Jump to content

spørsmål ang .308


kjøttkake

Recommended Posts

Hei.

 

jeg er relativt ny her på forumet, men har lest endel i div tråder før jeg opprettet bruker, og må si det er fabelaktig for oss som trenger litt råd og hint, for her er det mye folk med overgjennom snittet god peiling på alt hva jakt/skytting berører.

 

så til spørsmålet, driver og kikker på rifle og har vel igrunn bestemt meg for og kjøpe brukt, ønsker en rifle som kan brukes på toppjakt, rev og rådyr. var lenge bestemt på og kjøpe 6,5x55, men har nå kommet over ei rifle i .308, dette er vel muligens et greit kaliber til rådyr (har ihvertfall lest her inne at det blir brukt til rådyr) men hva med rev og orrfugl/tiur? spesielt da orrfugl/tiur, blir de helt borte?

 

 

 

takk.

kjøttkake.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

 

Hvis du søker så finner du mye om forskjellen på 308 og 6,5x55. 6,5x55 er nok en smule mer egnet til det minste småviltet, men det funker med 308 også. En kar fra min hjembygd har skutt en del ryper med NATO-ammo og han sier at det går helt greit. Nøkkelen til suksess er nok hastighet. Grov helmantel i moderat hastighet ødelegger mindre enn helmantel i høyhastighetspatroner som 22-250 og 243.

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

308win er ett fint kaliber til den bruken du skal ha den til. Jeg har jaktet rype,duer og til og med trost med 308win og det er masse mat igjen(ikke så mye på trosten, men der er det lite fra før) toppjakt er den fin da du har grøvere helmantel kuler som lager mere sjokk i dyrer og dreper det fortere enn små kaliber uten å mose. Det samme med rådyr der kan du velge kuler som lager litt mos og legger dyret for i bakken eller solide kuler som ikke lager noe ødleggelser omtrent.

 

Lykke til med 308win hvis du velger det.....Det hadde jeg gjordt. Har hatt og har flere rifler i 308win og liker patronen mye ytelse i en liten klump og skulle du finne på å jakte elg en gang er 308win i mine øyne ett bedre valg...

 

Også ja velkommen skal du være :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 308 til alt de siste 10 år. Har andre kalibere også men bruker 308 i 90% av tilfellene både på jakt og jaktskyting. Et viktig argument når du skal kjøpe brukt er at pipa i en 308 varer minst 50% flere skudd før den er utskutt. Men lader man ikke selv får man billigere skytterlagspatroner av høy kvalitet i 6,5 enn 308. 6,5 har også mindre rekyl hvis det er et argument av betydning

Men finner du en børse som passer din pris/bruksområde så er det i allefall ikke feil å velge 308

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for alle svar og god hjelp :)

 

har som sagt kommet over ei rifle som frister, den utfyller mange av mine "kriterier", det ble nevt elg jakt, TROR ikke jeg kommer til og jakt elg, men jeg sier tror, aldrig godt og vite..

rekyl er egentlig ikke noe argument, jeg tenker og montere lyddemper på rifla og dette demper vel rekyl noe, eller er jeg helt på bærtur...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med en .308 for å ha til allround våpen. det fungerer meget bra, men ettersom jeg stort sett jakter småvilt kjøpte jeg meg også en .223 senere. Nå er .308n mest brukt for å dekke kravet på seljakt.

Det er billigere (= mer morro) å skyte med .223 og dempingen med lyddemper blir endel bedre.

 

For min del dreier valget seg om man vil ha muligheten til å jakte storvilt eller ikke.

 

Lykke til med kjøpet :D

Link to comment
Share on other sites

308 har også generellt mindre vindavdrift enn finkalibrede rifler(222/223 med kuler under 60 grain) om man skal jakte ett sted med varierende vind. (6,5 har enda mindre).

 

Ca. tall:

Ved vind på 5m/s har 308 5 klikk avdrift på 200 meter, men .222/223 har 10 klikk.

(10cm vs 20cm)

Link to comment
Share on other sites

Har du funnet ei rifle i 308 som faller i din smak,så løp å kjøp.308win har super presisjon,billig trenings ammo og ei fin patron te alt frå rupe til elg og bjørn.har selv skutt ein haug med elg og ein bjørn pluss noen orrfugel og tiurer,som regel ett skudd ett dyr.

 

skattebo

Link to comment
Share on other sites

superz, du skriver at for din del avgjør valget om du kan jakte storvilt eller ikke, jeg kommer primært til og jakte småvilt (som tidligere nevnt toppjakt,rev og rådyr) så dere mener dette ikke burde hindre meg fra og velge .308..?

 

ja ,skattebo jeg har funnet ei rifle som tilfredsstiller min smak og jeg tror jeg kommer til og kjøpe den så fremt den ikke blir solgt før våpensøknaden min evt blir godkjent, kunne regne 3uker(i værstefall) fikk jeg opplyst pr telefon med våpenkontoret idag :?

 

takker igjen for alle gode innspill.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...