Jump to content

Taktiske retikkel tilpasset tommeklikk?


fat_dog86

Recommended Posts

Finnes det taktiske retikler som er tilpasset tommeklikk? Tenker da mildot eller SuB P4 aktige greier, ikke sånne som bare har komp i høyden.

 

Siden de fleste kikkerer i mellomprisskiktet ikke leveres med cm-klikk, er største fordelen med et mildot retikkel borte. For bruk til beregning av avstander er det selvfølgelig lettest om alt foregår i enhetene man har vokst opp med, men for å kompensere andreskudd vil det jo være likegyldig så lenge dottene/strekene og klikka har valører som går opp i hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Er selv i samme situasjon på 243 win riflen min. Der har jeg en Bushnell 3200 elite 10x40 mildot. Moa knepp og mildot.

Der merket jeg om tårnene på samme måte som Roe gjorde i en av filmene sine

 

http://www.youtube.com/user/sierra645#p ... UfgrUE-Hgg

 

Etter dette så teller jeg ikke knepp, bruker bare merkingene på tårnene :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Nightforce lager kikkerter tilpasset MOA-klikk og der strekene i retikklet er merket med MOA istedenfor MIL. MOA er jo tilpasset tommeklikk.Dette kan vel ikke sies å være kikkerter i mellomste prisklasse men politi og forsvar i USA bruker MIL så det er vel derfor det er vanligest "over there" også vil jeg tippe. Merkelig at de ikke da har skjønt at det ville være mest praktisk med klikk som stemmer over ens med merkene i retikklet, men men.....

 

http://nightforceoptics.com/nightforcescopes/RETICLES_OVERVIEW/RETICLES_DETAIL/reticles_detail.html#npr1

 

Disse er med MOA-mål etter det jeg kan skjønne

NP1-RR

NP-R1

NP-R2

 

Jeg personlig hadde nok heller merket om tårnene mine til MIL, siden hodet mitt ikke er innstilt på tommer og MOA, men cm.......

Link to comment
Share on other sites

Men om lignene løsninger er å finne på billigere Leupold, Bushnell el, begynner det å bli interessant!

 

Det finnes ikke! (Meg bekjent, i alle fall). Både Leupold og Bushnell har jo vanlig MIL-DOT-retikkler men selvsagt med MOA-klikk. Det er en uting, men amerikanerne skal jo holde på de tommesenhetene sine.....

Link to comment
Share on other sites

Leupold (Mk. IV) har flere kikkerter med mrad (mildot) og mrad justering. IOR har en del interssante modeller, sikkert flere.

 

 

K

 

PS.

Det er verdt å være klar over at justeringen er gitt som en vinkel per klikk, og ikke en lineær avstand.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket gjennom en Falcon Menace, og ble ikke imponert av andre faktorer enn dem du nevner. Da kjøper jeg heller en moa-rattet bushnell foran en sånn en.

 

Leupold MK4 renger jeg som antydet ikke som mellomklassekikkert. Den blir fort like dyr som europerne... IOR er vel i samme prisleiet.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge i siktet?

 

Jeg hadde drygt 2500 kr til sikte den gangen jeg skulle ha nytt kikkertsikte til Sauer'n min til langholdsskyting.

(hadde en Leupold Vari-x III 6,5-20x40 varmint på den da)

Kriteriene var: Mildot

Metrisk

 

Og siktet skulle brukes til langholdsskyting, baneskyting, varmint og annen generel posteringsjakt. Ble så jeg endte opp med en Falcon Menace 4,5-18x56 og Burris XTR XTREME TACTICAL ringer. Totalt ble summen ca 2700-2800 kr levert i postkassa om jeg husker rett.

 

Siktet har stabile knepp, kan stilles skarpt ned til 10-12 meter på 18x.

Så ut fra mine kriterier og lommebok fikk jeg mye for pengene. Hadde ikke planer om å klatre i steinura eller reise til Afghanistan osv :wink:

 

Har også som tidligere nevnt en Bushnell 3200 Elite 10x40 mildot som er merket om til Mil istede for moa, 1300 kr ca kostet det siktet den gangen jeg kjøpte det. Så den merjobben med å merke om er den verdt 8)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...