trygt kjøp. Tidligere med den 6 syl 2,8 L, var det endel trøbbel med dårlig topper, som røk i tide og utide. Men den 3 L 4 syl er en god motor. Det har skjedd mye med disse bilene siden 80-90 tallet, så rust er ikke værre på japsene som feks andre biler. En ting liten svakhet på patrol, er å se om det kan være oljelekkasje i knokkelhuset på akslingene. Men det er ikke så lett å sjekke utenlandske nettsider ang diverse biler, for ofte heter de noe annet der. Vet ikke åssen det er nå, men tidligere het Nissan Patrol, Ford Maveric i Australia. Men heter vel kanskje Patrol nå igjen.

Link to comment
Share on other sites

En kollega av meg kjøpte en Nissan Patrol 3.0GR 2001 modell ny. Når den hadde gått 92 000km kom rådene flygende ut av den. Bilen hadde fulgt alle servicer, og den hadde både olje og kjøleveske når ulykken inntraff. Eieren er langt over snittet kyndig innenfor mekanik og motor. Når han begynte å søke på nettet etter lignende hendelser med denne bilen, kom han frem til at dette slett ikke var et ukjent fenomen. Nå kjører han Landcruiser og er kjempefornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Den gamle 2.8 går for å være en dønn solid motor i disse bilene, mens den "nye" 3.0 i perioden 2000-2003 hadde en del problemer slik som Jabb beskriver. De fleste biler fra denne perioden fikk motoren utbedret eller byttet. Om du skal kjøpe en av disse årgangene, så påse at motoren er utbedret fra Nissan i perioden. Det var en garantisak.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å virke negativ, men vær obs på at 35" nok ikke er ideelt til ditt bruk.

Du skal ha en arbeids/jaktbil og da går jeg ut i fra at det blir mest kjøring på vei.

35" har mye flex pga. den store høyden på dekksidene og vil stjele en god del effekt.

Bilen er jo ikke overmotorisert i utgangspunktet heller.

Den kan også bli veldig vinglete og retningsustabil, men dette kan kompanseres med en ny styredemper (om det ikke er gjort allerede). De får du fra ca. 1500,-

Men ja, 35" ser tøft ut og jeg vurderer det selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så får du et høyere diesel forbruk, dekka har mye å si på det. Ihvertfall når en får 35", det blir mye mer rulle motstand og mer "masse" som skal flyttes rundt. Hvis en ikke kjører så mye har det vel ikke så mye å si da. Men 35" er litt tøft å se på da 8) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...