Jump to content

Kan jeg be om råd vedrørende småviltjakt?


dragonen

Recommended Posts

jeg tok jegerprøven ifjor og var på min første jakttur ikke lenge etter. en kompis og jeg skulle prøve oss på skogsjakt.

snøen var FULL av dyrespor, fugler og andre firebente skapninger hadde trasket OVER ALT

men det var ikke ett levende vesen å se, utenom en spurv her og der.

til slutt hørte vi klukking fra et eller annet fuglekre men etter å ha lett etter det enda en halvtime dro vi slukøret hjem

 

det som er så latterlit er at hver gang vi har vært på den hytta i området har det vært masse med harer og fugler og dyr...

 

jeg får bare innrømme nederlaget og be de mer erfarne om dere vil dele tips, hvilke tider på døgnet bør man gå? hvor gjemmer fuglen seg(i trærne kanskje..)? hvor gjemmer haren seg? er det kanskje umulig uten hund?

 

hadde vært veldig takknemmelig for tips

Link to comment
Share on other sites

Det er slik 9 av 10 turer som regel er ihvertfall for meg :lol: jakt er ikke bare det og felle dyr, det er mer det og komme ut i skogen og slappe av som gjør det til verdens beste hobby og når enn får felt ett bytte er dette bare bonus :wink: Kan love deg at du kommer til og ha mange flere slike turer og det er det bare og bli vandt til, men den dagen du lykkes veier den turen opp for alle bomturene 8)

 

Dette er nå ihvertfall min mening og erfaring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte hare uten hund så bør man ha en god porsjon flaks, helst sporsnø og litt basiskunnskap. :) Haren er ute og beiter om natta, og på nattmorran går den og legger seg i dagleie. Det kan være under ei skjørtegran, einerbusk eller ved et rotvelt, for eksempel. Du må finne nattas beitespor, og finne sporet som går ut av området. Haren beiter som regel et stykke unna dagleiet. Følg på sporet og ha hagla klar når haren skvetter ut.

 

Er det vanskelig å finne utav haresporet så kan man og ringe området og finne utsporet, eller man finner ut at haren må være innafor ringen pga intet utspor. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Dere kjenner ingen som har jaktet noen år og som vil bli med dere? Etter min mening finnes det omtrent ikke noe fungerende alternativ til praktisk opplæring enn å være med erfarne jegere. Sjekk med lokal JFF om de har noen form for opplæringsjakt, eller om de kjenner noen jegere som kan ta med seg noen. Hos oss finner man som regel noen som er villige til å kjøre litt "opplæring". Ellers: Kjøp masse bøker om jaktformen du vil lære deg og les disse.

 

Angående tidspiunkt på døgnet så er min erfaring med skgosfugljakt at morran og ettermiddagen er funker omtrent like bra.

 

Jeg har også et lite tips hvis dere jakter uten hund. Gå i kanten på hogstfelt og ta laaaange pauser når dere kommer fram til ei hogstflate hvor dere bare står og kikker og lytter. Har fått en del skuddsjanser da jeg har stått slik.

Link to comment
Share on other sites

Gå lange turer nå som det er en del snø så kan det være smart og gå med truger.

Gikk en tur i går med truger mange kilometer (lagde stier til reven(e) ) og rett borte ved nabo'n løpte det ut en hare 25 -30 meter forran meg.. Hadde desverre ikke med hagle :P

Haran ligger under/"inni" gran busker helst der den er godt gjemt med kvister, den kan også ligge inne i stein røyser eller lignende steder der det er vanskelig og se den. Men hvis man er heldig kan man møte på en hare når den går og beiter..

Et annet tips hvis det ikke er så mye snø er og ta bort snø fra bakken der det er planter og gress.

Link to comment
Share on other sites

Dere kjenner ingen som har jaktet noen år og som vil bli med dere? Etter min mening finnes det omtrent ikke noe fungerende alternativ til praktisk opplæring enn å være med erfarne jegere.

Det er noe jeg anbefaler og være med noen som har jaktet i mange år og som kan fortelle litt om hvor dyra ligger og hvor dem liker og beite osv..

