Jump to content

Para PX 14


Razorback

Recommended Posts

Kom over en dobbeltstacket Para px 14 .45 Stealth.

Noen som har noe erfaringer med denne? Kjenner den rykker litt i "vil-ha"muskelen gitt... Vurderer om dette kunne vært noe å bygget åpen panger til praktisken på etterhvert. Var i sort finish. Og prisen var på 7 laken, er dette grei/normal pris for denne?

Link to comment
Share on other sites

Para er litt passé i praktisk sammenheng og iallefall hvis du vil bygge åpen pistol på en sånn. Du må jo ha en ny sleide i tillegg til nytt løp med comp. Som standard stiller du også med et lite handicap. .45acp mot .40s&w. Mindre mag.kapasitet, dyrere komponenter.

 

Men for all del, må du ha den, så kan ingen hindre deg i det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du spør hvorfor ny sleide. Litt usikker no, men du tenkte vel ikke på en åpen klasse pisol i .45 acp? Det kan man jo gjøre, men ingen stiller i match med den kombinasjonen. kun .38 super/super comp som gjelder. og 9mm para ladet til major også da. Støtbunnen er som du sikkert skjønner en del mindre i en .38 super enn i en .45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg selv spore litt av her da, vel egentlig ikke helt da, siden det jo er åpen pang som diskuteres her.

 

Hva er det beste utgangpunktet for den beste åpen pangen....? med tanke på kaliber og deletilgang?

Er åpen pang noe å vurdere overhodet dersom man ikke lader selv, med tanke på kraftige nok ladninger til compen.

Hva må/bør gjøres på den i så fall.

 

Kan jo fort bli en infotråd for flere av oss uinnvidde dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal du IKKE lade selv kan du jo skyte 9mm f.eks. i Open uten problem.

Du skyter nok raskere, men høster ikke like mye poeng på C / D.

 

Det "beste" alternativet finnes ikke.

Alle har sine meninger om ting.

Blandt verdenseliten: Eric skyter Tanfo, Max skyter Sig, Saul skyter STI osv.osv.

 

Ikke tenk merke; tenk grep, vekt, størrelse og ikke minst pris.

Ideal open pistolen skal bare virke, så enkelt! :)

Link to comment
Share on other sites

.40 fabrikk klarer major. men fabrikk ammo som selges her i landet blir får for kort AOL. det fungerer dårlig med STI osv.

de er laget for korte rammer som glock etc.

 

for å få kompen til å fungere trenger man mye kruttgass også. da må du nesten lade for å finne hva som fungerer for deg og din pistol.

Link to comment
Share on other sites

Min Para .40 tar 16+1! :o

 

Min Para P16 tar 20+1 8)

 

Min STI tar 29+1

 

 

Det var da snakk om open.

 

Razerback; Skal du ha en Open, så kjøp en S_I eller evt Tanfo.

i kaliber så er jeg enig med blackops, en av 38 superene er det greieste.

 

Disse er også lettere å selge hvis man må det senere.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg se. må samle noen trådstumper først.

Skal du skjyte åpen klasse, må du lade selv. .38 super eller super comp. (like uten én har semi rim, den andre ikke.) )mm para holder ikke major i de rilgjengelige fabrikkladninger, men de kan hjemmelades til major de også. (meget hotte, kun for viderekommene)

 

Personlig liker jeg ikke 9mm major ladn. Hverken i gammel eller ny faktor. Alt for vass og brutal. Indre balistisk er .38 super mye snillere (alt er relativt)

 

Se litt tilbake, 38.Dillon ble brukt en del før i en eksperimentell periode. Var en nedstrupet 10mm auto. til .9mm cal. (9x25) Der russla en 124 grn. med 1450 f/s. for å holde gammel 175 faktor.

 

Tilbake til fornuftens værden. Nå råder .38super og super comp.grunden med et lite innslag av 9mm para i major,Skal kanskje nevne at det går fint ann å skjyte åpen klasse i minor.

Billig da med lette 9mm ladninger.

Link to comment
Share on other sites

 

Min STI tar 29+1

Det var da snakk om open.

 

 

Joda, men det ble refert til litt av hvert her oppover.

Selv klarer min STI også 29 .38S plugger i mag'et, men trådstarter var visst ikke så interessert i å lade...

Da begrenser man seg igrunn veldig ned mot 9mm skal man ha mag. kapasitet nok til å henge med.

Eneste man "taper" ifht. major og 38S er poeng på C/D, men skyter du der du skal, spiller kaliberet liten rolle...

 

Meeen, så var det med å skyte der man ideelt skulle da.... på hver skive.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får fortsette siden jeg er så godt igang.

Vil bare si med én gang at åpen klasse blir IKKE billig. Ferdig pang ut av esken havnef fort på en 35 høvdinger. så kommer ekstras tunede magasiner , rigg og annet stæsj i tillegg.

Ikke nokk med det. Dette er et så blodtrimma rasedyr at det er fornuftig å ordene seg med en reserve-pang maken til den første hvis noe skulle ryke. Surt å reise halve jorda rundt for å få brekasje første dagen.

