Jump to content

Hengslet underbeslag mauser


Recommended Posts

Jeg har skutt med mauser siden jeg var en neve stor og mausern vil til tross for mange konkurenter i skapet alltid være "go-børsa" mi.

 

Før skjøt jeg alltid me fatterns gamle, men for et par år siden Kjøpte jeg min egen m67. 308 win var etter en stund ikke nokk og om et par uker kommer en ny og større i hus.

Den gamle mauseren blir nå et langtidsprosjekt og reservebørse i elgjakta :D

 

Det første jeg fikk lyst til å prøve var å lage hengslet underbeslag. Etter endel googling fant jeg en grei fremgangsmåte på http://www.mausercentral.com/hingedfloorplate.htm

 

Jeg har IKKE noe å skryte av når det kommer til metallarbeid så dette ble spennende. Det første jeg gjorde var å spørre maskinistene jeg seiler med om hva som var det enkleste å beste mtp lodding eller sveising. Sveis duger jeg ikke til men lodding kan jeg noenlunde godt. Lodding med tinn regnet jeg med ikke ville holde men maskinisten ombord lærte meg å sølvlodde og ga meg det jeg behøvde.

 

Vel hjemme fra sjøen begynte jeg i går å lete frem det nødvendige. Første utfordring ble "levern". Jeg har ikke tålmodighet til å file og kutte ut noe slikt som avbilder på mausercentral. Resultatet ville sikkert bli forkastet uansett.

Rett før jeg sovna i går kom jeg på at jeg sku prøve å lage noe av fruens bestikk. Knivene i settet har ganske lik form og ville bli enkel å modde med superfila. I dag ble jeg forklart hvor uhyre usansynlig det var at jeg fikk herpe fruens hardangerbestikk til fordel for slarkepurka mi. Jeg fikk prøve meg på en enkel skjei til å begynne med:

 

 

 

normal_DSC00370.JPG

 

normal_DSC00373.JPG

 

 

Jeg dremla bort festene på magasinbunnen og utvida hullet til 8mm. Den gamle utløsern fjerna jeg.

 

normal_DSC00374.JPG

 

 

 

Den nye "utløsern" er en 8mm bolt som jeg dreide ned hodet på i drillen. "Levern" ble drilla og bolten lodda fast.

 

Utløsern fikk så et lite hull og en splint ble lodda fast i høyde med sporet I selve beslaget som magasinbunnen festes i.

 

Etter en liten økt har jeg nå en "lever" som fungerer som utløser ved å vippe den 45 grader til sides.

 

normal_DSC00376.JPG

 

 

Neste steg blir å finpusse "levern" og lakke den før jeg begynner på selve hengselen på andre siden.

 

Det som gjenstår nå er å finne en passe porsjon pågangsmot til å begynne med resten.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg igang igjen. :D

 

Neste punkt på listen var å kutte til en hengsel og lodde fast til magasinbunnen. Siden jeg ikke har noe som kunne fungere i skuffene mine dro jeg til biltema bare for å se hva som kunne brukes. Etter en stund fant jeg ut at en skiftnøkkel til 30-40kr ville gjøre susen. Jeg kappa av ene «nebbet» og filte det til en passe størrelse. Pga begrenset utvalg av utstyr så fant jeg ut at det ville spare meg for mye arbeid å bare bruke nebbet på en skiftnøkkel i stedet for å maskinere noe selv.

 

Når jeg sku lodde fast hengselen fant jeg fort ut at den blåselampa jeg kjøpte på biltema ble i minste laget. Flammen er vistnokk 1300grader men det holdt ikke når det var så mye som sku varmes. :?

Jeg ga opp og ventet til brodern kom på besøk med en ekstra blåselampe. Vi ble stående begge to å varme på stålet til det endelig holdt riktig temp og loddesølvet smelta.

normal_DSC00409.JPG

 

Når hengselne var på plass begynte jeg å frese hull i underbeslaget der hengselen sku festes. Fortsatte med dremel og avslutta med fil.

normal_DSC00413.JPG

Når hengsel og underbeslag passet sammen drillet jeg et hull på tvers og låste den på plass med en spiker. Så var det bare å prøve å åpne bunnen. I begynnelsen tok den borti så og si overalt men etter mye mysing og spekulering på hvor den tok i gikk den opp problemfritt og jeg kunne begynne å file ned hengelen på utsiden og begynne finpussen. :D

normal_DSC00416.JPG

normal_DSC00418.JPG

Link to comment
Share on other sites

Respekt :wink:

Hadde et underbeslag med en lignende utløserarm, dette ble solgt og jeg kjøpte et med en liten knapp som må trykkes inn.

Årsaken var at ved flere anledninger kom utløserarmen i kontakt med greiner ol, med det resultatet at underbeslaget åpnet seg og patronene lå på bakken :evil:

Så et lite tips kan være om du i tillegg lodder på en "stopper" på hver side av utløserarmen som den må "løftes" over for å løse ut magasinbunnen, vil du trolig unngå problemene jeg opplevde.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tror nok du vil være mest tjent med å finne en eller annen form for å "låse" av utløserspaken på, dette vil nok spare deg for mye eder og galle i ettertid :wink:

Det er så utrolig kjipt når du skal "lirke" mausern av skuldra for å sette et skudd i "storoksen", med det resultatet at underbeslaget spretter opp og det ligger 4-5 patroner strødd på bakken rundt deg og "storoksen" stikker fortere enn fy :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var det gjort :D

 

Likte ikke tanken på at magasinet skulle sprette opp så jeg måtte fikse det.

Drillet et hull på hver side av utløsern og klinket fast to små nagler som fikk en dråpe loddetinn som forsikring.

Etter en runde med duracoat ser det nå slik ut:

 

normal_mauser.JPG

 

Ganske fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...