Jump to content

9,3: Oryx eller Mega?


Truls

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med både Oryx og Mega på elgjakt, og som er i stand til å si med noenlunde edruelighet hvilken kule jeg burde satse på?

Jada, jeg VET at prisen på kula ikke betyr en tøddel når man skal på elgjakt, men jeg kan tenke meg å bruke opp en masse kuler på banen FØR jakta for å finne den perfekte ladningen. Derfor er prisen er tema. Men likevel - hvis Oryx er mye bedre enn Mega, er jeg forsåvidt forberedt på å svi av de ekstra kronene som trengs.

 

(Og samtidig - noen som vet om hvor jeg finner de billigste treningskulene i 9,3?)

Link to comment
Share on other sites

(Og samtidig - noen som vet om hvor jeg finner de billigste treningskulene i 9,3?)

 

285 grs Partizan har samma treffpunkt som Megaen i børsa mi, mener jeg fikk dem for rundt 4 kroner stykket. Om den er noe mye dårligere som jaktkule veit jeg ikke, den ligner bra på Mega. Men jeg bruker Partizan til trening og Megaen til jakt, stoler mer på Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Dette temaet har vært oppe før, men jeg bruker ikke annet enn mega på det jeg jakter. Rådyr, elg, hjort, villsvin og dovhjort. Er utrolig fornøyd med Megaen. (12 gr) Men er ikke så konservativ at jeg ikke kan prøve noe annet. Har prøvd Oryx, men var ikke fornøyd med den. Syns den ødla formye kjøtt. Brukte for endel åt tilbake Vulkan og var veldig fornøyd med den også. Alt i 3006. Nb. har også prøvd Mega i 6,5 og var like fornøyd der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en elg med Mega i 9,3x62. Den funka bra. Mega er rimelig og god og burde være et godt alternativ om man vil bruke samme kule til både trening og jakt. Personlig ville likevel jeg ha brukt 18,5g Oryx på jakt, tror nok den tåler litt mere "juling." Prisforskjellen for jaktammunisjonen betyr jo som nevnt ikke så mye.

 

Jeg har selv brukt mest 18,5g Woodleigh på jakt, og Partizan i samme vekt til trening. Kjøpte for noen år siden 500 partizan-kuler fra Jaktdepotet for 650 kr, tror jeg det var. Presisjonen er riktig nok ikke den beste i mitt våpen, men billig er den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...