Jump to content

Revolver, hvilket kaliber


Stian Andersen

Recommended Posts

Jeg ser det er mye krangling med POD med tanke på revolver /regler / kaliber ol.

 

Jeg vil ha min egen revolver men jeg har "brukt opp" militærpistol på søknaden for 45 ACP.

 

Så hvike muligheter har jeg?

38wc /38 spesial

357

44M

Osv

 

Hvilket kaliber og sammen med hvilket program er lurest.

Med tanke på at jeg ikke kjøper en som går i 2 program, men er dårlig egnet til en av de og dermed er "låst fast" /feil rekkefølge.

Har bare skutt revolver på 25m bane og ikke felt ol.

Link to comment
Share on other sites

Man må dessverre også ha bak øret at enkelte våpenkontor er såpass vanskelige at rekkefølgen på våpnene har betydning.

Dette betyr igjen at dersom man senere vil spesialisere seg eller utvide satsingsområdet, kan man ikke få flere våpen siden det man allerede har lovlig kan benyttes til det aktuelle programmet, dvs at våpenet ikke nødvendigvis vil være egnet i det hele tatt.

Skal du skyte revolverfelt og det overhode er sjans for at du senere vil kunne komme til å ønske deg et spesialisert våpen til magnumfelt bør du kjøpe en 38 nå.

Dette altså dersom du har et våpenkontor som ikke har peiling på det vi driver med, og som leser lov og forskrift slik en viss kar leser en viss bok, noe som er dokumentert bl.a. i denne tråden: viewtopic.php?f=33&t=33842

Link to comment
Share on other sites

Du skriver du skytter grov med 32, så hvis jeg anta du har en egen pistol til det:

Så kan du hvis "onkel" ikke vil være snill med deg, få beskjed om å selge den før du får en revolver i 38,

for rev i 38 kan jo brukes i grov.

 

Ja, det har ikke noe med hverandre å gjøre, men så sære har de blitt enkelte steder.

Link to comment
Share on other sites

Nei, i og med at han skal søke på våpen til revolverfelt vil ikke våpenkontoret be ham om å selge våpenet som brukes i grovpistol i og med at det er en pistol.

Hadde det vært motsatt, og feltrevolveren gikk i kassa for grovpistol og var innenfor grensene forøvrig, ville han kunne slite med å skaffe seg grovpistol med det "rette" våpenkontoret.

En revolver kan brukes til grovpistol men en pistol kan ikke brukes til revolver.

Som nevnt; rekkefølgen kan dessverre være viktig.

Link to comment
Share on other sites

La meg si det slik:

Har man Revolver i 38, kan man kjøpe 32 til grov pistol (revolver eller pistol) uavhengig av hva våpenkontoret måtte mene. Viss 38 revolveren ikke passer i målekassa.

Man kan også kjøpe en 357m til Mag1 og en 44m til Mag2.

 

Jeg vil også påpeke at stor aktivitet innenfor de enkelte program, kan utløse behov for reserve/tilleggs våpen (dette trenger ikke være i samme kaliber som nr1 våpenet, kun lovlig i omsøkte program).

 

Forutsatt at ting søkes på og kjøpes i rett rekkefølge, vill POD støtte en i en eventuell klagesak. Vel er de vrange og ikke liker fremfusne sunnmøringer, men de følger boka (i motsettning til enkelte våpenkontor).

 

Sumasumarium, så er behov det springende punkt, og dette utløses av aktivitet.

 

Skal man drive dette på ett mer mosjonspreget nivå (koseskyting og litt konkurranse), anbefaler jeg å søke på 22lr til standard pistol (alle bør ha en slik). En god S&W586 (357m alle sammen) til revolverfelt (muligens Mag1 nå som pod er på krigstien) som går i målekassa til standardpistol (de fleste med inntil 6" løp gjør vel det), og bruke denne både til Grovfelt, Revolverfelt og Mag1 felt. etter som man lyster.

Samt en 44m eller tilsvarende som passer til Mag2 (om man skal skyte Mag2 da).

Man kan også (anbefales) kjøpe en 9mm eller 45acp til Militærfelt (9mm kan oftere brukes innendørs, og er rimligere å bruke, samt at det ofte kan brukes til Grovfelt om man ønsker).

 

Etterpå kan man søke på Spesialpistol og Spesialrevolver, uten at disse koliderer med Revolverfelt/Finpistol.

 

Husk at man må ha deltatt på minst 4 stevner/starter pr år, før en kan ha flere enn 4 håndvåpen.

Og at dette på ingen måte er noen fasit, jeg mener man bør finne ut hva man ønsker å holde på med, og så handle seg utstyr i forhold til dette.

 

For den seriøse vil nok anbefalingen grovt sett se mere ut som dette:

 

Finpistol: 22lr. Pardini SP med flere.

Grovpistol 32S&W long. Pardini SP med flere. Eller en revolver i samme kaliber (men da kan det være at man må utsette kjøp av revolver i 38 om kontoret trøbbler).

Militærfelt: 9mm STI Targetmaster (tung god 1911 sak), eller Pardini GT9 (alt etter smak og behag).

Revolverfelt: 38spl. Fortrinsvis en av S&W sine modeller (normalt noe bedre presisjon med ren 38, enn med 38 fra 357m kammer. Dvs. Uten endel laboreringer med hylse og ladninger).

 

Da har man kjøpt sine 4 første håndvåpen, og søkt og fått innvilget alle 4 på engang.

 

Etter å ha konkurret litt, kan man søke på våpen til Spesialpistol, Spesialrevolver, Mag1 og Mag2. Uten at disse vil lage krøll for en.

Link to comment
Share on other sites

Skal egentlig levere papirene nå.

 

Det er denne rekkefølgen jeg hadde i bakhodet, målet er ikke å få flest mulig våpen, men det er dumt å skyte med et våpen som ikke er egnet

formålet, men det er lov å bruke det og derfor kan man ikke kjøpe en ny som egner seg bedre.

Så en rett rekkefølge vil stå sterkere VS snakke seg til at våpenet man har ikke er så egnet.

 

Derfor kjøpte jeg

22 pistol Finpistol

32 pistol Grovpistol

45ACP Militærfelt

 

Og vidre blir det

S&W 686 med 6 tommers løp (38 og 357)

 

Eller , om ren kaliber i 38 gir best resultat

(sånn jeg hadde sett for meg)

.38 special til revolverfelt /spiser WC også

357 mag. til magnum 1,

.44 mag. for å få skutt magnum 2

En og en søknad i den rekkefølgen.

 

De fleste bør konsentrerer seg om et par våpen de første årene og deretter utvide når en virkelig behersker skytingen.

Det er det steget jeg prøver å ta nå, ser tall fra 2005 i loggboka på .22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...