Jump to content

Natoammunisjon vs jaktammunisjon


røykvender

Recommended Posts

Hei. Jeg driver trening med Tikka T3 308win + natoammo. Våpenet er skutt inn med denne ammunisjonene. Jeg ønsker å gjøre jobben med innskyting til jaktammo minst mulig. Finnes det jaktammo til hjortejakt som har mer lik kulebane med nato enn andre?

 

Hvilke egenskaper/tall må jeg se etter hos jaktammo?

Er det noen som vet de tilsvarende tallene for natoammo?

 

Alle svar mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Nato ammo har en utgang på 830 m/sek eller 2700 f/sek i cal 308 Win

Kula veier i underkant av 150 grain (146).Kula har boat tail .Har tenkt likedan som deg og lada opp med Swift scirocco 150 gr kule til 830 m/sek til all jakt og trener med nato.Noen lunde samme balistikk i allefall ut til 500m.Har ikke testa lengre hold enn det.Scirocco er ei relativt kostbar bonda kule.Hornady -speer-sierra -Remington,og sikkert mange flere kuleprodusenter leverer kuler i samme utførelse,dvs 150 gr boat tail.Kan også kjøpe ferdirulla ammo med samme spesifikasjon.

Treffpungt må du sjekke for DIN rifle ,da det kan være store individuelle forskjeller.Har en 308win H&K 770 halvauto som setter allt

av ammo på samme sted mens min tikka supersporter i 308 win er litt mere kresen.

Link to comment
Share on other sites

Skyt våpenet inn med jaktammo, så skyter du en treskudd serie med NATO hvis de ligger på f.eks en 7er klokken 12 så kan du skyte inn med NATO. Da er det bare å skyte seg inn så man ligger i 7ern klokken 12 med NATO og da skal jaktammoen sitte.

Vil fremdeles anbefale deg å skyte deg ett par prøveskudd med jaktammoen uannsett.

Du kan også sjekke om riflen er ut av laget under jakten, vi bruker dette når vi er på elgjakt og hvis vi skulle være uheldig å stuke riflen under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stort avvik på treffpunkt fra NATO til all annen ammo.

Når du sier at du trener med NATO ammo vet jeg ikke om du da kun trener på 100m, men hvis det bare er treffpunkt på 100m du vil sammenligne kan du like godt få samme treffpunkt med kuler som har helt annen vekt og form enn NATO-kula.

 

Som andre sier så må du bare prøve deg fram.

 

For min del var det enkelt siden all annen ammo går rett frem (både hjemmeladet og fabrikkladet) mens NATO går langt til venstre, men fremdeles med super presisjon.

Link to comment
Share on other sites

kanskje ikke helt relevant men jeg var på kaffe hos en gammel skytter igår. og kom da inn på NATO ammo. han fortalte at da han brukte slik ammo til sivile konkurranser så to de ut kula og erstattet de med en annen og bedre kule da NATOkula ikke gav nok presisjon.

Han sa dette var noe de merket med en gang når de byttet kule.

Link to comment
Share on other sites

kanskje ikke helt relevant men jeg var på kaffe hos en gammel skytter igår. og kom da inn på NATO ammo. han fortalte at da han brukte slik ammo til sivile konkurranser så to de ut kula og erstattet de med en annen og bedre kule da NATOkula ikke gav nok presisjon.

Han sa dette var noe de merket med en gang når de byttet kule.

Mange som har gjort det med den "gamle natoen" (NM60) pga at endel av lot'ene hadde "ikke helt presise kuler". Kula det ble byttet til var som oftest 150grs sierra MK eller 150grs lapua lockbase. Dette er relativt tynnmantla matchkuler å jeg har ikke hørt om problemer med praksisen.

Anbefaler IKKE å gjøre dette med jaktkuler, da de kan skape endel høyere trykk pga "stivere" konstruksjon....

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har et sikte som er PMBCIC (Proudly made by children in China)

Bør du ganske enkelt kunne telle klikk, fra innskyting med jaktammoen, til den Nato lotten du bruker til trening, noter på en lapp om du ikke stoler på hukommelsen, og bare skru deg tilbake. 1 kontrollskudd, og du er "good to go"

Står på siktet hvor mye det flytter pr knepp

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt meg frem til du finner en nogenlunde grei kombinasjon. Innenfor 5-7 cm maks. Bare det helst ikke er under.

 

Når du har funnet dette, har jeg brukt å skyte meg inn med helmantel/treningskula dønn i senter. Den er billigst og den skyter jeg mest med. Denne brukes også til fugl som er det minste jaktmessige blinken jeg har.

 

Jaktammoen som evt avviiker opp til 5-6-7 cm går da mere enn greit til jakt på rådyr og oppover. Om treffet ikke sitter dønn i sentertier vil det være mere enn godt nok til et velplassert jaktskudd på dyr.

 

Må huske at mange av oss faktisk skyter inn jaktammo med 2-5 cm og oppover på hundre meter for å ha lengre kapasitet uten å forlegge siktet på jakt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

For min del var det enkelt siden all annen ammo går rett frem (både hjemmeladet og fabrikkladet) mens NATO går langt til venstre, men fremdeles med super presisjon.

Du har ikke vurdert om det er natoen som går rett fram og all den andre ammoen går til høyre :lol:

(etter min oppfatning går det meste av ammo "rett fram", det har bare forskjellig treffpunkt ;) )

 

Fra spøk til alvor, noen rifler har stort treffpunktavvik mellom forskjellige typer ammo, andre rifler har det ikke.

Jeg har hatt en konkkurransebørse (sauer 200STR) med løp i 7,62X51. Da jeg hadde den første pipa i den, så gikk nato(NM60) 6 knepp lavere enn annen ammo på 100m. da jeg bytta pipe til en så å si identisk pipe (samme ytre mål, produsert omtrent samtidig, 41 nr etter i serienr, levert samtidig) så hadde nato og all annen ammo omtrent identisk treffpunkt på 100m.....

Så pipa har og noe å si....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...