Jump to content

Hvilken montasje til zeiss 6-24x72 ?


202 outback

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har vurdert å bytte inn varipointen med en zeiss med 72 mm Lysåpning.

Jeg har orginale 30 mm tikka montasjer på den rifla jeg skal ha denne kikkerten på.

Den nye kikkerten har 34 mm ringer så jeg må bytte ringene.

Jeg snakket med en leverandør i dag som mente det var best og bytte montasjen også, siden de ringene som kommer med kikkerten til eventuel bytting er for spinkle.

 

Har noen av kammerfolket noen erfaring med nevnte problemstilling, evnt erfaring med å bytte ringene :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en tilhenger av picatinny, så jeg ville fått montert en picatinny base og noen kvalitetsringer. Da har du straks masse ringer å velge mellom. Jeg har selv Badger ringer og de er jeg kjempefornøyd med. De er litt tunge, men de er solide som fy...

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har en Nightforce 5,5-22x50... Skulle gjerne hatt den Zeissen også :)

 

Bestilte fra Bauer Arms http://www.bauerarms.com/page11.php?view=productListPage&category=6&SessionID=8e1203a4b9942d92c950

 

Du må ha 1,25" høyde på ringene.

 

Du kan også sjekke ut Seekins, de har også kvalitetsringer. De er noe lettere en Badger sine.

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Planen var og montere den på en tikka m 65.

Denne rifla har fått ny walter pipe (halvtungt rustfri) i cal 6.5 x55, og har per i dag en zeiss 3-12x 56 victory varipoint og nye Hausken demper montert.

 

Jeg er godt fornøyd med varipointen, men jeg regner med at dette blir det opptimale siktet til skumringsjakt på hjort.

Varipointen kommer for salg etter hvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg antok at diameteren var 6mm over linsediameteren, som det er på Zeiss og Hensoldt med 56mm linser, altså 78mm. Saken er i alle fall at det kan passe eller ikke, og må prøves på den aktuelle rifla. Rifla har en halvtung pipe-profil, og det har også noe å si for objektivdiameteren.

 

Jeg ville prøvd om Optilock ringene kunne brukes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fortsatt en knapp på picatinny og egnede ringer. Da kan du dessuten ta med høyden på skinnen når du kjøper ringene.

 

Jeg skal aldri ha en rifle som ikke har picatinny påmontert, livet er så mye enklere når alt er likt på alle børsene.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan ringene til picatinny skinna ser ut, men jeg skal ALDRI bruke ringer uten plastforinger til kikkerter det står Zeiss på! Jeg har en tendens til å bytte rundt på kikkerter og rifler, det er skjelden samme kikkerten står på samme rifla 5 år av gangen. Det er fryktelig irriterende å skru av ringene, og se dype, stygge spor i kikkertrøret etter ringene. Det er særlig irriterende når havelysten kommer på ny, og Zeissen skal selges for en enda råere modell. ( som kommer før eller siden..)

 

Jeg hadde byttet ringene på optiloc montasjen. Er også tilhenger av den, siden plastforingene tar vekk eventuelle spennninger i montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...