Jump to content

Kapping av 308 win løp


Jon Arild

Recommended Posts

Min samboer har kjøpt ei Rem 700 rustfri i 308 win. Da hun ikke er så høy og kraftig ønsker hun denne børsa så "liten" som mulig. Vurderer å kappe pipa på 40 cm, gjenge og sette på atech cmm demperen som er en meget liten og nett demper.

 

Noen som har noe tips erfaring med så kort pipe? Evt ladetips for å få opp hastigheten som jeg mister med så kort løp?

Link to comment
Share on other sites

Evt ladetips for å få opp hastigheten som jeg mister med så kort løp?

 

Kombinasjonen kruttype/kulevekt vil gi høyest fart uavhenig av løpslengde om vi holder makstrykket konstant. Skal du kompensere for mistet fart må du velge et raskere brennende krutt, men da går også trykket opp. Det å putte i mer krutt av samme brennhastighet (gitt at kruttet er optimalt for kaliber/kulevekt) gir minimal effekt da det trenger tid (løpslengde) for å brenne.

 

Det finnes ikke noen mirakelkur for å få raskere fart uten å få høyere trykk (med samme kule) utenom å legge på løpslengden.

 

Er det hastighet på kula som er viktig (som ved løpende elg) kan du gå ned i kulevekt og velge et raskere krutt.

Link to comment
Share on other sites

har en .308 der løpet er kappet til ca 43cm. skulle egentlig ha det 40cm, men børsemakeren kappet det på 43cm noe jeg er glad for nå. har laddet og kronografert en del ammo og den er helt i grenseland på hastighet for å holde storviltkravet. dersom jeg tar litt i når jeg ladder klarer jeg kravet helt greit, men da er det flate tennhetter og noen gang trangt å få ut hylsa, altså høyt trykk.

har lest en del om kapping av .308 og fant en artikkel der noen amerikanere mente at det var en grense på 42-43cm der hastigheten bynte å reduseres mer pr.cm kappet løp enn før dem kom ned på 43 cm....så litt flaks at børsemakeren tok den avgjørelsen.

dersom du ikke har mulighet til å ladde selv tror jeg du kan bli plaget med å holde kravet på et løp ned mot 40cm.

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Liten tanke her: Jeg har 50,8cm løp. Skyter med Lapua 150grain ,fabrikkrulla som er angitt til 850ms på pakka.

Rifla er en Rem.Tac. 308. Krongrafen på 10 skudd lå alt mellom 799ms og 806ms.

Dette forteller meg at kort løp har betydning. Vanlig jaktmatch fra Norma er lada teoretisk på 810ms

dvs at på denne kula kan du komme ned på 760ms. om løpet absorberer disse likt. (Teoretisk)

Kan være lurt og gjøre seg noen tanker rundt dette.

Lykke til med valget.

 

Mvh

 

Jonas L

Link to comment
Share on other sites

Hei har en remington med 30.06 løp på 40cm og kan underskrive du får ei kort og hendig rifle selv med demper. Men de er stygge i smellet uten demper med så korte løp.

 

Hastighet mister du men det er en del av det å få korte våpen. Og på avstander opptil 200meter spiller det ikke så mye.

 

Kapp og skyt er mitt råd 8)

Link to comment
Share on other sites

De fleste ammo produsentene oppgir for høye hastigheter, og jeg tror ikke en ville oppnådd så mange m/s ekstra med 55 eller 60cm pipe. Har hatt 308 rifler med 50cm piper i 12år, og med heimeladd 180 grains Oryx ligger hastigheten på ca780m/s, med 150 grains Barnes x ca 825 m/s, og 168 grs Sierra MK 800-810 m/s. Dette er vel omtrent hastigheter som med fabrikkladninger i 55-60cm piper.

 

Selvfølgelig får en mer hastighet med lengre pipe, men at det er 50m/s som antydet her, tviler jeg på. Kanskje med en 74 cm matchpipe, men syns jeg er for mye å drasse rundt på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig så er det lov å kappe ned til 40cm i Norge.

 

Men i Sverige er det kun lov å kappe ned til 45cm.

 

Derfor mener jeg at man ikke skal kappe mer enn til 45 cm... Ellers kan man male seg inn i et hjørne.

 

Kansje man blir invitert på jakt til Sverige en dag... Eller man skal selge rifla til noen som jakter i Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Da er det bestemt,hehe. Jeg burde utfra mange gode råd kappe på lengre enn 40 cm..... MEN nå er jeg blitt nysjerrig på 40 cm(finnes jo nye løp skulle det gå dårlig).

 

Jeg har levert inn til kapping 40 cm og bestillt CMM-4 alu demper.

 

Jeg skal teste ut litt ladninger og hastigheter i løpet av mars måned og komme tilbake med et innlegg på hvilke hastigheter jeg oppnår med dette løpet og kuletype/krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

For de som ikke gidder vente på Jon Arild :wink: sine tall. Nyttig informasjon er tilgjengelig i siste utgave av Jakt.

 

Jørund har gått løs med baufil og kappet fra 60-40Cm. I kaliber 308W, 30-06 og 300Winmag.

 

Data på støy og presisjon, med og uten demper.

 

 

Artig og se resultaet av kapping med baufil på frihånd, ingen avretting eller kroning men likevel fin presisjon :shock:

 

Jørund skjøt kun med Remington fabrikk. Hjemmebakst ville nok kunne forvirre enda mer :P:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...