Jump to content

Begynne med jaktfelt?


SuperZ

Recommended Posts

Jeg lurer på å begynne med jaktfelt for å gjøre hobbyen litt mer sosial. Jeg kjenner ingen som driver med dette og har derfor mange ting jeg lurer på.

 

Jeg har lest regelverket til NJFF som skal gjelde fra 2010-2014, men jeg greide ikke å finne begrensninger på riflas vekt. Jeg har snappet opp at den er endret fra 4,5kg til 5,0 fra i år, men fant altså ikke dette i regelverket.

 

Er det regelverket til NJFF som praktiseres rundt om på jaktfeltstevner?

Jeg har skutt et stevne tildligere i trøndelag og her var det noen som snakket om maks kikkertforstørrelse på 9x. Dette står det heller ikke noe om i NJFFs' regelverk.

 

Videre står det at lyddemper er tillatt, men ikke munningsbrems.

 

Hva med mekanisk rekyldemping i stokken. Tenker da på enten stokk type axiom evt. kolbekappe med mekanisk demping. Er dette lov?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder regler må du nesten høre med de forskjellige arrangørene nær deg. Det er mange som følger NJFF, men en del har egne regler.

 

I NJFF er det nå 12x på kikkert i jaktklassen.

 

Jeg mener bestemt at grunnen til at rekylbrems ikke er lov er den økte støyen. Derfor bør "lydløse" rekylbremser være lov.

Link to comment
Share on other sites

Hei superz

 

De reglene du ser etter når det gjelder våpen og kikkert finner du på side 20 punkt 7.3.1

Dette er regler som gjelder for jegerklassen. i sporterklasse er det fritt med påkledning våpenvekt og kikkert.

 

Jeg tror også de fleste rundt om i landet følger regelverket til njff nå etter at de nye reglene kom til nyttår.

Alle stevner som står i terminlista til njff er pålagt å følge dette regelverket.

 

Anbefaler deg på det sterkeste å skyte litt jaktfelt om vinteren. Dette er den beste jakt treningen du kan få med rifle.

sosialt er det også du får raskt nye bekjente her.

Link to comment
Share on other sites

som 375 sier jaktfelt er sosialt og veldig bra trening, her får du prøvd på forskjellige hold og ser mer hvor mye du kan utøve, og på papp slipper du ettersøk og her er det mange som trenger og prøve seg. er forskjell på 80m og 200 eller kansje 50 m som du kansje bomma på avstand bedømmelsen. håper langt flere foreninger rundt om tar sjansen og prøver seg på og lage feltløyper og stevner etter vært, dette er morro bare en kommer i gang.. lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Henger meg på med noen spørsmål her, da jeg planlegger å debutere i Grasåsen 9. mai.

 

1: Vil skivene bli vist frem på standplass, eller bør jeg studere litt dyrefigurer før stevnet?

2: Blir det opplyst om avstand på standplass, eller er avstandsbedømmelse litt av konkurransen?

3: Jeg skyter trolig med 30-06 Lapua mega 185 gr, er det ok med blyspiss

4: Om det blåse litt sidevind, er det vanlig å kompensere for dette på lange hold for en amatør som meg, eller er det bare å holde rett i, og håpe det beste ;)

Link to comment
Share on other sites

@G4RM

1 og 2: Skivene, med avmerkede ytter og innersoner, er oppslått ved starten av løypen. Der står det også i hvilken rekkefølge de skal skytes og på hvilken avstand. Vanligvis (men erfaringsmessig ikke alltid) er de aktuelle skivene også oppslått på hver standplass, slik at man kan se på dem rett før man skyter. Standplassleder pleier også å informere om avstand på hver standplass. Er du usikker på noe underveis i skytingen så er det bare å spørre standplassleder.

3: Det er ikke regler mot blyspiss, kun mot sortkrutt og sporlys.

4: Vi skyter jo innenfor 200 meter, så behovet for å skru for sidevind er litt begrenset av den grunn. Er det man skyter med lett påvirkelig for vind, og det blåser en god del, så kan det være en fordel å ha gjort litt hjemmelekser med tanke på vindavdrift. Har man ikke anelse om hvordan den aktuelle vinden påvirker deg på det aktuelle holdet, så er det nok bedre å konsentrere seg om å skyte best mulig med siktepunkt midt i. Det skal være en del vind før man blir vesentlig påvirket innenfor 200 meter, med mindre kaliber/kule/ladning er spesielt "sart".

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt er noe av det nyttigste du kan drive med for å bli en bedre jaktskytter :) Du skyter på ulike avstander, det er varierende skytestillinger og du får litt puls pga konkurransesettingen. Og pulsstigning får vi vel alle under jakt også ;)

 

En annen sak som er vel så viktig som skytingen er at det er sosialt og du treffer likesinnede og du snapper opp tips og triks om hvordan bli enda bedre med børsa.

Link to comment
Share on other sites

bra at flere tar seg ut og skyter jaktfelt,det er sosialt og du kan til og med lære litt av det,synd terskelen er veeeeldig høy for mange jegere til og bli med. trodde jeg la lista høyt på resultater men virke da som en del av di jegere som jeg prøver og få med legger vel så stor press på seg selv. er ganske sikker på at prøver du så er dette rett og slett mer intresangt en og skyte på elekronikken for og ta storviltprøva.synes flere grundeiere burde endre ant pliktskudd og oppfordre til deltagelse på jaktfelt. du kan umulig bli en dårligre jeger om du skyter mer pr år

Link to comment
Share on other sites

Pettern, at grunneiere skal oppfordres til å kreve flere prøveskudd enn hva loven krever synes jeg er en dårlig ide. Jeg vet om enkelte områder oppe i Rendalen som praktiserer dette, og det finnes sikkert flere jeg ikke kjenner til. Generelt, det å kreve mer av den enkelte jeger enn hva loven sier tror jeg påvirker sporten vår dårlig. Rekruttering til både jakt og jaktfelt er for dårlig, så flere barrierer enn de som allerede finnes klarer vi oss nok best uten. :D

 

Ellers er jeg 100% enig i at jaktfelt er både moro, givende og sosialt, ved siden av at det vel også er den beste treningen du kan ha i forhold til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ang Jaktskyting på Grasåsen 9. mai; jeg fant ikke så mye informasjon på nettet, men har kontaktet stevneleder og fått god hjelp.

 

Legger det ut her (lett redigert) om flere lurer på det samme som jeg gjorde:

 

Helt greit å melde seg på om søndagen på banen. Det er det de fleste gjør.

Påmelding fra kl 10.00 frem til kl 12.00.

Skyting starter fortløpende. 6 stk. på hvert lag uavhengig av klasse du skyter i.

Kaffe og vaffel i kiosken.

Hjertelig velkommen"

 

Vi ses på søndag ;)

Link to comment
Share on other sites

nei at vi trenger flere pålegg er nok ikke den beste måten kansje med tanke på rekrutering til jakt og skyting,men det henger ofte sammen uansett hva du byner med i dag så kreves det både det ene og det andre for og gjøre ting. en trenger ikke være helt vebjørn berg for og jakte eller delta på jaktfelt, men mener det er dem som skyter lite til minimum for og klare prøva som hadde hatt mest og gjøre fikk flere skudd gjendom rifla si. er alt for mange som næva med seg litt ammo og drar til skogs for og skyte en elg eller 3 og ofte så ender det dårlig når dem har sett av hele 3 dager eller mindre til jakta.skjønner ikke at dem ikke heller finner på noe annet og bedrive tiden sin med om dem har så alt for mye og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...