Jump to content

Lav spenning på vekselretter


Hollako

Recommended Posts

Jeg kjøpte en billig vekselretter/inverter (12V= -> 220V~ 160W) på DealExtreme, med tanke på lading av jaktradio, laptop osv når man er på tur uten tilgang til annen strøm enn den som er i bilen. En kjapp test med multimeter - også dette billig, dessverre :D - viste at spenningen ikke kom opp i mer enn ca 185V.

 

Jeg er jo klar over at man risikerer katta i sekken ved å kjøpe ting billig, men kan noen av Kammerets kunnskapsrike brukere gi et kvalifisert svar på om for lav spenning er skadelig på noen måte for ladere til PC'er, jaktradioer osv?

Link to comment
Share on other sites

Det du i stedet bør sjekke, er hvor mange ampere den leverer. Det i hovedsak den som evt. vil ta knekken på radioen din.

En annen mulig årsak er at voltmeteret ditt sjekker 'peek' verdi, ettersom utgangsspenningen er mer eller mindre firkantet og ikke sinus formet, kan det gi feil måleverdi.. Bør vel også sjekke at du har 12V inn.

(jeg er forøvrig elkraftingeniør)

 

*edit; pøset på med litt mer info/forvirring

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en jaktradio eller PC drives vel av likestrøm. Spenningen varierer fra komponent til komponent. En vekselretter omformer vekselspenningen i husveggen din til likespenning, i tillegg er det i en lader en trafo som transformerer spenningen ned til ønsket spenning.

 

Forstår egentlig ikke helt hva du er ute etter? skal du lade jaktradio ol. fra en stikkontakt eller fra bilen? Det skal iallefall ikke 185 volt rett inn i komponenten....

Link to comment
Share on other sites

en vekselretter som konverterer 12v likestrøm til 230 volt vekselstrøm, egner seg overhode ikke til opplading av jaktradio, laptop o l. Årsaken er at vekselretteren lager firkantige strømkurver på en slik måte at du risikerer å koke/destruere batteriene på f eks laptoppen. om du skal bruke laptoppen (når du er helt fri for strøm på den) og er i bilen eller hytta som har 12v, bør du ta ut batteriene slik at de ikke ødelegges. om du har trøbbel med oppstarten, kan du til nød vente med å ta ut batteriene til laptoppen har startet.

måler du vekselspenning med elektronisk multimeter kan du få mye rart ut. det beste er å bruke et galvanometer (gammeldags) for å måle den eksakte spenninga. Fluke er gode instrumenter som måler nærmere sannheten enn et billiginstrument.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke bedre å kjøpe seg en billader istedet (koster ikke mange lappene)

 

En firkantspenning vil vel ikke ødelegge batteriene i laptopen da denne igjen blir likerettet og transformet ned igjen?

 

Putter du 185 volt inn i en 220/12 volts lader vil du få lavere spenning ut enn tiltenkt og batteriene vil lade dårlig (eller ingenting)

Link to comment
Share on other sites

ved normal vekselspenning vil detkun være den øverste tuppen av den buede vekselspenninga som dytter en strømpuls gjennom dioden i likeretterbrua i laderen til jaktradioen. ved ei elektronisk fremskaffet vekselspenning (firkantspening) som i den vekselretteren du har kjøpt vil du få en mye bredere tupp på vekselspenninga, og resultatet er at laderen pøser optil dobbelt så lang strømpuls gjennom likeretterbroa med det resultat at laderen lader mye kraftigere enn det batteriene er laget til. derfor kokes batteriene uansett om spenningen blir transformert ned igjen.

kjøp deg heller en billader som er laget til jaktradioen evt laptoppen....de er muligens noe dyrere, men snarveien om en slik vekselretter er ikke no snarvei.

