Jump to content

Kjøpe jaktutstyr på nett... Sverige kanskje?


Glenn2846

Recommended Posts

Hei :D

 

Har sett og handlet jaktutstyr fra nettet nå, og har spart noen kroner på dette. Jeg har vært innom de fleste "jaktsidene" i Norge, Men nå er det slik at svenskekrona er veldig lav og det kan lønne seg å kjøpe utstyr derfra.

 

Er det noen som vet om noen gode svenske nettsteder som selger jaktutstyr, eller om det i hele tatt lønner seg?

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Heihei, har ingen nettsider og ambefale, men husk du må plusse på 25% på det du kjøper over 200 kr. og legge til et gebyr på 100 ( tollen skal ha penger for å fortolle varen)

 

dette blir penger av ettervært.

 

 

Du kjøper en ting til 1000

du må plusse på 25%

og 100 kr til fortolling ( hvis du ikke møter opp personlig)

dette blir 1350 kroner til sist :)

 

 

Bare et lite tips ;)

 

( ps: kan da veldig feil her, men tror jeg har fått det riktig til :) )

Link to comment
Share on other sites

Ja, men storfangst virker tvilende for meg, har bestilt fra wingevåpen 2 ganger og dette funker greit. :)

 

Grunnen til at jeg ikke har kjøpt fra storfangst er at prisforskjellen fra pshyco tweety'en mellom storfangst og wingevåpen var skremmende :S

 

Ser også at kursen på svenskekrona har steget litt igjen :/ men Cabelas.com er en veldig fin side :D Eneste som er synd er at jeg ikke fikk pusseutstyr der fordi det ikke kunne sendes til Norge :/ vet noen grunnen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 3 lokkefløyter fra fntpost.com, ble over 200 betalte ikke noe ekstra for det. Merk pakken med GIFT, hørt at det er tollfritt da opp til 1000 lapppen. vet ikke om det stemmer helt :roll: , men jeg har bestill fra sverige også uten å måtte betale noe ekstra :shock: .

Link to comment
Share on other sites

Et tips kan være å høre om butikken kan sende Poste Restante til et postkontor rett over grensa. Da er det litt andre summer som gjelder, dersom man har mulighet til å hente det selv. Mener det er 3000 man personlig kan ta over grensa. Dette betinger jo at man ikke bor så langt unna eller vet at man allikevel skal på en harrytur.

Link to comment
Share on other sites

Du kjøper en ting til 1000

du må plusse på 25%

og 100 kr til fortolling ( hvis du ikke møter opp personlig)

dette blir 1350 kroner til sist

 

Det som ikke stemmer med regnestykket ditt er at du glemmer at man ikke betaler svensk MVA.

Norsk og svensk MVA er så godt som lik så dette momentet kan du se bort fra.

Dermed er regnestykket ditt missvisende.

 

En annen ting er at besparelsene med og handle fra Sverige vil veldig ofte være negativ, kontra og benytte de beste forhandlerne her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Angående svensk MVA: Det er helt frivillig om butikken vil være med i ordningen med refusjon av svensk mva. Søk på forumet. Dette er diskutert mange ganger.

I utgangspunktet betaler man svensk mva ved kjøp, norsk mva ved innførsel og får refundert svensk mva fra butikken dersom denne er med i ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Har handlet mye fra div. forhandlere i vårt naboland og har aldig hatt problemer med og få igjen / slippe den svenske MVA.

Dette vere seg om varene har blitt sendt meg eller jeg har hentet varene selv.

Andre land jeg forøvrig har lignende erfaringer med er Finland / Danmark og tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Når man først har innfunnet seg med de reglene som gjelder for kjøp i utlandet er det riktig så fornøyelig å handle fra utlandet.

 

Det er fint å støtte de lokale (og det gjør jeg på de varene de fører), men for oss som bor i distriktene er det ikke mange lokale som har noe utvalg og da er det like lett å bestille fra USA som fra østlandet (tar ofte ca. like lang tid i posten også). Når prisen i USA ofte er slik at du får "to for én" er det egentlig ikke noe å tenke på for min del.

Link to comment
Share on other sites

takk for flere gode svar :D

 

Hvor er det du har kjøpt kikkertene ifra? :)

 

Fant en fin liste med varer som er tollfrie :D

 

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

 

Merverdiavgift

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

 

Bøker er unntatt toll og avgifter når de bestilles av privatpersoner til eget bruk. Unntaket gjelder uansett verdi. For mer informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...