Jump to content

Hvor mye ombygging er lovlig?


CCOB

Recommended Posts

Lovverket sier ikke noe om "utseende", men omtaler "militær karakter". Desverre har ikke "militær karakter" fått noen definisjon, så spørsmålet er ikke svart. Ei heller finnes det noen rettskraftig dom som jeg vet om som omtaler emnet.

 

Når det kommer til hva som er lov å bygge om, så sier lovverket "vesentlig endring". Det er også en del krangling om hva som menes med det. POP mener mye, rettsvesenet er uenig i mye av det, og vi skyttere tolker det også litt i alle retninger. Spørsmålet er faktisk så omfattende at det vanskelig kan svares på strak arm.

 

Min personlige mening er at så lenge våpenet forstsatt er klassifisert innen samme våpentype (pistol/rifle osv) og det funksjonerer på samme måte (bolt/repeter/haulvauto/helauto) så er det ingen "vesentlig endring". POD er uenig i det når det kommer til noen typer våpen....

 

Edit: Det generelle forbudet mot erverv og innehav av halvautovåpen med unntak legger også en del begrensninger. Bygges våpenet om slik at det ikke rammes av det generelle unntaket blir det ulovlig. Det kan vel ses på som en vesentlig endring, selv om det ikke er helt logisk.

Link to comment
Share on other sites

I teorien kan jeg kjøpe en ny stokk, spikke den til et "militært karakter" og havne i trøbbel?

Det er litt teit da.

 

Jeg tolker det som endring i funskjonen er forbudt, modifisere til halvauto/ helauto, men utenfor kan man da pynte som man vil.

Hva er egentlig militær karakter? Først ble den laget, så kjøpte et forsvar den.

Link to comment
Share on other sites

Dette var nettopp en årsak til at jeg spurte, jeg ser ut fra svarene her at jeg kan skrinlegge dette prosjektet, men jeg kan bygge en "snipe" rifle... lol...

 

Reglene er vanskelige å forstå når det legges opp til at de som forstår de de tar vi prinsippet til Onkel...

 

Vel, jeg får se hva jeg bygger tuav denne lekre 10/22' en min

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som nekter deg å bygge om rifla, du må bare søke om tillatelse for det om du skal gjøre noe som faller inn under "vesentlig endring" etter våpenlovens § 8 og IKKE gjøre noe som betyr at rifla ikke lenger er unntatt forbudet etter forskriftens §7 (gjelder kun halvauto). Kravene til det generelle unntaket fra forbudet om halvauto finner du i politiets rundskriv punkt 3.6.3.1.

 

Skal du gjøre noe som setter unntaket fra forbudet til side etter forskriftens §7 (gjelder kun halvauto), så må rifla godkjennes av Politidirektoratet. Det er en lang og dyr prosess. Slik jeg ser det har ikke politimester/lensmann mulighet til å gi dispansasjon for dette. Håper noen retter meg om jeg tar feil....

Link to comment
Share on other sites

Taktikken med å holde kjeft har ikke fungert, så jeg ser ikke helt problemet med å stille spørsmål.

 

Vi har en våpenlov med tilhørende forskrift som er uforståelig for mange, med mange gråsoner og udefinerte grenser. Det er en fordel for alle parter at dette blir ryddet opp i.

En ny våpenlov og forskrift burde bli ønsket velkommen, det bør i utgangspunktet ikke ha noe med ytterliggere innskrenkninger å gjøre. Vi burde kunne rydde opp i lovverket uten å egentlig forandre noe, bare gjøre ting mer klart for alle parter.

 

Det er ikke POD sin skyld at vi våpeneiere ikke greier å stå samlet.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...