Jump to content

Ruger 10/22 løp.


Cynergy

Recommended Posts

Har et Volquartsen løp i min. Billigste som var på Midway for mange år siden. 18,5" rustfritt uten noe mikkmakk. Gir meget god presisjon og rifla blir tung og stødig uten at det blir for langt eller tungt. Ingen direkte ulemper jeg har funnet i løpet av ca ti år. Eneste som er litt kjett er at man tidvis enten på pirke ut eller skyte ut et skudd man har i kammeret om man har vært på jakt eller plutselig ikke skal skyte mer. Dette er bare en konsekvens av det å ha så tighte kammer som man bør ha for å få en halvauto til å å så godt som disse gjør og noe man må leve med.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Beklager thread-hijack, men...skriver fordi jeg rett og slett ikke vet...

Hvordan forholder man seg når man kjøper nytt løp til denne (og andre rifler)?

Regner med at man må ha kjøpetillatelse til ny pipe, men er det mer å ordne før man går i gang? Og hva gjør man med det gamle løpet, for eksempel hvis dette er skadd eller på annen måte ikke lenger brukbart?

 

Titta litt inne på Volquartsen sine sider, og jeg ante ikke en gang at det fantes så mye good stuff til den gode gamle 10/22'en min... :P

Link to comment
Share on other sites

Vet du om Volquartsen og evt andre er like romme i løpet som orginale ruger løp?

Er de det så blir litt av vitsen med å kjøpe det borte føler jeg...

Hadde vært greit å få tak i et løp som ga den utgangshastigheten og driven som andre børser har...

Link to comment
Share on other sites

I kort, sånn ca.. Om du skal ha et løp til og beholde det gamle så må du søke og få kort på det nye du skal ha. Om du skifter ut gammelt og ikke beholder det så fremt nytt er i samme kaliber, så slipper du unna litt billigere. Ta forbindelse med kammeret ditt og spør. Det er det sikreste. Å spørre om slike ting på et forum kan gi en pekepinn på hvordan ting ordnes rundt i det ganske land, men dessverre ingen fasit for hvordan det er ved ditt kontor.

 

Like romme? innvendig diameter er nok slik den skal være. Kammeret er trangere enn et std kammer og har noe annen form for å funksjonere i halvauto og samtidig gi god presisjon. Finnes MYE info om dette rundt på nettet. Hastighet og "driv" som du kaller det er avhengig stort sett av type ammunisjon i dette kaliberet, med mindre det er noe riv ruskende galt med løpet man har.

Link to comment
Share on other sites

En godt kjent og dyktig børsemaker sa til meg det at, Ruger salongriflene var lagd såpass romme i løpene at kruttgassen kom seg forbi kula. Så vidt jeg kan skjønne vil det gi lavere utgangshastighet.

Han har ved flere anledninger testet 10/22 oppmot andre, feks brno mod 2 hadde mye mindre høyde tap på 100 m enn 10/22. Og dette var naturligvis med samme type kule og pipe lengde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mulig, men det hørtes veldig rart ut. Aldri lest eller blitt fortalt noe sånt. Ville vel tro at hastighetsforskjell på de to ville komme av andre ting enn at løpet er romt. Det er jo forsåvidt en enkel sak å "forske" på. Bare å samle sammen hva folk får i utgang med de to aktuelle riflene det. Har begge deler liggende, dessverre ikke med originalløpet i 10/22'n, men det kan jo finnes frem igjen. Liker av prinsipp ikke å tro på ting folk har "hørt" eller blitt fortalt.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken om å skaffe et lettvektsløp, enten aluminium eller karbon med liner av stål, men har ikke kommet over noe til en fornuftig pris her til lands.

Jeg er ikke så sugen på å betale mer enn dobbel pris hos Midway kontra amerikanske sjapper, så det har blitt med tanken foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Mulig, men det hørtes veldig rart ut. Aldri lest eller blitt fortalt noe sånt. Ville vel tro at hastighetsforskjell på de to ville komme av andre ting enn at løpet er romt. Det er jo forsåvidt en enkel sak å "forske" på. Bare å samle sammen hva folk får i utgang med de to aktuelle riflene det. Har begge deler liggende, dessverre ikke med originalløpet i 10/22'n, men det kan jo finnes frem igjen. Liker av prinsipp ikke å tro på ting folk har "hørt" eller blitt fortalt.
Dette har jeg selv testet med en holder til en bushnell boresighter på alle 10/22er og CZ 452 22LR som har passert forbi på jobben. Det er så enkelt som at den går inn i all 10/22 og ingen CZer, konklusjon rommere løp hos 10/22.
Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort noen skikkelig test, men kan bare konstatere at to salongpiper med samme lengde, hvor en er veldig trang og en er veldig rom vil patroner av samme lot i trang pipe gå under lydmuren mens i den romme pipa vil det "brake" fordi kula er transsonisk. Rom 22 pipe ser dermed ut til å gi høyere hastighet.
Umiddelbart ville jeg si at det er kruttgassen som kommer i større mengde forbi kula og lager mere lyd i en rommere pipe. En kronografering vil jo gi klart svar, men når man har større fall på den ene fra 50 til 100m enn den andre tyder det på forskjellig hastighet, når begge er innskutt på 50m.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...