Jump to content

RCBS dieset


johals

Recommended Posts

Begynner å bli i tvil om pressings-dia i diesettet mitt er halspressings-die, eller helpressings-die. Det er totalt 2 dier, en kule die og denne dia. Har sett litt på rcbs.com, og i bruksanvisningen, men kan ikke finne det ut.. :mrgreen:

 

Har kjøpt det på xxl, kal. 6,5*55. Har pressa en del patroner i den, uten bruk av fett også, og det gikk greit..

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det står noen bokstaver på siden av min også, som forteller hva det er.

 

Vær litt obs på at du kan dra skjev hylsehalsen om du sizer dem uten smørning. det skjedde med mine hylser. Oppdaget det ikke før jeg hadde sizet flere hundre hylser. Du ser det ved at kulespissen vingler når du ruller patronene på glass/speil. Mine ble faktisk så skjeve at noen av kulene tok i bommene på tur inn i løpet.

 

Jeg hadde faktisk smurt mine hylsehalser, men kun utvendig. Regner med at de ble dratt skjeve på tur ut når halsen utvides til riktig diameter.

 

Har skyteformet 30 av de skjeve, og fant 20 engangsskutte i tillegg,og sizet dem med en annen die(Lee collet). Ingen av disse 50 patronene har synlig kulekast.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar opp denne tråden igjen i håp om å få svar på nok et spørsmål! :) Når jeg setter i kula, får ikke alltid alle patronen samme COL. Setter først kule i ei patron, og så stiller jeg ned mens jeg måler helt til jeg har fått ønskelig COL. Kontrollmåler alle, og de varierer med opptil 1 mm. Har ikke peiling hva dette kommer av, hylsa har godt hold på kula og.

 

Det er en RCBS die jeg bruker. Men når jeg stiller ned dien, skal jeg skrue mutteren på toppen, eller mutteren rundt dia nede? Det er den nede jeg har stilt på til nå. Den mutteren på toppen har ikke vært stilt på noen gang.

 

Takk på forhånd for svar, hva skulle jeg gjort uten kammeret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mål lengden på kulene dine rett fra boksen, så vil du se at de ikke alltid er like lange lange.

Ordinær blyspiss f.eks kan variere ganske mye i lengden. Så lenge du ikke bruker svært spisse kuler som bunner i koppen i isetteren, spiller det ingen rolle for settedybden. Den blir lik siden det er ogivalen på kula som er avgjørende. Det er også ogivalen på kula som burde vært målt, siden det er der det kritiske punktet for friflukt ligger.

 

Dien din skal justeres kun en gang for å tilpasses ladepressa di, (ut i fra om du skal ha krymp eller ikke) for deretter å låses med låseskruen som sitter i låsemutteren.

Den justeringen du gjør er helt feil. Settedybden på kulene dine skal justeres med skruen og låsemutteren som er i senter av isetterdien. Altså skruen på toppen.

 

Gjør du dette riktig vil sansynlig patronlengden din bli jevnere også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...