Jump to content

Spørsmål om Tritium sikte


Sting

Recommended Posts

Hei!

 

Muligens et dumt spørsmål, fikk meg nettopp en CZ SP 01 Shadow med Tritium sikte (ny). Hvor mye skal dette lyse? Skal det være selvlysende av seg selv eller må det "lades" opp i sterkt lys først?

Takknemlig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Takker begge, det var det jeg trodde men mitt lyser ikke i det hele tatt når det er mørkt. Ser bra ut når det er litt lys.. Er det enkelt å bytte dette ut evt? Er det bare å trykke ut den pinnen som går gjennom frontsiktet?

Link to comment
Share on other sites

Om du har ny Shadow, og ikke byttet sikter - da har du langt ifra Tritium sikter.

Shadow leveres med fast baksikte i stål og fiberoptisk forsikte.

 

Forskjellen på fiberoptikk og tritium er at fiberoptikk absorberer lys og forsterker det i den fiberoptiske tråden.

Fiberoptikk kan du få i flere farger, blå, rød, grønn, gul osv.

Tritium er som nevnt radioaktiv isotop som lyser av seg selv og har levetid på 10-15 år.

Tritium kommer som oftest i grønn farge.

 

Fiberoptisk forsikte:

H-FOP_&.jpg

 

Tritium forsikte:

601-007_small.jpg

 

Tritium_Front_Sight.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ante meg det ja.. Merkelig siden bruksanvisningen sier tritium på både Tactical og Shadow. Bør vel kanskje ikke klusses med siden pistolen skal brukes i Production?

 

Har du lest hva bruksanvisninen foreskriver om du skulle få tritium veske på deg. Drikke øl og tisse mye. Det rådet kan bare komme fra pilsens hjemland.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Betyr dette at f. eks Trijicon-sikta berre har "halv" lyseffekt etter rundt 10 år? I så fall legg eg bort planane om å investere. Nokon som veit?

 

Husk nå at du snakker om den LYSENDE biten av Trijicon siktene, fiberoptikken vil jo fortsatt være operativ, og denne samler lyset slik at du har den samme funksjonen.

Tritiumet vil kun synes i tilnærmet totalt mørke, og har ingen funksjon i "normalt" skytelys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde meg et tritium-sikte selv, til en rifle som bare har jernsikter. Brukte en tritium-ampull fra en billig nøkkelring fra DX, boret et 1,5mm hull i forsiktet og limte ampullen inn med epoxy. Total pris et par hundrelapper.

 

Tritiumet lyser ikke synlig i dagslys, det må være ganske mørkt før du tydelig ser at det lyser grønt. Men under de fleste lysforhold annet enn fullt dagslys vil tritiumet fremstå som lysere enn bakgrunnen, ampullen ser da blekgul ut og fungerer som en ypperlig kontrast mot svarte blinker eller brune hjortedyr når det er overskyet og litt skumring. Jeg har sett meg lei på jaktsituasjoner hvor man tydelig ser dyret og bakgrunnen, men ikke klarer å skjelne et svart forsikte fra brunt dyr ordentlig. Tritium lyspunkt i kombinasjon med kontrastfarge på forsiktet (signalrødt er stygt men effektivt) var løsningen.

 

Til konkurransebruk antar jeg at fiberoptisk sikte er vel så bra, og så slipper man å tenke på at noe må skiftes ut etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...