 

forøvrig så heter en lader som konverterer 12 volt likestrøm til 230v velselstrøm en velselretter

laderen til laptoppen konverterer 230v vekselstrøm til passende likestrøm ogg heter en likeretter.

du hadde ike feil i første innlegg

 

OG om du vil kjøpe deg en elektronisk vekselretter som virker godt nok til å lade batteriene dine på en orntlig måte, er det billigere å kjøpe aggregat.

Link to comment
Share on other sites

Får bare finne noe annet den kan brukes til. Mixmasteren kanskje. Hva jeg nå skal med den i bilen :?

Ett forslag; Først kobler du til en vinsj for å dra viltet til bilen, deretter kobler du til arbeidslys for slaktingen, etterfulgt av kjøttkverna og vakumpakkeren til slutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du vil få noen problemer med laderen din på denne vekselretteren. Jeg hadde ihvertfall ikke tenkt meg om to ganger. Spenningskurven kan være modifisert sinus, men du kan nok regne med en firkantpuls. Dette vil uansett endre seg noe når du får belastning på vekselretteren din. Som du sier bruker du et dårlig multimeter som kan gi rare avlesninger på firkantpuls.

Jeg regner med at du har en noenlunde moderne lader som er basert på switch mode. Uansett er utgangen regulert på et vis til 12 V.

 

Det at vekselretteren ødelegger laderen ved å "levere for mange ampere" er i beste fall en pussig påstand. Det er laderen som regulerer hvor mye strøm den trekker, og batteriene "kokes" ikke. Hvor mange ampere greier en stikkontakt å levere? 15 A? Det greier ikke vekselretteren din.

 

ved normal vekselspenning vil detkun være den øverste tuppen av den buede vekselspenninga som dytter en strømpuls gjennom dioden i likeretterbrua i laderen til jaktradioen.

hmm

Hva med helbølgelikerettere?

Link to comment
Share on other sites

Stort sett så skal ikke dagens invertere (vekselrettere) kunne skade noe som helst, de billigste mater ut en firkantspenning som kan få elektromotorer etc til å gå litt røfft, lage litt mer driftsstøy etc, men har ikke hørt noe om at elektronisk utstyr skal kunne ta skade av det. Når det gjelder å måle "sann verdi" på levert vekselspenning så kan det være greit å ha et "true RMS" instrument, disse vil oftest gi det rett verdi på levert spenning, mange ganger så kan en sinuskurve fra en inverter være bygget opp av mange hundre firkantspenninger etter hverandre, de rimeligste instrumentene klarer ikke å lese alle disse firkanspenningene, og så viser de gal, eller ingen verdi.

Link to comment
Share on other sites

Stort engasjement :D

 

Først lurte jeg bare på om den lave spenningen kunne forårsake skade på elektronikken i lader eller det aktuelle remedium (batterier og/eller radio og pc). Jeg har nå sjekket typeskiltene på laderne til pc og jaktradio, og begge tolererer spenninger fra 100-240V~. Så selve spenningen ser i alle fall ut til å være uproblematisk.

 

Det neste jeg tenker, er at siden output på disse laderne er angitt til hhv 19V og 13,2V likestrøm for hhv PC og jaktradio, så må det jo være en form for spenningsregulering i disse laderne. Videre er det jo altså likestrøm som kommer ut av laderen, som jo ikke har noen spenningskurver i form av sinus eller firkant eller modifisert sinus. Vil ikke da laderen ligge som et "filter" mellom vekselretter og batteri, slik at dersom det er noe som tar skade av evt ugreie spenningskurver fa en billig Kina-vekselretter, så er det i tilfelle laderne?

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke da laderen ligge som et "filter" mellom vekselretter og batteri, slik at dersom det er noe som tar skade av evt ugreie spenningskurver fa en billig Kina-vekselretter, så er det i tilfelle laderne?

 

Korrekt :)

 

Billige aggregat lager også firkantspenning. De litt dyrere lager modifisert sinus, altså en litt avansert firkantspenning. Vekselretteren din er nok helt trygg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...