Jump to content

Winchester M70, hvordan justere avtrekk?


Stalker

Recommended Posts

Hei!

 

Avtrekket på min Winchester M70 Super Shadow er justert til 8 pounds (ca 3,6 kg) fra fabrikken.

Det syns jeg er litt i tyngste laget. Leser på noen amerikanske forum at disse skal være relativt enkle å justere selv, men hva tror dere? Noen som har peiling? Har jo aldri gjort noe slikt før.

 

Hadde satt stor pris på om noen kunne forklart hvordan det gjøres, fortrinnsvis med bilder, men gjerne uten og. Syns ikke det er lett å følge instruksjoner på engelsk uten bilder da det blir for mange fagutrykk som jeg ikke forstår! :oops:

 

mvh

Stalker

Link to comment
Share on other sites

Trodde litt av poenget med "justerbart avtrekk" var at man slapp å gå til børsemakern. Men ikke? Har forstått det slik at det dreier seg om noen skruer og at man justerer disse til man oppnår ønsket vekt. Må jo ha vinsj for å trekke av sånn som ståa er nå...

 

Forstår at det kan være en farlig ting å tukle med, men har jammen lyst til å klare selv. Hva skjer dersom jeg evt spør en børsemaker om råd? Min erfaring er at de ofte gjør det ekstra vanskelig for å få gjøre jobben selv. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Trodde litt av poenget med "justerbart avtrekk" var at man slapp å gå til børsemakern. Men ikke? Har forstått det slik at det dreier seg om noen skruer og at man justerer disse til man oppnår ønsket vekt. Må jo ha vinsj for å trekke av sånn som ståa er nå...

 

Forstår at det kan være en farlig ting å tukle med, men har jammen lyst til å klare selv. Hva skjer dersom jeg evt spør en børsemaker om råd? Min erfaring er at de ofte gjør det ekstra vanskelig for å få gjøre jobben selv. :roll:

 

At noe er justerbart betyr nødvendigvis ikke det samme som at det er en "gjør det selv" løsning. Nå fikk du et godt råd av villreinjeger som det ser ut som du ikke tar. Da skal jeg prøve å være litt tydligere. Hvis du har tatt fra hverandre rifla, sett på avtrekket og enda ikke forstår hvordan det og justeringen virker, ja da er børsemaker løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett! Jeg tar absolutt rådet til villreinjegeren til etteretning. Må også medgi at jeg trodde det var en tilnærmet hurtigløsning som man enkelt fikset selv ved å skru på skruene. Har ikke tatt den opp enda, men er tilbøyelig til å teste. Har såpass fornuft og selvinnsikt at jeg ikke bare skrur det sammen igjen uten å være sikker på at jeg vet hva jeg har gjort. Da bærer det rett til børsemakern.

 

Det jeg mener å spørre om med denne tråden er om det er noen som har noe info om dette avtrekket. Noen som har gjort det? Man er ikke nødvendigvis stokk dum selv om man ikke har så utbredt erfaring med finmaskineriet inne i en rifle... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett! Jeg tar absolutt rådet til villreinjegeren til etteretning. Må også medgi at jeg trodde det var en tilnærmet hurtigløsning som man enkelt fikset selv ved å skru på skruene. Har ikke tatt den opp enda, men er tilbøyelig til å teste. Har såpass fornuft og selvinnsikt at jeg ikke bare skrur det sammen igjen uten å være sikker på at jeg vet hva jeg har gjort. Da bærer det rett til børsemakern.

 

Det jeg mener å spørre om med denne tråden er om det er noen som har noe info om dette avtrekket. Noen som har gjort det? Man er ikke nødvendigvis stokk dum selv om man ikke har så utbredt erfaring med finmaskineriet inne i en rifle... :roll:

 

Jeg beskylder deg på ingen måte for å være stokk dum, men kanskje du begynner i feil ende. Hvis du hadde startet med å ta rifla fra hverandre, studert avtrekk og virkemåte, og så kommet med spørsmål, ja så hadde du kanskje fått svar.

At avtrekket er sikkert og funksjonellt er viktig og kanskje ingen har lyst på det ansvaret det tross alt er å gi deg råd om avtrekksjustering, når du selv nærmest sier at du ikke har peiling på dette.

Link to comment
Share on other sites

Et Winchester 70 aftræk er nok mest kendt for robusthed, frem for let og rent aftræksvægt.

På grund af den voldsomme ubalance i aftrækkeren, er det direkte uforsvarligt at justere det til under 2-2,5kg.

Problemet viser sig hvis du lukker sluttstykket :wink: hurtigt, eller taper riflen fra selv moderat højde.

Test for sikker m70 aftræksjustering, Spænd riflen med tomt kammer. Hold riflen i pipen, løft riflen så bagkappen er 40 cm over gulvet, og lad så riflen dumpe mned på gulvet, hvis den ikke holder skudet, er den livsfarlig.

Jeg har set rifler med den type aftræk som ikke var sikre før aftræksvægten var over 3kg

Link to comment
Share on other sites

Min m70 Classic har blitt avtrekksjustert til ca 1,2 kg av den utmerkede børsemaker Harald Viken. Rifla har nå bestått gjentatte 40 cm-tester, men kun med kolbekappe i gummi og ned på linoleum. Jeg tør ikke innestå for resultat med kolbekappe i stål og underlag av norsk granitt. Som det heter i skriften, noget falt på stengrunn, derav blev intet...

 

Rådet om bruk av fagmann tiltredes!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har justert MANGE M70 avtrekk! En ting er å skru på skruene for å få ned avtrekksvekta, noe annet er at det må poleres på avtrekkshaken. Har man ikke erfaring med dette fra før eller er under oppsyn av en kompetent person (ikke nødvendigvis børsemaker, da jeg har rettet opp arbeid fra slike også), er det bare å holde fingrene fra fatet. Et par børsemakere er allerede nevnt i andre poster, prøv disse.

Mine jaktavtrekk på 8 stk M70 har vært justert til 1kg uten at det har vært klikk eller skuddløsning ved tester som nevnt over eller ved fall eller andre uhell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...