Jump to content

Bruk av skytterlags krutt til 6.5x284


spissmus

Recommended Posts

Ok, så jeg har lest gjennom artikkelen om sk.lags krutt og drar følgende konklusjoner:

 

N-11 (har jeg allerede brukt) til å lade .308w, ikke noe case siden det er en tabell på boksen for 150gr kule. Men hvis jeg nå skal lade Lapua Scenar 155gr eller en tyngere kule tolker jeg det slik at jeg starter ved laveste lading og prøver meg fremover. Ser og at Scenar er litt lengere en Nosler CC som jeg har brukt og vil derfor sitte dypere i hylsa. Tror ikke det skal bli noe problem med å lade 308W med mindre jeg skal bruke noen tyngere kuler.

 

N-15 er vel det kruttet som er nærmest MRP, jeg har dessverre ikke tilgang til MRP men kan skaffe noen kilo i samme lot av N-15.

 

Skal lade Berger VLD og Amax begge i 140gr. Hvor bør jeg starte med 6.5x284?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke 6,5-284, men om jeg hadde det kaliberet og skulle bruke skytterlagskrutt til 140 grs kuler, ville jeg brukt N15/RA15. Det kruttet er "ganske likt" MRP og man kan nok bruke MRP data for kaliberet (begynne på startdata/minimimsdata og jobbe seg opp)

 

Forresten er Rhino 22 "ganske likt" MRP det og, å du kan bruke samme oppskrift der(Rhino 22 var billigere enn N15/RA15 sist jeg kjøpte krutt).

 

Jeg ville også vurdert Rhino 30, som visstnok skal være ganske lik MRP2, men til en hyggeligere pris....

Link to comment
Share on other sites

Drøye 2000, men det er noe annet tull der også - denne pipa har vært temperamentsfull og mantlet som en gris fra dag 1. Likevel har den gått godt i lange perioder, og funker fint ennå om jeg pusser den helt ren og ikke skyter for mange skudd mellom puss. Og så noen ggr går den i hytt og pine.. Jeg er bare lei av alt temperamentet

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...