Jump to content

Nikon 4-12x42 med avstandsmåler


Bukke

Recommended Posts

laser-IRT_hero.jpg

 

Denne ser litt spennende ut. Så jeg har noen spørsmål til de som har brukererfaring med denne. (Ja, jeg vet at Zeiss Diarange er bedre, men den er for kostbar)

 

*Optisk kvalitet?

*nøyaktighet/"hastighet" på avstandsmåler?

*Montasjesystem?

*Generellt inntrykk til praktisk jaktbruk

Link to comment
Share on other sites

laser-IRT_hero.jpg

 

Denne ser litt spennende ut. Så jeg har noen spørsmål til de som har brukererfaring med denne. (Ja, jeg vet at Zeiss Diarange er bedre, men den er for kostbar)

 

 

Går å sikler på denne selv.Ny børse er bestilt og lurer veldig på om denne kikkerten er no tess,jeg også.

Har kikka på den og optikken og avstansmålingen ser helt rå ut.

Noen fler som har hatt "hands on " på denne kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Bushnell,Nikon og Burris er prikk like å laget på samme fabrikk i samme maskin +++. Litt ekstra som dem enkelte har lagt til selv. Bushnell med kule.komp og Burris som nå har kommet med eliminator. Veit det står mye om Bushnell Yardage vis du søker litt her inne på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Bushnell,Nikon og Burris er prikk like å laget på samme fabrikk i samme maskin +++. Litt ekstra som dem enkelte har lagt til selv. Bushnell med kule.komp og Burris som nå har kommet med eliminator. Veit det står mye om Bushnell Yardage vis du søker litt her inne på kammeret.

 

Fiklet en del på den på IWA, og jeg kan si meg enig i at denne er veeeeldig lik Bushnell og Burris sin, og Burris sin har jeg hatt her og testet litt.

En ting skal de i allefall ha, og det er at de er penere å se på enn Zeiss sin.

Har ikke brukt denne i felt så jeg kan ikke uttale meg om det. :|

Link to comment
Share on other sites

Etter det som har blitt meg fortalt, så er dette eit samarbeid mellom Bushnell, Nikon og Burris. Det blir brukt samme elektronikk, men alle har sin eigen optikk. Etter tester og uttalelser frå dei som har brukt desse kikkertene, så er det heilt klart ok sikter men det er heilt klart et stykke opp til Zeiss. Eg kunne gjerne tenkt meg å hatt eit sånt på ei av småriflene mine, og då trur eg at held ein knapp optisk på Nikon sin.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nikon, Burris, og Bushnell, bruker samme "kassa" til denne modellen, men har forskjellig optikk. Elektronikken er vel også lik.

Hvert merke har sine retikler, som f.eks Nikon sitt eget "BDC".

 

Som sagt innledningsvis, ser jeg for meg noe slikt, til en type bruk, hvor en simpelthen ikke tar med en Zeiss til 25-30.000.

F.eks kobbejakt, reinsjakt etc., hvor det kan være veldig ok å ha avstandsbedømmingen kjapt tilgjengelig i kikkertsiktet, uten å begynne å fikle med avstandsmåler, kikkert etc. Til slik jakt trenger man ikke så stor lysåpning, da man stort sett jakter på dagtid. Til predatorjakt kunne denne også vært ypperlig. F.eks på min .17 remingston.

 

Personlig holder jeg nok en knapp på Nikon, da jeg har Nikon fra før, og kjenner litt til optikken deres, men jeg skulle gjerne hatt litt mere info om hvor presis denne avstandsmåleren egentlig er, og hvor "lite" mål en egentlig greier å ta ut på f.eks 200 mtr.

Link to comment
Share on other sites

Personlig holder jeg nok en knapp på Nikon, da jeg har Nikon fra før, og kjenner litt til optikken deres, men jeg skulle gjerne hatt litt mere info om hvor presis denne avstandsmåleren egentlig er, og hvor "lite" mål en egentlig greier å ta ut på f.eks 200 mtr.

Den er bedre(mye bedre, har hatt flere ;Bushnell, Nikon, Leupold) enn tilsvarende modeller av håndholdte.Vil si på høyde med den første Leica 800(den flate, hadde en slik) Antakeligvis fordi en 3,5 kilos rifle holdes stødigere enn en dings i hånda. Jeg måler glatt 800 meter på ei furu. På 300 meter så lite mål du greier å sikte. Når jeg tenker etter har jeg ikke prøvd mye på lange hold, da noe av vitsen er å måle for så å skyte raskt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...