Jump to content

Løp nummer 2 går ikke av!


arne mo

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Beretta White Onyx rundt juletider. Jeg har skutt endel på trapp banen og vært fornøyd med hagle.

Men i går tok jeg en tur til sportingbanen. De gangene dua kom mot meg skjøt jeg øverste løpet først. Når jeg bomma og skulle dra av underløpet skjedde ingen ting. Jeg kunne dra avtrekkeren helt tilbake uten motstand og ingenting skjedde.

Når jeg bevegde avtrekkeren tilbake noen ganger kjente jeg at det ble mer friksjon og etter to til tre ganger med avtrekkeren helt tilbake så "fikk den tak" og skuddet gikk :shock: .

 

Når jeg fyrer av under løpet først så kommer overløpet uten problem.

 

Er dette pga det tjukke fettet som ligger i fra børsa er ny eller er det andre problem?

Link to comment
Share on other sites

Det må du rett og slett demontere børsa for å finne ut. Kan være hva som helst, inkludert ditt eget forslag. Skru av skjeftet og se. Hvis du ikke føler deg kompetent til å finne det ut selv tar du våpenet til noen som kan, en børsemaker for eksempel. Sannsynligheten er nok stor for at det er en bagatell.

Link to comment
Share on other sites

Den generelle beskrivelsen på fremgangsmåten for en hobbybørsemaker på lavt nivå er som følger:

 

1. Plukk fra hverandre de delene man er helt sikker på at man klarer å sette sammen igjen. For meg betyr det stort sett at jeg nøyer meg med å skille treverk og stål.

2. Rens/puss/vask. Jeg pleier å bruke mye varmt vann, zalo og tanbørste®

3. Tørk delene og gi de ett tynt lag olje.

4. Se om det er noen åpenbare feil (en liten fjær som har løsnet, en del som er brekt, noe som har rustet fast etc)

5. Reaparer om det bare var noe enkelt og du er helt sikker på hva som må gjøres, hvordan du gjør det og du har de korrekte deler/verktøy.

6. Sett sammen.

7. Prøv om den virker, gjør den ikke det er det på tide med en tur til den lokale geværdoktoren.

Link to comment
Share on other sites

Ser flere foreslår å prøve å fikse dette selv, eller levere den til børsemaker. Da får man vel en regning med på kjøpet når man får den tilbake. Jeg hadde ikke engang vurdert noen av delene, jeg hadde levert børsa tilbake siden den er såpass ny, og bedt dem fikse dette!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fingret på en Onyx selv, men dette kan skyldes en løpsskiftependel som er tight eller treig av fett eller tykk olje. Det skader jo ikke å bli kjent med innmaten på hagla di så lenge du ikke ødelegger noe eller glemmer å stramme til kolbeskruen skikkelig. Man bør jo uansett ta en inspeksjon av og til (Har selv opplevd at et blåbærblad har sneket seg inn i mekanismen og fusket med funksjonen). Kan hende du reparerer alt med en Q-tips og litt tynnere vannfri olje til vinterbruk.

Ellers går det selvsagt på garantien om du vil.

Mange hagler med singeltrigger har pga sikkerhetsaspekter et rekylstyrt skifte av løp/slaghammer. Avtrekkeroverføringen skal skifte posisjon (pendle) til "neste" slaghammer når første skudd er løsnet, uavhengig av hvilket løp som skytes først. Om du får klikk på førsteskuddet får du heller ikke løsnet andre skuddet, før du enten fører sikringen på/av en gang, eller gir hagla en god kakk i kolbekappa. På godt slitte hagler av dårlig kvalitet kan denne pendelen bli i overkant følsom, og man kan oppleve at "feil" løp går av først dersom børsa får et støt når sikringen er av. På nye hagler er bevegelsesenergien som kreves nærmere kraften av et hagleskudd, og kald tykk olje/fett kan gi "nok heng" til at pendelen ikke svinger over til neste slaghammer. Når du vipper gjentatte ganger på avtrekkeren beveger pendelen seg litt etter litt med avtrekkeroverføringen til den når en posisjon hvor den får tak i slaghammeren. PANG!

Har du tidligere skutt mye med øvre løp først? Ensidig bruk av nedre løp først kan ha flyttet mer fett til den andre siden.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig en bagatell. Hadde samme greia på en splitter ny Lanber for et par år siden. "Ja, vi kan fikse det, eller du skyter til det ordner seg." 20 skudd senere, så var alt i orden.

 

Men ettersom du har skutt 'en del' og dette er en Beretta, så ta det på garantien.

 

 

 

nordlandsdrevern:

Love your sig, man, but it's still "just a theory" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...