Jump to content

Magnum 2 anbefaling/Problemer S&W mod.29


Braute

Recommended Posts

Hei,

Har en utfordring som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med.

Skyter normalt spesialfelt magnum 2 med en S&W mod.29.

Problemet er at hylsene "klistrer" seg i tønnen og nærmest er umulige å få ut, virker som det gjelder alle kammrene.

Har prøvd både hjemmeladet og fabrikk, men samme problemet.

Forhandler har prøvd å få tak i en ny tønne, men har ikke lykkes på 6 mnd. :twisted:

Kan naturligvis heve kjøpet, men vil gjerne ha denne i stand.

 

Saken blir da, hvilken revolver vil dere anbefale dersom forhandler ikke får ny tønne fra USA.

 

S&W 629, Ruger.......har lite greie på Ruger, men ser jo at det er en del som skyter bra med disse.

 

Mvh

Braute

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en 629 som fungerer utmerket.

 

Når det gjelder hylser som klistrer, hvis ikke forhandler klarer å skaffe ny tønne, går det da an å brotsje/polere kammerene?

Burde ikke være en stor utfordring for en børsis, hvis ikke din forhandler har en børsemaker bør han da kunne dekke eksterne utgifter når det har gått et halvt år og alternativet er heving av kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Har de hjemmeladde og fabrikkammoen samme hylsemerke ?

Jeg har lagt merke til at enkelte merker kan klebe selv ved moderate ladninger.

Er du m.a.o. sikker på at det er tønna som er problemet ?

Muligens et dumt spørsmål, men; kan tønna til en 629 brukes på en 29, eller er det andre forskjeller enn materialet ?

I så fall er det sikkert lettere å skaffe ei rustfri tønne.

 

Et lite hint:

En overskrift som forteller hva du egentlig vil ha hjelp til kan føre til flere svar.

 

Edit: Midway har på lager til mod. 29:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=590410

Link to comment
Share on other sites

Forhandler sendte først våpenet til en "dyktig" børsemaker, og denne eksperten konkluderte med at tønna var OK.

Har prøvd ulike hylser/ladninger og samme resultat i tønna som altså er ok :?:

 

Forhandler har også prøvd ulik ammo. og som han sier "klistrer som bare f..."

 

Blir en smule iritert over dette, og om ingen kommer opp med en ny tønne eller annen løsning, så blir det vel som

overskriften sier, anbefaling av ny "dugandes" revolver.

Tok med storry`n da jeg synes det er merkelig at det er tilnærmet umulig for en av norges største på håndvåpen å

fremskaffe en ny tønne....

 

Er ingen Smith expert, men ser ikke hva annet som kan forårsake denne klebingen.

Eller kanskje mod.29 er veldig sær ?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at Midway har tønne på lager.

Men da dette er en reklamasjon har jeg ikke lyst til å kjøpe tønne til 1700,- for så å oppdage at

kanskje denne ikke virker heller.

Kan selvsakt heve kjøpet, men har ikke liksom ikke lyst til det heller.

 

Kan jo også undre på hvorfor Midway har tønne, og ikke S&W i USA, merkelig i mine øyne

Link to comment
Share on other sites

Om det er en reklamasjon som ikke lar seg løse innen rimelig tid, ville jeg sagt som følger :

Fiks straks (et halvt år er alt for lenge å vente på et konkurransevåpen) eller pengene tilbake.

Se deg om etter et annet våpen dersom ikke selger vil ordne opp.

Forutsetter at det virkelig er feil med tønna, noe jeg synes høres merkelig ut.

Link to comment
Share on other sites

S&W har jo produsert noe sekunda vare opp igjenom tiden de også. Hvilken m29 er det du har? Hvor kommer den fra og når ble den kjøpt?

 

Det er heller ikke sikkert at delene som faktisk er tilgjengelig faktsik passer i en eldre M29 på grunn av endringer i konstruksjonen osv.

 

Ruger er bra greier det, (Men jeg er vel nesten programforpliktet til å si det) men det er betydelig enklere å få et fantastisk avtrekk på en smith en på en ruger revolver.... (Men min SRH i .454 har et avtrekke som er bedre en meg, for å si det slik)

Link to comment
Share on other sites

Det dreier seg om en mod.29-2 (8 1/2").

Disse ble produsert fra 1961-82.

 

Kan naturligvis heve kjøpet, men jeg synes rett og slett at revolveren er griselekker,

så har mest lyst til å få den i stand.

 

Kan klebingen skylles andre ting enn tønna ?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å gi tønna en runde i en ultralydvasker. Selv om man har pusset og gnikket en masse kan det ligge en del rester igjen ved overgangeninne i tønna. Blyrester kan pusses blankt og fint, slik at det ikke synes.

 

Det er jo hyggelig at butikker og børsemakere prøver å hjelpe til med å løse problemet, men å forlange ny tønne eller heving av kjøp er vel litt drøyt. Vi kaster vel garantien rett i dass i det øyeblikket vi fyrer av hjemmeladd ammo i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

røv å gi tønna en runde i en ultralydvasker. Selv om man har pusset og gnikket en masse kan det ligge en del rester igjen ved overgangeninne i tønna. Blyrester kan pusses blankt og fint, slik at det ikke synes.

 

Det er jo hyggelig at butikker og børsemakere prøver å hjelpe til med å løse problemet, men å forlange ny tønne eller heving av kjøp er vel litt drøyt. Vi kaster vel garantien rett i dass i det øyeblikket vi fyrer av hjemmeladd ammo i våpenet.

 

Revolveren er kjøpt brukt hos forhandler som gir 6mnd garanti. ("uansett" ammo.)

Har heller ingen problemer med forhandler mht.dette.

 

Skal ta kontakt med dem på nytt å be "børsemakereksperten" utralydvaske tønna.

Resultatet kan jo tross alt bare bli bedre enn i dag.

Takker for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske en som nevnte at om kammrene er for vide så får hylsene for

stor plass til å ekspandere, og vil derfor klistre seg lettere.

Men dette gjelder vel kanskje ikke om kammrene er helt jevne/glatte. ?

 

Når våpenet avfyres utvider messingen seg, og så trekker den seg sammen igjen. Strekkfastheten i hylsene er langt fra uendelig, og ved romme kammere, så endres strekkfastheten slik at hylsene ikke trekker seg sammen igjen, og da klistrer de. Virker som om utvidelsen når en slags grenseverdi hvor hylsene ikke trekker seg sammen igjen. Litt som å bøye en bit messing, litt bøying, og den spretter tilbake til utgangspunktet, hard bøying og bøyen blir permanent.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...