Jump to content

22-250 acley imp


skattebo

Recommended Posts

Sitte her å funderer på å bygge meg jakt felt børse,calibret blir 22-250 acley imp.

Lurer på ei rifle stigning på 1-8,bruke kunn tunge sluggere,min 75-90 gr.

Hvordan er løps slitasjen på ei slik patron med 90 gr i hastighet 850-900 meter i sek.

HVOR STABIL tur dere ei slik kule er mot vind.kule fallet er ingen problem siden jakt felt skjelden er over 200 meter. :P

 

ELLER er det noen av det som har andre forslag til jakt felt børsa mi.

Skal byggest på ei banemauser som er klargjort for leupold mont,samt sette på ein tung laminat skjefte.

kikkerten blir leupold 3-9*40 lr eller meopta tactital 4-16*44

 

Eller skal jeg bevare mauseren i 308 vin og bare montere laminat skjefte og kikkert. :?:

det eneste jeg er sikker på er at pipa i mauseren er heilt ny og vill sikkert klare mange tusen skudd.

kommer til å lage ein tråd om dette på kammeret vist dette er av interesse for dere andre.

 

gje meg ein tilbakemelding eller to så er jeg dere evigt takknemmelige :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er man interessert i en tråd om rifla.

 

Hvor STABIL

 

Først, noe 22-250 AI er helt unødvendig for å få de hastighetene du nevner. 850m/s får jeg lett med 80gr Amax i .223. 90Berger VLD gir så god presisjon i 790-800m/s, at jeg ikke har forsket så mye på mer fart, men det er masse å gå på.

DFS testbørsa i .223 har passert 6000 skudd med god presisjon i de hastigheter og med de kuler du nevner. MEn med alt kruttet du må bruke for å få til det samme i 22-250 blir de nok litt verre. Men det blir jo en litt nedladet 22-250 så ille blir det ikke nødvendigvis.

 

Med din støtbunn, og .224 kuler - vanlig 22-250, men hvorfor ikke bare 6.5x55, eller 6.5x47, 107gr Scenar og 6.5x55 gir en satans ballistikk @ kort hold (jaktfelt, den sliter noe på DFS Felt) da den kan lades til ei fryktelig hastighet som veier opp for lavere BC de første få 100m.

 

Det er en kombo som ikke sliter mye løp, (raskt krutt og lett kule) har forholdsvis grei rekyl, og er rimelig å skyte med, iallefall om en går for de rimeligere kulene i det samme vektområdet. Men Scenar er heller ikke dyr sml. med kuler i andre kaliber, 90 Berger VLD er direkte dyr.

 

Uansett ville jeg skutt opp .308 løpet først...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar.Så man får såpas god hastighet med 223 og tunge kuler,har jo ei hova i 223,spørst om detblir ei rustfri shilen select /lothar walter med 1-7 stigning til slutt.Jeg skal bedde og sette mauseren i stokken i dag,så eg får vel beholde 308 pipa ei stund til og heller bruke litt penger på trening ei stund til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I QL ser det ikke ut som AI er noe særlig vits, etter hva du er ute etter. Du oppnår muligens noe lengre hylseliv på bekostning av lettvint mating fra magasin, muligens, på begge.

Mitt 1:7 løp leverer hastigheter rett på QL prediksjoner, med N550. Om ditt løp gjør det vet jeg ikke, men iht QL, for maks hastighet med 90 Berger VLD:

Full hylse med MRP, 70mm patron. Gir hhv 950m/s og 965m/s, for 22-250 og 2-250 AI og 860m/s for 68mm og N550 .223 i samme (65cm) løpslengde.

22-250 ene brenner 12-13 grs mer krutt (50% !) mer krutt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Norma Prosjektilfabrikk bytter sine 22-250 etter 700 skudd, mens de mere "normale" (feks .308win) kalibrene brukes dobbelt så lenge, 1200-1500 skudd. Norma skal teste presisjon, så de sliter selvfølgelig ikke ut disse løpa, men det gir en indikasjon på slitasjen. Slit ut .308win først du!

 

Hvis pipebytte er både "vil ha" og økonomisk motivert er det bare å bytte. Saken er at kule og kruttkostnadene for å slite ut et 308 løp er astronomiske i forhold til eks. 223. Til jaktfelt og mye skyting skal det knapt gjøres å slå 223.

Selv har jeg 22-250 i rev og kråkebørsa, men denne blir verken varmskutt eller mengdeskutt med. Der har jeg 6BR, og hadde det ikke vært for den store støtbunnen i rifla m. tilhørende andre løp hadde det stått en 223 i.

 

Med stor støtbunn er 22-250 et greit nok kompromiss, men da hadde jeg ladet med lette kuler og redusert med raskt krutt. Det handler om jaktfelt...Hvor mange % av holdene har en noe å tjene på 90 grains kuler i full speed :?: Hvis en lader med samme kruttmengde og kuler som 223 holder den like lenge nesten. Varmskyting er alle løps bane

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar M67. Med AI går vinninga opp i spinninga, til en viss grad med 22-250 også. men jeg har en kasse/magasin som ikke aksepterer lengre patronen enn omtrent 61mm. Så med lange kuler vil jeg få mer krutt i med enn AI, hmm. Spørs om jeg ikke må holde meg til lette, raske kuler. Og heller satse på en lengre kasse til en 6,5 versjon.

Link to comment
Share on other sites

Om ballistikk og jaktfelt og kalibere... Det vil overraske meg om selv .22LR bringer noen vesentlig ulempe, om det ikke en sjelden gang blåser veldig mye. Korte, oppgitte hold, små mål, stående skyting - krav er presisjon og skyteferdighet, ikke god ballistikk.

 

( :wink: )

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skattebo; har du vurdert 6mm Norma BR eller 6mm XC? Mauseren din kan ikke utnytte presisjonspotensialet i disse patronene fullt ut, men de har støtbunnen du er ute etter, brenner mindre krutt enn 308, har rimeligere kuler enn 308 og er lette å skyte med fordi rekylen er minimal i forhold til 308. Det er rimelig å anta at dette vil være minst like presise patroner som 22-250 i en mauser siden de vil gi mindre påvirkning av mekanisme enn 308 i skuddøyeblikket. M.h.t. mating så er det nok lurt å prøve med et fullt magasin med dummies før pipeskiftet, i tilfelle de korte rette patronene skaper problemer.

Vips så ble en litt kjedelig M67 kjempeinterressant. :lol:

Ved hjelp av stiv montasjeskinne og god syntetstokk(Mcmillan HTG?) så tror jeg du får så mye presisjon ut av en M98 mekanisme som går an uten sveiste forsterkninger.(Ikke glemme å lappe inn låseklakker, selvfølgelig)

 

Skulle man ønske å ta den helt ut kan en Remington el.l. lett skarpskytterrifle i 308, endres ved å bare skifte løp til 6mm XC. Man bør da komme under 20.000,- for en fullblodskonkurranse rifle til jaktfelt, DFS felt for jaktrifler og litt langholdsskyting. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...