Jump to content

17 hmr Ammo Valg til vilt.


Jeger-Harald

Recommended Posts

Hey!. jeg har bestillt og snart eier av en Cz 17 hmr:)..

 

skal bruke denne hovedsakelig til rype, men også til gås storfugel og skarv. men denne V-max`sn som ``esploderer`` i viltet vil ikke viltet bli fult av bly partikler??. jeg har tenkt og faktisk spise det jeg skyter:).. eventuelt hvilke kuler bør jeg bruke til så store fugler?.

 

fant ikke noe svar på om fuglen blir spisende etter ett sammenstøt me V-max.

Link to comment
Share on other sites

TNT gir ok ekspansjon og gjennomskudd på gås 150 meter. Er enig i at .17hmr er litt minimal på gås, men et skudd plassert riktig med TNT funker. Gir ikke optimal pressisjon i mitt våpen.

 

(Jeg har ikke prøvd Gamepoint.) :)

 

 

ah:D... tnt og game-point hva er forsellen?. bortsett fra kulevekta da.. blir og kjøpe litt av hvert og prøve på blink og vanndonker og sikkert kråke når den tid kommer:)(jakttiden på den seff;))

Link to comment
Share on other sites

V-Max og TNT er "sprengstoff". Laget for avliving av skadedyr og rotter. På kortere hold kan disse sprenge brystmuskelen på en gås uten å nå inn til vitale deler, bruk disse kulene til det de passer til!

 

 

 

Gamepoint ekspanderer saktere, og er som nevnt laget for matvilt. Fortsatt i minste laget til stor gås, bruk vett så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Gamepoint på alt vilt jeg skal spise for å få mindre skade på kjøttet.

Forskjellen på Gamepoint og TNT er at Gamepointen har jacketed soft point og en utgangshastighet på 2375 fps og TNTen har jacketed hollow point og en utgangshastighet på 2550 fps og veier 3 gram mindre enn Gamepointen.

 

Jeg bruker bare Gamepoint på vilt jeg skal spise og V-max på alt annet som kråke, måke og rev.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I min quad går de likt ja. Har testet litt forskjellige kuler i våte telefonkataloger samt presisjon og står igjen med V-max og gamepoint, og som nevnt tidligere i tråden gamepoint bruker du til matvilt.

TNT var jeg overhodet ikke fornøyd med da den ga dårlige samlinger samt meget varierende ekspansjon, alt fra ingen ting til likt som V-max.

 

Gamepoint gir meget god presisjon ut til 130 meter, men over det er v-max bedre, skjøt gode samlinger ut til 200 meter med den.

 

Tatt to rev med v-max og er meget fornøyd med resultatet, lite hull inn og ingen gjennomskyting.

 

Har ikke fått prøvd det selv ennå men hadde ikke vært redd for å bruke gamepoint på gås.

Link to comment
Share on other sites

Eg har testa følgande matvilt ammo i .17hmr

 

FMJ- Denne gjekk gjennom ei 25l kanne med vatn. Så gjenomskyting blir nok ikkje noko problem, men eg e litt redd for at skuddvirkningen kan bli liten.

 

Game point. Denne oppførte seg som ei vanlig blyspiss. Soppa seg grett, men mantel og bly skilte seg.

 

XTP

 

Denne var best i min test. Såg ut som ein bonda kule. Fin sopp, og mantel og bly skilte ikkje lag.

Link to comment
Share on other sites

vandringsjakt, det finnes ikke flat kulebane.

Kula begynner å falle fra den forlater løpet, det sørger gravitasjonen for. Derfor vinkles pipa ørlite opp i forhold til siktet, slik at kula lobbes oppover, og treffer i blinken på det holdet du har skutt inn, på vei nedover. Dersom man har skutt inn på hundre meters hold er det vanlig at kula krysser siktelinjen på vei oppover på omtrent tretti meters hold, går i en bue over siktelinjen og bryter siktelinjen igjen på hundre meter. 17hmr har så svak kurvatur at jeg vil tro at kulebanen ikke krysser siktelinjen.

For å slutte å nerde... 17 hmr vil ha flat nok kulebane ut til 100 meters hold til at dukan holde rett på, hvis ikke det er fluer du skal skyte :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
17hmr har så svak kurvatur at jeg vil tro at kulebanen ikke krysser siktelinjen.

Stemmer ikke, innskutt på 100m hold med siktelinjen 40mm over løpssenter, er kula 13mm over på knappe 70m hold for 17gr kule og ca 16mm over for 20gr kule. Helt enormt altså. :lol:

 

Først ved en siktelinje høyde på 90mm er overslaget på vei mot 100m 0mm (ved lave åpne sikter kan man kansje komme opp i 22mm overslag på det høyeste).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...