Jump to content

223 med v-max til rev og bever


FROSTFOX

Recommended Posts

Etter en husbrann gikk alt av ladeutstyr og ikke minst ladedata opp i røyk. På den positive siden fikk jeg et nytt løp i 223 i stedet for 243....

Nå skal jeg velge kule som skal brukes på både rev og bever. Kula kan gå gjennom en rev, men bør ikke gi gjennomskudd på små bevre.

Vil ha så tung kule som mulig, og tenkte på en v-max mellom 35 og 50 grns. Regner med at 55grns gir gjennomskudd siden samme kulevekt gjorde det med 243win.

 

Noen som har erfaring eller anbefaler andre kuler? Barnes varmint grenade, Nosler BT? Noen favoritt ladninger som går godt? Skal tre kulene gjennom et blaser løp med 1:9twist

Link to comment
Share on other sites

Hører mye bra om Nosler BT. De kommer blant annet i 40 og 50 grs.

 

Berger har en 30 grs hulspiss, som blant annet revejaktlaget Gluggen i Vang, Hamar, bruker på kort hold (i .222 riktignok).

 

Vmax har jo godt rykte. Disse har også ry på seg for å gå godt i de fleste børser.

 

Har kun èn erfaring på dyr. Det er Bergeren som fikk lov å ta en reveunge i fjor sommer. Dårlig treff, høyt oppe ganske skrått forfra, men den døde umiddelbart og ble halvveis delt. Tviler på at man får gjennomskudd med denne om man treffer riktig. Ungen jeg skjøt var som en katt i størrelsen bare, så en må vel regne med stygt resultat da. 30 grs kan kanskje bli litt lett i .223?

 

Vil kanskje anbefale at du prøver Vmax 40 grs. .223 bruker jeg ikke selv, men her er en side med ladedata fra nettet:

 

http://www.handloads.com/loaddata/default.asp?Caliber=223%20Remington&Weight=All&type=rifle&Order=Powder&Source=

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med 55 grs BT. Går meget godt i min 223 og bruker den kula til alt. Har kun skutt en bever med kula og på denne fikk jeg ikke gjennomskudd. På de revene jeg har skutt har kula alltid godt gjennom. På rådyr har jeg fått gjennomskyting i ca halvparten av tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

eg ville IKKJE ha gått for noko mindre enn 50 gr til Bever. dette er solide kropper. me skaut ein bever med 50 eller 55 gr accutip (remington fabrikkammo) der skotet gjekk inn i kjeften og stoppa i halsen - perfekt skinn. andre rapporterer om heile og fine skinn. om me prater om ein knøttliten bever, er det mogeleg at 50gr gjev gjennomskyting, men har høyrd rapporter om finfine skinn med dei kulene.

 

Om du treff bogkula med varmintkule, er det det same om du nyttar .222, 6,5x55 eller .270 win. då bråstoppar kula, og du har ein stygg skadeskyting. (Parker, Rosell)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok beveren dør umiddelbart om man bruker 30 - 40 grs kuler og. Treff i mageregionen er sikkert, faktisk mer effektivt enn hodeskudd i følge undersøkelse offentliggjort i Jakt og Fiske (tror jeg) for en tid tilbake. Beveren er neppe solid nok om man treffer bak bogen uansett.

 

MEN, så kom jeg til å tenke på krav om anslagsenergi. Her sier regler for sikker jaktutøvelse (lest fra NJFF) at man må ha ekspanderende prosjektil med anslagsenergi på minst 980 joule på 100 meter, samme krav som til rådyr og gaupe. Da spørs det om mindre kuler enn 50 grs holder? Hadde selv tenkt på 30 grs Berger eller 40 grs V-max i min .222, men spørs om jeg ikke må opp litt da!

 

Vet ikke om det finnes tabeller på slik. Har sett det på ammunisjonspakker, men ingen andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer nok en 40grns v-max, eller nosler BT i samme vekt. Beveren er tross alt ganske solid bygget. Skjøt en voksen bever med 375H&H, ladd med 300grns hornady interlock uten å få gjennomskudd. Det må nevnes at kula traff nesetippen, og gikk gjennom hele dyret. Blyet slapp mantelen og begge deler satt i haleroten på dyret.

 

Men siden vi stort sett skal la de største bevrene leve, går jeg for en 40grns kule.....tror jeg.... den passer jo bra til rev også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...