Jump to content

Springfield-importør?


Doppelganger

Recommended Posts

Det er da slettes ikke noe problem å få tak i våpenet/våpena om du har lyst.

 

Egenimport fra USA er både lønnsomt og til en viss grad enkelt!

 

Først kan du kontakte http://etssincusa.com/, som driver med eksport av våpen.

Der kan du lese Terms of Use, hvordan det gjøres og priser.

Beste er å sende mail til Mike og forhøre hvor mye det vil koste for eksportpapirer etc.

 

Så kan du finne deg ett våpen du liker på Gunbroker.com(veldig mange seriøse selgere der!).

Når alt er avtalt med Mike(ETSS) så kan du by på våpenet, og om du vinner så ordner ETSS alt med betaling/FFL(Federal Firearms License)/Transport til ETSS.

For en liten ekstra sum.

 

Da er jobben "over there" gjort.. Det ETSS trenger nå er en godkjent oversettelse av Våpensøknaden din.

Når du søker om våpenet du har lyst på skriver du på "Mer informasjon": Våpenet skal importeres fra USA.

Får du den innvilget av Politiet er det din Importillatelse.

 

Det jeg gjorde var at jeg kontaktet ett firma som het Noricom i Oslo(de har vist kontorer flere steder), som er en godkjent Translør.

Han tok 1000kr for å oversette hele våpensøknaden til Engelsk, samt stemplet og godkjente det.

Deretter tok jeg turen til Notaris Publicus(??) på Tinghuset i Oslo, fikk ett stempel der.. Så en tur til Fylkesmannen i Oslo&Akerhus som klistrert på en lapp og stemplet det(Husker ikke helt hva det het, men de forsto med engang hva saken var).

 

Så er det bare å sende hele herligheten til ETSS via Ordinær post.. Noe jeg synest var noe dritt siden det tok 2uker å komme frem.

 

Deretter sender ETSS inn alle papirene dine til Washington State Department.

Når de er ferdigbehandlet får Mike de i retur, og sender våpenet til Norge(NB! Til Gardermoen)

Der må du hente pakken hos sannsynglvis SAS Cargo, og så må du tolle den inn.

NB igjen.. Pass på at de faktisk toller den inn riktig, det må skrives på Våpenummer etc.

 

Så er du den lykkelige eier av ett nytt lovelig våpen, som sannsynglvis du sparte mye penger på!

 

Eneste downsiden med dette er det faktumet at du må vente en stund.

Eksportsøknaden tar ca 3-4 uker.. Postgang tok for meg 2uker(bare for å sende brevet), shipping av våpenet ett par dager.. Samt Noricom brukte 2dager.

Så litt arbeid og ventetid må du belage deg på. Men for meg 100% verdt det!

 

Håper du/dere får bruk for denne infoen.. Trenger du mer, så bare PM meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Det er da slettes ikke noe problem å få tak i våpenet/våpena om du har lyst.

 

Egenimport fra USA er både lønnsomt og til en viss grad enkelt!

 

Først kan du kontakte http://etssincusa.com/, som driver med eksport av våpen.

Der kan du lese Terms of Use, hvordan det gjøres og priser.

Beste er å sende mail til Mike og forhøre hvor mye det vil koste for eksportpapirer etc.

 

Så kan du finne deg ett våpen du liker på Gunbroker.com(veldig mange seriøse selgere der!).

Når alt er avtalt med Mike(ETSS) så kan du by på våpenet, og om du vinner så ordner ETSS alt med betaling/FFL(Federal Firearms License)/Transport til ETSS.

For en liten ekstra sum.

 

Da er jobben "over there" gjort.. Det ETSS trenger nå er en godkjent oversettelse av Våpensøknaden din.

Når du søker om våpenet du har lyst på skriver du på "Mer informasjon": Våpenet skal importeres fra USA.

Får du den innvilget av Politiet er det din Importillatelse.

 

Det jeg gjorde var at jeg kontaktet ett firma som het Noricom i Oslo(de har vist kontorer flere steder), som er en godkjent Translør.

Han tok 1000kr for å oversette hele våpensøknaden til Engelsk, samt stemplet og godkjente det.

Deretter tok jeg turen til Notaris Publicus(??) på Tinghuset i Oslo, fikk ett stempel der.. Så en tur til Fylkesmannen i Oslo&Akerhus som klistrert på en lapp og stemplet det(Husker ikke helt hva det het, men de forsto med engang hva saken var).

 

Så er det bare å sende hele herligheten til ETSS via Ordinær post.. Noe jeg synest var noe dritt siden det tok 2uker å komme frem.

 

Deretter sender ETSS inn alle papirene dine til Washington State Department.

Når de er ferdigbehandlet får Mike de i retur, og sender våpenet til Norge(NB! Til Gardermoen)

Der må du hente pakken hos sannsynglvis SAS Cargo, og så må du tolle den inn.

NB igjen.. Pass på at de faktisk toller den inn riktig, det må skrives på Våpenummer etc.

 

Så er du den lykkelige eier av ett nytt lovelig våpen, som sannsynglvis du sparte mye penger på!

 

Eneste downsiden med dette er det faktumet at du må vente en stund.

Eksportsøknaden tar ca 3-4 uker.. Postgang tok for meg 2uker(bare for å sende brevet), shipping av våpenet ett par dager.. Samt Noricom brukte 2dager.

Så litt arbeid og ventetid må du belage deg på. Men for meg 100% verdt det!

 

Håper du/dere får bruk for denne infoen.. Trenger du mer, så bare PM meg.