 

Jeg har selv vært med fatter'n i mange år nå og jeg har lært ganske mye "syns jeg sjøl hvertfall" om harejakt og rådyrjakt..

Blir 16 i November i år og da slipper jeg og gå sammen med fatter'n hele tiden :lol:

Jeg vil si at det er noe av det beste man kan gjøre og bli med folk som har peiling..

Men anbefaler og være med noen som har bikkje, det er jævlig morro og være med når en hare bikkje tar ut. spesielt dunker "må få lov til og skryte litt av den fine rasen!" det blir jo mye morsommere og få skutt en hare for en bikkje man sparer seg for mye gåing når man bruker bikkje :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bli med erfarne jegere, gjerne flere steder, flere ganger og under varierende forhold og sesong.

 

Tips som kommer i de relevante situasjonene er de mest lærerike, og du husker de da også bedre.

 

Å lære seg alt sjøl vil ta sin tid. så da er det bedre med litt erfaring til hjelps.

Link to comment
Share on other sites

Jo mer du jakter for hvert år, jo klokere og bedre jeger blir du. Selv har jeg mange bom turer, men så lufter jeg børsa over 200 ganger iløpet av året. Og med såpass manger lufteturer, så blir det mer resultat.

 

Tips: Jakt allsidig. Spør erfarne jegere om tips og ikke gi opp om du så skulle ha flere bomturer uten sett vilt.

 

Noen jegere har alltid flaks. Skjønt flaks kan det neppe kalles;)

Link to comment
Share on other sites

takker og bukker for masse tips.

skal jammen høre om det ikke er noen vi kan få være med neste gang vi er der( vinstra og nord troms)

en rød tråd her forstår jeg er : mye tolmodighet :cry:

..men det er jo ikke det værste som kunne skjedd hehe

gleder meg uansett til neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Hei kleger

Solemskog har et veldig trivelig miljø.(det lille jeg har opplevd der) http://www.solemskogen.org/

Med en aktiv ungdomsgruppe og eget jakt-terreng.

Visst ikke kan du kanskje slenge med meg og harrabikkja noen turer til høsten.

 

høres veldig interessant ut takker igjen for tips : D

og takk for tilbud, du skal ikke se bort ifra at jeg tar det opp når høsten kommer ! : )

mange takk

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte storfugl / rype så kan det være en idé å markere enten i hodet ditt, eller på gps hvor du ser fugl eller spor. Som oftest er de å finne igjen på de samme stedene... I begynnelsen vil nok jakta være litt resultatløs, men når du har lært deg et område å kjenne vil du ha en mye større sjanse til å lykkes.

Forøvrig kan det være lurt å lære seg spor og sportegn.

 

Hvis du ikke vet i hvilket terreng du skal jakte, så er det ALLTID noen du kjenner e.l som selv jakter, og sikkert kan gi deg litt informasjon om i hvilke områder det er brukbart.

Det ligger også MYE informasjon på internett der folk har skrevet om egne jaktturer, eller ornitologiske forening har lagt ut informasjon om kull etc.

 

 

Det står noen tips om rypejakt her:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290240.ece

Link to comment
Share on other sites

hadde vært veldig takknemmelig for tips
Det er skrevet noen tusen sider om emnet i litteraturen. Mitt tips er å pløye allt av lesestoff og kombinere dette med praktisk utøvelse. Være ute i skogen hele året, og ikke bare noen helger på høsten. Gode jegere har øye for detaljer og kan ta presise avgjørelser på intuisjon. Er du en kryssing mellom klassens nerd og Lars Monsen så skulle skogsjakt være noe for deg.

 

3 viktige faktorer som man må være bevisst på:

 

1. Terrengkunnskap

Bli kjent i terrenget. Les kart. Tørre områder, fuktige områder,elver, bekkedaler, bær, vegetasjon, grenser, topografi.

 

2.Viltkunnskap

Forflytninger, næringstilgang, adferd, spor.

 

3.Jegeradferd

Bevegelse, lyd, sammarbeid, planlegging.

 

Målet er å overliste viltet fordi DU er smartest. Tilfeldigheter og flaks kan du overlate til amatørene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...