 

Midt imellom den laange, økonomiske veien (lage selv med litt hjelp underveis)

Har man litt tidshorisont på et slikt prosjekt, Går det ann å få bygd opp på O.S. ramme- sleide- løp/comp inkl tre korte og ett langmag.

Både jeg og Bakeren har ganske mange års innsikt mellom oss, så vi kan stå innefor et glimrende resultat. Hemligheten ligger kun i at ting tar tid. Det er ikke rakettforskning, det må bare gjøres riktig.

 

Som du skjønner, det er flere veier å gå her. Send meg pm hvisomatte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Åpner denna litt igjen jeg da. Hva hadde vært et billig utgangspunkt i .38 for en open panger da...? Har forholdsvis små hender, skyter jo SP-01 Shadow med alu plater, synes ikke Tanfoglio grep har vært ille heller. Holdt akkurat en Para 16 .40 med gummi grep, satt godt selv om den var noe grøvere. Men likte den bedre enn de org platene på 1911.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si Open er ikke en "billig-divisjon" og gjøre ting billig blir fort dyrt.

Da er det bedre å finne en brukt Open pang enn å prøve å bygge en ny billig. Feks så ligger det en brukt Tanfo til 14k på triggerfreeze med magasiner.

Skal du ha ny Open pang, bør du budsjettere 25k+

 

Ett "problem" med para i Open er mangel på lang-mag.

Link to comment
Share on other sites

Men med tanke på at omtrent alt alikevel byttes ut på det så virker det jo nesten litt galematias å kjøpe den clean og dyr når "alt" må gjøres noe med/byttes og.

 

Hadde trodd 1911 mag var ganske så universale jeg da, tydeligvis ikke.... Lærer noe nytt hele tiden...

Link to comment
Share on other sites

 

Ett "problem" med para i Open er mangel på lang-mag.

 

PØH! For noe tull!

Vi er forhandler for Para og har langmag (170mm) med plass til 28 plugger på lager.

 

Til trådstarter:

kikk på triggerfreeze, er en kar der som skal selge tanfoglio til 14 lapper.

Om du liker 1911 bedre, og spesielt liker Para grepet kan jo evt. en P18 rigges opp til Open.

Den kommer i 9mm, så du slipper å lade - eller skifte til 38 super om du finner frem pressa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

SPS, STI eller SVI magasiner til paraen?

Eller har Para begynt å lage lang mag men av en eller annen grunn funnet ut at de ikke vil selge dem i USA?

 

 

 

Men elelrs må jeg beklage litt i at jeg blandet Para litt med Caspian hvor man evt må få sveisa sammen to magasiner....

Glemte at para kunne bruke mags fra S_I platformen.

Link to comment
Share on other sites

Noveske: Finnes det noen bra måte å få høyere kapasitet på Para P14?

Da tenker jeg hovedsakelig på løsninger magasiner som går i std boksen, men også padder og magasiner som stikker utenfor.

Jeg har noen Arredondo padder som gir meg +1 (15-skudd) som går i boksen, Aredondo padder som gir +2 (16-skudd) som stikker utenfor. Samt noen beist av noen Dawso alu padder som kun gir +1. Ikke akkurat noe banebrytende med andre ord.

 

Finnes det lengre magasiner 170mm etc. til P14?

 

Jeg vet at Grahams før hadde et kit som ga +4 (18-skudd), men denne er ute av prod. De fleste er vel nå utslitt.. Har hørt at han jobber med en ny løsning med alu padder. Men dette går vel neppe i boksen?

Har også hørt om et +3 kit for P14 av en annen ukjent fabrikant.

Link to comment
Share on other sites

Para mag, DAA basepad, Arredondo follower og Wolff fjær = 16+1 i P14 :)

 

Så denne konfig'en går i std boksa?

Leverer dere disse paddene?

 

Kan disse paddene komme i konflikt med s&a magasin brønn?

 

Jeg har et lignende arredondo oppsett nå (preformance pack med wolf fjærer, arredondo follower & +2 pads) 16+1, men paddene stikker utom boksen :-(

 

Det er ikke lett å presse 16 skudd i denne, så jeg kan ikke helt skjønne hvordan flatere padder kan gi 16+1.. Kan det være en annen type wolf fjær eller nyere type arredondo follower?

 

Arredondo's flate padder tar kun 15+1 i .45. I alle fall de jeg har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da ble det avgjort istad. Avtalt kjøp av en P16-40E, til det jeg synes var en grei pris. 2 år gml, med litt ammi og tomhylser til 3250,-

 

Så gjenstår det å se hvor hardt man går til verks på den da....

 

ANGST!!! :shock::shock:

 

Selger hadde visst lagt den for salg hos Winge og hadde visst blitt solgt derifra uten at han(og da jeg) var blitt informert om dette....

Så da sitter man her med Svarte-Per, søknad og ittno pang-pang....

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, hadde håpet om at jeg hadde fått meg en grei panger til en fordelaktig pris her... :(

Får jage litt innom XXLene i området, (Drammen, Sandvika og Alnabru) og se litt. Vet de "prøver å tømme" håndvåpen lagrene sine, så noe bør man da finne.

 

Så hvis noen veit om en dobbeltstacka 1911 i .38/.40 som er et billig og godt kjøp, så si ifra. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...