 

Bare for å få det banket inn med teskje, kan jeg få kjøpt en NY slik Sig P226 Blackwater som egentlig ikke skal selges utenfor USA 8) Jeg fant ingen brukte på gunbroker.com.

 

Sigsauer.de ville ikke hjelpe til vedr denne modellen men øvrige modeller i USA var ikke noe problem. Jeg skulle bare gå gjennom norsk importør og forvente opptil 6 mnd leveringstid. Interarms I Porsgrunn kunne også være behjelpelig men da var det også levering nærmere våren.

Link to comment
Share on other sites

Takk for detaljert besktivelse! Problemet med den løsningen er at utvalget nesten blir for stort - det blir jævlig vanskelig å bestemme seg :oops:

Forøvrig begynner jeg å bli temmelig utålmodig, -- så fort søknaden er i boks kjøper jeg denne:

 

DesertWarrior_right.jpg

 

Har handel og transport fra USA gått bra ????

Link to comment
Share on other sites

Hei Faksen.

 

Den er jeg ikke helt sikker på du.

Om ikke våpenet står på lista over godkjente våpen i Norge er det bare å glemme.

Men gjør den det, kan jeg ikke se noe problem i det, så lenge du får kjøpt en i Statene og sendt til ETSS(eller ditt valgfrie eksportfirma).

Link to comment
Share on other sites

Har handel og transport fra USA gått bra ????

Jeg endte opp med å få Practac til å importere en annen Kimber for meg.

 

Forøvrig ser det ut til at det ligger en P226 Blackwater her ("This auction has ended but the item has been relisted."): http://www.gunbroker.com/auction/ViewItem.asp?Item=112533392#DESC

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok, det var vel litt dårlig formulert i farten der:

 

Om våpenet ikke er godkjent innenfor det programmet du skal skyte var det jeg skulle frem til.

Lenge siden da jeg prøvde å finne ut hva jeg skulle kjøpe av Våpen fant jeg en liste hos en eller annen klubb

hvor de tydligvis hadde ført opp våpen som medlemmer av klubben hadde fått godkjent til ett program eller fler.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenet ikke er godkjent innenfor det programmet du skal skyte var det jeg skulle frem til.

Lenge siden da jeg prøvde å finne ut hva jeg skulle kjøpe av Våpen fant jeg en liste hos en eller annen klubb

hvor de tydligvis hadde ført opp våpen som medlemmer av klubben hadde fått godkjent til ett program eller fler.

 

 

Da er jeg med. jeg tenkte på en liste hos POD ala for halvauto rifler

Link to comment
Share on other sites

Hei Faksen

 

Beklager sent svar.

Ja, det var trist det som har skjedd hos Mike i ETSS nå.

Tydligvis må han betale MYE mer til staten, ergo $250dollar for kunder også :(

 

Men regnestykket ditt er ganske rett

 

Pris på Våpen $500

Frakt til ETSS/FFL $50

15% Fee $150

Gebyr :( $250

Flyfrakt Oslo $120-150

Translør= 1000kr ca

 

Ergo er ca totalen = 8 206,88 pr dags dato

 

Så må vi ikke glemmte 25% toll, og jeg tror jeg fikk en 1% i tillegg for noe særavgift.

 

Man kan jo også legge til ting som Tid du bruker på å ordne dette og gebyrer på søknad etc.

 

Det med Translør, så hra jeg sett at noen scannet en godkjent søknad inn på PCen og gjorde alt om til Engelsk selv, og fikk den stemplet og godkjent på

nytt hos Politiet.. Den er jeg ikke helt sikker på hvordan takles hos alle politikammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Selve oversettelsen kan gjøres enklere , da det kun er krav om at utstedende instans skal forklare hva søknaden innebærer. Det er ikke krav om en detaljert oversettelse av hele skjemaet.

 

Jeg skrev derfor selv en forklaring på engelsk om hva tillatelsen inneholdt (tillatelsen til å kjøpe..... utstedt av Polititet i ... dato etc. ), og fikk denne signert og stemplet på samme Politistasjon som utstedte kjøpetillatelsen. Mike var fornøyd og alt gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

Mitt lokale kammer var villig til å bekrefte følgende (skrevet av svoger som bor og jobber i USA):

 

TO WHOM IT MAY CONCERN

 

 

 

The Police Department of XXX, Norway, who is authorized to grant licenses to own and purchase firearms in the Norwegian civilian marked, hereby declares that

 

NAVN, citizen of Norway, born on 4 July 1966

 

is the current and legitimate holder of firearms license no. xxxxx/2008-2, and further confirms that this license under Norwegian law entitles NAVN to purchase, own and import to Norway 1 pistol in caliber 9 mm Luger (9 x 19) or .40sw with a barrel length of 9 cm or longer. In addition to the pistol and accessories delivered as standard with the pistol he may also purchase additional accessories to the chosen weapon for his personal use (not resale). There is no limit to the number of rounds in the magazines, provided it is for use in the chosen weapon.

 

This implies that NAVN legally may purchase and own e.g. one of the following weapons and accessories:

 

Sig P226 SCT, delivered with four 20-round magazines. Up to 10 additional 20-round magazines. Short trigger, grips and spare parts to weapon and magazines. Holster, weapon belts and mag-holders.

 

Sig P226 Blackwater delivered with five 15-round magazines. Up to 10 additional 15-round magazines. Short trigger, grips and spare parts to weapon and magazines. Holster, weapon belts and mag-holders.

 

Sig P250 compact delivered with 15 or 16 round magazine. Up to 10 aditonal 15 or 16 round magazines. Short trigger, grip modules and spare parts to weapon and magazines. Holster, weapon belts and mag-holders.

 

 

 

Best regards,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...