Jump to content

LR eller Magnum..


Sti L

Recommended Posts

Ny mann på forumet trenger:Lett,helst delbart,lyddempet,presist,pålitelig og helst gratis våpen i innkjøp og bruk.

Til:Øvelseskyting,rype/kråke/duejakt (også vinter),og avliving v.event.fellefangst.

Hvilket våpen/kaliber tror dere er best? (Pris betyr minst,må kanskje fire litt på de andre ønskene også..)

Link to comment
Share on other sites

22. magnum (22.wmr) er tillatt å bruke på bl.a. gås, hare og rev.

22. lr. er tillatt på vilt opp til hares størrelse, men ikke til hare.

22.wmr har vesentlig mere punch enn 22.lr. men er dyrere å skyte med.

Jeg har hatt en Marlin i 22.wmr i ca 25 år og er svært fornøyd med den til småviltjakt..

Har brukt den på, rev, gås, rype, skogsfugl, skarv og annen sjøfugl.. m.v.

Link to comment
Share on other sites

22LR er vel ikkje å anbefale på jakt på avstandar over 70-80 m.

22wmr har ein del flatare kulebane vil eg tru, og tåler ving mykje betre. Men det er ikkje nokon langholdspatron det heller, og når du bikkar godt over 100 m skal du vite kva du syslar med om du vil skyte på levande vilt.

Presisjonen vil eg tippe vil vere omtrent lik, det gjelder å finne ammo som børsa går godt med.

 

(Sånn sett vil vel 223 dunke ut 22wmr både når det gjelder punsj, praktisk rekkevidde, utvalg i ammo og pris på ammo).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kaller 22 magnum heter altså wmr?

Hvordan er presisjonen f.eks på 70,100 og 130 m i.f.h.t. 22 lr?

Stor prisforskjell på ammo og lyddemper?

 

Presisjon på .22LR er god nok på 100m, treffer kråkehodet hvis du har riktig avstand, men en kulebanen er ikke særlig flat, så ofte lurt å sikte på kroppen... Samlingen er rundt 1-2cm med god ammo og lite vind. men 22lr er gangske prippen på vind... En jeger må nesten ha 22Lr uansett, om det så kun er for morroskyld, da ammo koster fra 30 øre skuddet (jaktdepotet), så betaler for seg selv gjennom åra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...